"יש לך כרטיס חבר מועדון"? - השאלה שהפכה למשעשעת לפני כמעט עשור, ולא היה לאיש מאיתנו מושג שכרטיסי המועדון, שבעבר היו נחלתם הכמעט בלעדית של מרכזי הקניות בתחום המזון, יהפכו למשהו שכמעט אי אפשר בלעדיו. מועדוני צרכנים הם כוח קנייה חזק, ולמצטרפים אליהם מובטחות הטבות, מבצעים ומתנות. הישראלים אוהבים מועדונים, ואם תשאלו את האדם הממוצע ברחוב, תגלו שיש לו בין שלושה לארבעה כרטיסי אשראי בארנק, ולפי סקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות, עוד כתשעה (!) כרטיסי מועדון שונים.



כדאי להבחין בין שני סוגים של כרטיסי חברי מועדון: כרטיס מועדון שהוא גם כרטיס אשראי, life style למשל; וכרטיסי מועדון לקוחות שאינם כרטיסי אשראי אך מעניקים הטבות לחברים כמו כרטיס "חבר", קרנות השוטרים, הסתדרות הרופאים או כרטיסי מועדון של רשתות אופנה וצרכנות שונות. כמו כן, באתר המועצה הישראלית לצרכנות ממליצים להקפיד ולבחון את העלות מול התועלת הגלומה בכרטיסים: עד כמה ההטבות הן אטרקטיביות ומצדיקות את אחזקת הכרטיס הנוסף ואת ההוצאות הכרוכות בכך? מהם דמי המנוי? האם ההטבות מתאימות לצורכי המשפחה? האם אתם משתמשים באופן שוטף בהטבות? ועוד.



בירור קצר בשוק מועדוני הלקוחות העלה כי יש כמה שהם משתלמים במיוחד, אך לא כולם נגישים לכלל הציבור. למשל, כדי ליהנות מההטבות השמורות למועדוני "חבר" או קרנות השוטרים, צריך להשתייך לאחד הארגונים הזכאים לכך, והדבר נכון גם לעובדי הרשויות המקומיות, הסתדרות המורים, לשכת עורכי הדין ועוד. מועדונים אחרים מגבילים את גיל החברים בהם  - למשל קלאב 50 - ואחרים, כמו "פתאל וחברים" ונספרסו, שהשיקה את "YOU&NESPRESSO", נגישים לכל. 



כך גם FLY CARD - כרטיס אשראי הקשור למועדון הנוסע המתמיד של אל על. למועדון הנוסע המתמיד של החברה משתייכים יותר מ־2 מיליון חברים בישראל ובעולם. בשיתוף עם חברת האשראי, הושק כרטיס האשראי FLY CARD, המעניק מגוון הטבות ייחודיות, לרבות קצב צבירה מהיר יותר ותנאי מימוש טובים יותר. עד כה הצטרפו ל־FLY CARD יותר מ־ 330,000 לקוחות. 



מבחינת תפוצתו, כרטיס האשראי של חברת דיינרס נחשב קטן יחסית, ובכל זאת, הוא יכול להתאים לאנשים שמרבים בנסיעות, מאחר שגלומות בו הטבות חווייתיות, בעיקר במסעדות, וכן ארוחות עסקיות במבצע, הנחות בבתי קולנוע, הטבות בנמלי תעופה, ביטוח נסיעות לחו"ל, אירוח בטרקלינים, ביטוח כבודה ועוד. 



גם אשראי וגם מועדון 


המגמה של כרטיס המועדון בעשור האחרון היא להפוך עצמם גם לכרטיסי אשראי, ובכך להפוך לשחקנים עצמאיים בשוק החוץ־בנקאי. רוב מועדוני הצרכנים של חברות הכרטיסים מפתים את הלקוחות בהטבות "אחד פלוס אחד", אחרים מעניקים הנחות קבועות ברשת סופרמרקטים זו או אחרת; ויש כמה כרטיסי אשראי המזוהים עם מועדוני הלקוחות הגדולים, למשל סופר פארם עם ישראכרט, שופרסל עם ויזה כאל ו־Dream card של קבוצת פוקס עם לאומי קארד (max). היתרון בכך טמון בצבירת הנקודות בכל קנייה. בדרך כלל כרטיסי אשראי הקשורים למועדון לקוחות פטורים מתשלום דמי חבר, אך מומלץ תמיד לשים לב לאותיות הקטנות ולבדוק אם הפטור מוגבל בזמן ואם מוענקת איזושהי מתנת הצטרפות ואם גם היא מוגבלת בזמן. במקרה של קבוצת פוקס וכרטיס האשראי של dream card, לאחר שנת חברות חינם, הלקוחות ישלמו על הכרטיס החל מ־190 שקלים בשנה, אלא אם כן יבצעו רכישות בטווח הנע בין 2,000 ל־5,000 שקלים בחודש. כרטיס MAX, שהחליף את לאומי קארד, מדגיש על מגוון ההטבות שהוא מעניק, והביטוי שטבע - "לפנק, לפנק, לפנק" - נכנס כבר ללקסיקון.



כרטיס אשראי שמקנה חברות במועדון מסוים מעניק הטבות נוספות מלבד ההנחות הקבועות - לעתים בטרקלין בשדה תעופה, הופעות מיוחדות, כניסה חופשית למוזיאונים או אטרקציות תיירותיות למיניהן. גובה כיסוי ביטוח הנסיעות הוא גם משהו שכדאי לשים לב אליו, בפרט אם אתם נוסעים הרבה. לרוב הכיסוי מותנה בסוג הכרטיס. 



יש לכם כרטיס אשראי של Cal? אתם יכולים למשל לצבור נקודות במועדון הנוסע המתמיד של אל על, נוסף למה שנצבר בכרטיס אשראי. 



כרטיס "מפתח דיסקונט" מעניק הטבת חניה חינם בחניוני סנטרל פארק נבחרים בכל יום מהשעה 16:00 ובסופי שבוע. מי שנוהג לחפש חניה באזור המרכז, ובתל אביב בפרט, מבין שזה בדיוק הכרטיס עבורו. בדיסקונט ישנו גם המסלול "מפתח משפחתי", שבו מוצעות מגוון הטבות המיועדות למשפחה. למשל, קונים שני כרטיסים לאטרקציה משפחתית ומקבלים נוסף להם עוד שני כרטיסים מתנה.



ויש גם ערכים נוספים שאינם תלויי הטבות: כרטיס האשראי אמריקן אקספרס, למשל, מדיף ניחוח בינלאומי שמעיד על המחזיק בו שהוא איש העולם הגדול. אלפי עסקים ברחבי העולם שמכבדים את הכרטיס מעניקים לבעליו הרגשה קוסמופוליטית. גם מבצעי ההמרה למיילים של חברות תעופה והשירות היוקרתי של קונסיירז' אישי מחזקים את התדמית הזאת.



אמריקן אקספרס שייך בישראל לקבוצת ישראכרט, המקיימת תחת שם המותג הישראלי מגוון קשרים עם מועדוני לקוחות של רשתות קמעונאיות ומועדוני צרכנים ומנפיקה להם כרטיסים ייעודיים: מ"חבר" ועד Hot ומרמי לוי ועד רשת ויקטורי.



בשורה התחתונה: כדאי לשים לב לכך שיש לנו נטייה להסתובב עם יותר מדי כרטיסי אשראי בארנק. ריבוי הכרטיסים מביא בסופו של דבר לשליטה טובה פחות על ההוצאות וכן לתשלום עמלות גבוהות על כל אחד מהם.