לטוב ולרע, נדמה כי הזמנים הללו חלפו לבלי שוב. אפשר להיות נוסטלגי או לחשוב שהתקדמנו, אבל הבנקים כיום נצמדים לדפוסי פעולה קשוחים. משיכת־יתר (אוברדראפט) היא כבר לא עניין לשיקול דעתו של הפקיד, אלא היא מוכרחה להתנהל בתוך מסגרת אשראי מנומקת ככלל, בעידן שבו נסגרים סניפים ושירותים בין־אישיים ואנושיים מפנים את מקומם לשירותים מקוונים ולסניפים וירטואליים, נדמה שהבנקים הפכו למוסד חסר פנים, עד שיש בנקים, כמו מזרחי־טפחות, המבססים קמפיין מבדל על בסיס התופעה הזאת, בהכריזם שהם נוהגים בצורה שונה והפוכה.



הקלות של מעבר בין בנקים והפחתת הקשר האישי - שמשמעותו היא גם בהכרח ירידה בנאמנות הלקוח - הייתה אמורה ליצור תחרות ערה בין הבנקים. כאשר מוסיפים לכך את העובדה ששירותים שניתנו בעבר בלעדית על ידי הבנקים בתחומי ההשקעות וההלוואות בוזרו – חלקם יצאו מהבנקים ובחלקם נוספו גורמים לתחרות, כמו חברות הביטוח ובתי ההשקעות - אזי התחרות הייתה אמורה להיות משוכללת ממש. 



ולמרות זאת, מתברר שהשמרנות אינה טבועה רק במערכת הבנקאית, אלא גם בציבור הלקוחות, שברובו נותר נאמן למוסד שהנפיק לו את כרטיס האשראי הראשון. רק התעשרות, שגורמת לבנקים אחרים לחזר אחר לקוחות חדשים בלהט רב, או במקרה נעים פחות, סכסוך על רקע המחאה שלא כובדה למשל, גורמים למשפחת ישראלי להידמות, לפחות ברמה הפיננסית, לזו שהכרנו בדור הקודם: נאמנה ושמרנית. 



בנק לאומי


בנק לאומי מציע למשפחות ולמשקי בית שירותי בנקאות מתקדמת, המותאמים לצורכיהם,  ויוצר חוויית לקוח רב־ערוצית. בתחילת 2019, ולראשונה במערכת הבנקאות הישראלית, השיק הבנק את "לאומי 1 ללקוח", תוכנית להתאמת מודל השירות של הבנק ללקוחותיו. במסגרת התוכנית, לקוחות לאומי יכולים לקבוע בתיאום מראש פגישה אישית עם בנקאי, בכל סניפי לאומי ובכל מקום בארץ. הבנקאי מגיע מוכן לפגישה והלקוח לא צריך להמתין בתור. נוסף לכך אפשר לבצע במסגרת התוכנית את רוב הפעולות הבנקאיות השכיחות באמצעות מרכז הבנקאות הטלפוני, שבו זמן המענה ללקוח אינו עולה על שתי דקות, והחשוב מכל: רובן המוחלט של הפניות מטופלות בשיחת טלפון אחת. לרשות הלקוחות עומדים כמובן גם הערוצים הדיגיטליים של לאומי: אתר הבנק, האפליקציה במובייל, הצ'ט הדיגיטלי ושירות "הזמן שיחה".



כמו כן, זה כמה שנים לאומי מקיים עבור הציבור הרחב סדנאות ללא עלות בנושא כלכלת המשפחה, שמטרתן היא להקנות למשפחות מיומנויות להתנהלות כלכלית נבונה ולהעניק להן כלים מעשיים לניהול ולאיזון תקציב המשפחה, עם התייחסות לעולמות הדיגיטל. 


