ועדת הכספים של עיריית תל אביב אישרה הערב (שלישי) תקציב המיועד להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בעיר תל אביב-יפו במימון העירייה. התקציב יעמוד על 12.5 מיליון שקלים בשנה, ועלות זו כוללת את חלקן של הרשויות הסמוכות שהביעו את נכונותן להצטרף לפרויקט וכן עלויות נלוות. חלקה של עיריית תל אביב יפו בעלות השנתית הכוללת של הפרויקט מסתכם בכ-9.0 מש"ח.



בשלב ראשון יופעל מערך ההסעות בשבתות בתחומי העיר בלבד אך המטרה היא לתכנן באופן שיאפשר לרשויות נוספות להצטרף לפרויקט (בהיקף ובמסלול שיוגדר בשיתוף עמן). לאחר קבלת ההתחייבויות התקציביות להשתתפות מצידן, יורחב המערך בהתאם. עד סוף שנת 2019 יחלו מספר ערים במטרופולין גוש דן להפעיל מערך היסעים בסופי השבוע. בשלב ראשון יצטרפו לפרויקט עיריות גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל אביב-יפו. רשת הקווים הבין-עירונית תפעל בסופי שבוע ותחובר בין הערים, על מנת לייצר רשת תחבורה מטרופולינית אפקטיבית ומשלימה לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול. רשת הקווים זוכה להתעניינות רחבה מצד ראשי רשויות נוספים והיא צפויה לספק פתרון תחבורתי הולם לכארבעה מיליון תושבי המטרופולין.



רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים שיכלול כ-7 מסלולים ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין, תוך מתן דגש על  נגישות טובה ותדירה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות, בשעות בהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה. תדירות ולו"ז מדויק יקבעו תוך שיתוף פעולה בין הרשויות השונות ובהתאם לצרכים התפעוליים. בשלב זה השירות יהיה חינמי, ונוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת. מידע זמן אמת לגבי זמן הגעה מדויק לכל תחנה יועבר למשתמשים דרך האפליקציות הנפוצות.

 
במקביל נעשות פעולות על מנת לצרף למיזם ערים נוספות במטרופולין על מנת להרחיב את מערך ההיסעים ובמטרה לשפר את נגישות התושבים במרחב ולהקטין את התלות ברכב הפרטי. עם השלמת ההערכות להפעלת רשת התחבורה המטרופולינית יוצג הנושא ויפורסם לציבור.

חולדאי: "יוקר המחייה יירד"

רון חולדאי, ראש עיריית תל  אביב-יפו: "רשת התחבורה המטרופולינית מצטרפת לתכנית קווי מוניות השירות של משרד התחבורה, ולמיזמים השיתופיים שמפעילה עיריית תל אביב-יפו - "אוטותל" ו"תל אופן". מטרתם לתת מענה לדרישה הציבורית ההולכת וגוברת ליצירת פתרונות התניידות לאורך כל השבוע ולייצר חלופות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך של התושבים ובאי העיר ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו. בכך יתרמו להורדת יוקר המחייה, יקלו על בעיות התחבורה והחנייה ויאפשרו ניידות לאוכלוסיות מוחלשות שאין בבעלותן רכב פרטי".



רון חולדאי. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
רון חולדאי. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90



עו"ד ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית ת"א (יו"ר סיעת "חי -חילונים ירוקים"), אמר כי "זו לא פחות מהחלטה סנסציונית עבור הציבור החילוני במדינת ישראל אשר תשנה מציאות לאזרחים רבים ותינתן להם סוף סוף האפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית בשבתות. לכל איש ואישה יש את הזכות לבחור ולהחליט כיצד היא או הוא רוצים לבלות את השבת שלהם, התפקיד של הרשות המקומית הוא לשמור על החופש שלהם. תל אביב-יפו היא בירת החופש של ישראל ותחבורה ציבורית בשבת מחזקת אותה ככזאת.



לדיאנסקי הוסיף כי "בדיוק לפני שנה, התקיימו הבחירות המוניציפליות לעיריית ת"א וסיעת "חי - חילונים ירוקים" בראשותי הובילה אג'נדה חילונית ברורה שבמרכזה הסדרת תחבורה ציבורית בשבתות בתל אביב במימון עיריית ת"א והנה זה עומד לקרות. אני מברך את ראש העיר חולדאי על האומץ הציבורי והנחישות להביא לשינוי המציאות ולאפשר לתושבי העיר ומטרופולין את האפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית בסוף השבוע שגם תביא להקטנת השימוש ברכבים פרטיים". 



