חודשיים חלפו מפתיחת שנת הלימודים והבוקר (רביעי) בשנית, 17.5 אלף תלמידים הלומדים במסגרות החינוך של הכפרים הבדואים הבלתי מוכרים במועצת אל קסום בנגב, ישארו בביתם, לאחר שנציגי המועצה לא הגיעו להבנות עם משרד החינוך בנוגע לתקציב מערך החינוך.



תחילת המשבר במחלוקת בין המועצה האזורית אל קסום, שנותנת שירותי חינוך לתלמידים אלה, לבין משרד החינוך, מחלוקת שהביאה להשבתת הלימודים במועצה עם פתיחת שנת הלימודים בחודש שעבר ותושביה אף יצאו למחאה על כך ברחבת משרד החינוך בבאר שבע. בתום שבוע של השבתה הודיע משרד החינוך כי הגיע לסיכום עם המועצה בנושא הסעות ובינוי, אך אתמול, טוענים במועצה, הודיע המשרד כי לא יעביר את התקציבים הנדרשים להפעלת מערך החינוך.



ראש המועצה האזורית סלאמה אל אטרש טוען כי למעט העברה של 2.4 מיליון שקלים להסעות שהועברו ממשרד החינוך, כל ההתחייבויות של המשרד לא קוימו ולא קודמו. ״תלמידי אל קסום אינם פחות טובים מיתר ילדי ישראל ומגיעים להם שירותים כמו ליתר תלמידי המדינה. המצב המתמשך בו משרד החינוך מטיל על המועצה את האחריות לטפל בילדי הכפרים הבלתי מוכרים מבלי שיתקבל בגין זאת תקציבים אינו אפשרי והינו בניגוד לסיכום בבית המשפט. בהיעדר התקצוב המועצה מעכבת תשלומים לקבלני ההסעות והם הודיעו כי הם מפסיקים את השירות החל מהבוקר״.



מנגד, במשרד החינוך טוענים כי המשרד מעביר למועצה האזורית אל קסום תקציבים ייחודיים לניהול המערך התפעולי של מערכת החינוך שבתחומה, כולל מוסדות החינוך שבפזורה הבדואית. עוד טוענים במשרד כי במהלך בדיקת תחום הסעת התלמידים במועצה, "עלתה תמונה מביכה החושפת אי סדרים חמורים בניהול תקציבי החינוך המועברים למועצה, ויותר, נחשפה תמונה מורכבת אודות דרכי העבודה של מנגנון המועצה בכל הקשור להפעלת מערכת החינוך".



במשרד הוסיפו כי "משרד החינוך פעל כמתחייב, אולם כתגובה לכך החליטה המועצה לפגוע בתלמידיה, עת בחרה להשבית את מוסדות החינוך בתחילת שנת הלימודים. פנייה לערכאות הובילה למתווה הבנות, שהוסכם ונחתם ע"י הצדדים, בחסות נציגי האוצר, אך כעת מבקשת מועצת אל קסום לחרוג מהמתווה המוסכם, ומעלה דרישות כספיות מופלגות, שתכליתן כיסוי גרעונות הנובעים בחלקם מהתנהלות לקויה, תפעול חובבני, ואי סדרים פנימיים במועצה. בפגישה בין הצדדים הבהירו נציגי המשרד כי האינטרס הציבורי הוא הפעלה סדירה ומלאה של מערכת החינוך יחד עם מחוייבות בלתי מתפשרת לפעילות גופי האכיפה והמינהל התקין. אנו מצרים על בחירת המועצה להשתמש בתלמידים ככלי ניגוח ובכך להרחיב את הפערים הלימודיים עוד יותר".