בנק לאומי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנק לאומי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


במרץ השנה הכריז לאומי על השקת תוכנית נאמנות חדשה ללקוחות הבנק – "לאומי גודיז" - שהחליפה את תוכנית הפינוקים של לאומי קארד. לאומי גודיז נולדה בעקבות כניסתה לתוקף של רפורמת שטרום, שבמסגרתה לאומי מצוי בהליכי היפרדות מחברת לאומי קארד. לאומי גודיז היא תוכנית נאמנות ייחודית, המאפשרת ללקוחות הבנק לצבור גודיז על רכישות בכרטיסי האשראי שמנפיק לאומי, ולראשונה גם לצבור גודיז על ביצוע פעולות בערוצי הדיגיטל של הבנק – אתר לאומי, אפליקציית לאומי ועמדות השירות העצמי המוצבות בכל סניפי הבנק. 



דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא משכנתה דיגיטלית: לפני כשנה השיק מערך לאומי למשכנתאות, לראשונה בישראל, את המשכנתה הדיגיטלית, המאפשרת ללקוחות לעשות את חלק הארי של הליך לקיחת המשכנתה בערוצים הדיגיטליים בלבד, בפשטות ובחיסכון ניכר בזמן. במסגרת המשכנתה הדיגיטלית הלקוח יכול להגיש בקשה לאישור עקרוני להלוואת משכנתה דרך ערוצי הדיגיטל של הבנק – אתר האינטרנט והאפליקציה - והתשובה מתקבלת במייל בתוך יום עסקים אחד. ללקוח שבקשתו אושרה יישלח אישור עקרוני במייל, המפרט, בין היתר, את גובה המשכנתה, שיעור הריבית ואת גובה ההחזר החודשי וכן לינק להעלאת מסמכים להמשך התהליך. 



בנק הפועלים


המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים מקיים סדנאות חינם בנושאים מגוונים - כמו ניהול תקציב משפחתי: יסודות בכלכלת המשפחה - לכלל האוכלוסייה ברחבי הארץ, כך שגם אם אתם לקוחותיו של בנק אחר, אתם בהחלט מוזמנים להשתתף. משק הבית המשפחתי שאנו מנהלים הוא יחידה כלכלית שיש לה תקציב משותף, הכולל הכנסות והוצאות, ועלינו לשמור על כך שיהיה מאוזן ולא יוביל לגירעון. בסדנה יילמדו עקרונות של התנהלות כלכלית משפחתית מושכלת ותקבלו כלים לבניית תקציב משפחתי מאוזן.



סדנה נוספת עוסקת בחינוך פיננסי לילדים, והיא מלמדת כיצד להקנות לילדינו עקרונות של אחריות כלכלית ויסודות להתנהלות פיננסית נכונה, וכן מעניקה כלים לתכנון מוקדם של העתיד הפנסיוני - כיצד להיערך עוד היום לקראת הפנסיה, כדי לחיות ברווחה גם בשנים שלאחר הפרישה.


בנק הפועלים. צילום: מרק ישראל סלם
בנק הפועלים. צילום: מרק ישראל סלם


כמו כן, בנק הפועלים יוזם מהלך אסטרטגי של העצמה דיגיטלית לבני הגיל השלישי, שבמסגרתו יוצעו ברחבי הארץ קורסים מקצועיים להקניית כישורי חיים דיגיטליים. הבנק יציע ללקוחותיו בגיל השלישי קורסי עומק של 16 מפגשים, בהיקף של 50 שעות אקדמיות, בחינם, שבהם יילמדו נושאים רבים כגון שימוש בדואר אלקטרוני ובמנועי חיפוש, שימוש ברשתות חברתיות, גלישה בטוחה ברשת וצריכת מוצרים ושירותי בנקאות מקוונת.



דיסקונט



בנק דיסקונט שם דגש על משפחתיות, הטבועה גם בדנ"א של הארגון כבנק משפחתי. מסלול דיסקונט למשפחה מעניק הטבות והקלות לחשבונות שמתנהלים בבנק ויש ביניהם קשר משפחתי, כמו פטור מעמלות על העברות בין החשבונות או אפשרות לקיזוז יתרת הזכות בחשבון אחד עם יתרת החובה בחשבון אחר. נוסף על כך פיתח הבנק תוכניות מיוחדות לשלבי מפתח בחיי המשפחה: חיסכון ללימודים לטווח ארוך שנפתח לסטודנט לעתיד בעודו ילד רך בשנים, חתונה, הולדת הילדים, רכישת רכב, דירה ועוד. גישה זו באה לידי ביטוי גם כשמדובר במפתח דיסקונט, כרטיס האשראי של הבנק שמעניק הטבות והנחות בתחומים הקשורים לצריכה המשפחתית. 