מעיריית רמת גן, שכבר מפעילה תחבורה ציבורית בשבת, נמסר בתגובה כי "רמת גן כחלוצת התחבורה העירונית בסופ"ש מברכת את הערים המצטרפות לדרכה, גאה ומלאת סיפוק שהדרך שהיא פרצה מכשירה לערים אחרות את הדרך להעניק שירות חיוני זה גם לתושבים שלהן. עד שרמת גן עשתה זאת זה היה נחשב בלתי אפשרית פוליטית, ציבורית ומשפטית. הסבבוס של רמת גן צלח את הפולסא דנורא ועתירות הרבנים בזכות המבנה המשפטי היצירתי שלו. כמו כן הסבבוס הוכיח שניתן לגשר פוליטית ואושר במועצת העיר ברוב של כ-80% כאשר הנציגים הדתיים נותרים בקואליציה". 

ראש עיריית רמת-גן כרמל שאמה הכהן, אמר כי "הכי חשוב בעניין זה היא העובדה שגם ציבורית הסבבוס ניצח ובזכות תכנון והפעלה רגישים ומתחשבים עד כמה שאפשר בתושבים המאמינים ברמת גן מרגע קבלת ההחלטה וההפעלה המשיכה ר"ג להיות עיר של כולם שמחבקת ומאפשרת כל מידת אמונה ומאפשרת לכל תושב לחיות באמונתו מבלי לכפות אותה על האחר. הדוגמה הכי טובה לכך היא העובדה שאחת הערים המצטרפות היום פחדה להצטרף לסבבוס עת הוצע לה בעבר תוך שראשיה מביעים חשש מהדתיים וכעת אזרה אומץ והבנה שהשמיים לא נופלים וזה אפשרי".

ראשי הרשויות בגוש דן מברכים
 
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: ״מיזם ההסעות המטרופוליני אינו צעד כנגד הציבור הדתי, אין לו קשר לנושא הדת, המיזם הוא עבור אוכלוסייה גדולה שזקוקה לפתרון תחבורתי בסופי שבוע, פתרון לביקורי משפחה, לביקור חולים, להגעה למקומות בילוי ונופש ועוד. אני מברך את עיריית תל אביב-יפו על הובלת המיזם ורתימת הרשויות בגוש דן ומשוכנע שחלק מתושבי גבעתיים שישתמשו בקו היוצא ומגיע לעיר, לא יצטרכו להחזיק כעת רכב ויפחיתו שימוש ברכבים הפרטיים גם בשאר ימי השבוע״.
 
ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו מסר כי "בעיריית קריית אונו רואים את החשיבות שבעידוד הציבור לנסיעה במערכת להסעת המונים בכל ימות השבוע. מיסוד קווי תחבורה יעילים, נוחים וראויים, הינו הבסיס להפחתת עומסי התנועה בכבישים והעירייה נאלצת להיכנס לתחום אשר המדינה צריכה לספק. גם בני הנוער והצעירים בעיר, החפצים לצאת לבילוי ונופש במהלך השבת, במיוחד אלה שידם אינה משגת שכירת מונית לשם כך, ישמחו להשתמש בשירות זה. ברגע שיינתנו הפתרונות היעילים בכל ימות השבוע, יעדיפו רבים שלא לממן רכישה ואחזקת רכב פרטי, יפחיתו זיהום אוויר ויחסכו ממון רב."
 
אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון: "בארבע השנים האחרונות פועל ברמת השרון קו אוטובוס ייעודי בשבתות המשמש את התושבים ומעניק להם גישה נוחה למקומות מרכזיים. שיתוף הפעולה המטרופוליני נותן פתרון לצורך מהותי ואמיתי של מיליוני תושבים ויאפשר להם להתנייד בקלות ובנוחות ולנצל את ימי החופש שלהם באופן מיטבי. אני מברך על ההתארגנות המשותפת ומשוכנע כי היא תוכיח את עצמה."
 
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה מסר כי "בהרצליה אנו מפעילים מזה מספר שנים שירות היסעים בשבת. הנושא ניבחן כעת לעומקו, על כל היבטיו".