עם זאת, הבנק לא נותר אדיש לצו השעה ומשקיע רבות בפיתוח האמצעים הדיגיטליים העומדים לרשות לקוחותיו. המגזין היוקרתי "Global Finance" העניק לו את פרס הבנק הדיגיטלי הטוב ביותר, בארבע קטגוריות שונות.


בנק דיסקונט. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בנק דיסקונט. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


מזרחי־טפחות 


מזרחי־טפחות מעניק סיוע לבני משפחה במקרים של זיקה בין חשבונות בעמלות מופחתות, מה שיעיל במקרים של הורים שרוצים להיות ערבים או להשתתף בתשלומי המשכנתה של ילדיהם. כמו כן, הבנק מקיים הרצאות פתוחות לקהל הרחב בנושאים מגוונים על התנהלות פיננסית נכונה, כלכלת משפחה ומשכנתאות. 



כדאי לציין את מועדון הלקוחות של מזרחי־טפחות, שהוקם ב־2008 ומעניק לחבריו מגוון הנחות, הטבות ומבצעים ייחודיים לאורך השנה, בכ־130 ספקים בפריסה ארצית ובמבחר קטגוריות העונות על צורכי המשפחה כולה. ההטבות ומבצעי המועדון ניתנים נוסף לכל ההטבות של חברות כרטיסי האשראי, ללא התניה של סוג הכרטיס האשראי שאותו מחזיק הלקוח או גובה השימוש של חבר המועדון בו. מלבד להטבות הקבועות שמעניק הכרטיס לכ־350 אלף משקי הבית החברים בו, מציע הבנק עשרות מבצעים ייחודיים במהלך כל השנה שבמסגרתם נהנים חברי המועדון מהטבות נוספות ומיוחדות. חברי מועדון הלקוחות של מזרחי־ טפחות נהנים מכוח של קבוצה וחוסכים מאות שקלים למשפחה במהלך השנה.



מרכנתיל


בנק מרכנתיל, שהוקם בתחילת המאה ה־20 וכיום נמצא בבעלות מלאה של דיסקונט, מדורג כיום במקום החמישי בישראל בין הבנקים, ויש לו 80 סניפים בכל רחבי הארץ. אחד המסלולים האטרקטיביים הוא מסלול הלוואות לכל מטרה, ובבנק מציעים מסלולים שונים ומשתלמים של הלוואות עסקיות ופרטיות המיועדים לקהל הלקוחות. אפיק אשראי מרכנתיל פיקס היא תוכנית המציעה ללווים להחליט מהי מטרת האשראי - חזרה ללימודים, הלוואה לחגים או נופש -  וסכום ההלוואה המקסימלי עומד על 15 אלף שקלים. גובה ההחזר הוא קבוע - 299 שקלים. כמו כן ישנן אפשרויות שונות המעניקות הלוואות לסטודנטים, אשראי מיידי למי שעומדים בתנאי הסף של מחלקת העסקים, מסלול הלוואה ייחודי למעבר דירה וכדומה.



ירושלים


בנק ירושלים מציע את המוצר "בנקאות משלימה", המיועד ללקוחות כל הבנקים ומתמקד בעיקר בתחום ההלוואות והמשכנתאות. ההלוואה הבנקאית שהוא מציע, כאמור ללקוחות כל הבנקים, נעשית בתהליך דיגיטלי מהיר ונוח יחסית, ללא פגיעה במסגרת האשראי של הלקוח המבקש את ההלוואה. כמו כן, הבנק מנהל בלוג יעיל למדי, המתפקד כמדריך פיננסי בכל מובן, ועונה על שאלות שאנחנו מתביישים לעתים לשאול כדי להבין לעומק: מה צריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה או פותחים חשבון בנק, איך רוכשים דירה ועוד.