עניין מטריד: שר המשפטים אמיר אוחנה הלך השבוע צעד נוסף במדרון החלקלק במתקפה שלו על שלטון החוק, שכל כולה פגיעה במערכת שעליה הוא מופקד; מערכת שהיא נדבך יסוד בביטחון הלאומי. הוא דיבר על "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות" מתוך כוונה לייצר רושם בציבור שלכאורה קיימת קבוצה שחורשת מזימות, ואת כל זה אומר השר בקולו בכוונת מכוון וכשליח; שליח אשר מונה על ידי ראש הממשלה על מנת שיהיה קולו ופיו; שליח שיהלך אימים בצורה מפורשת על המערכת שעליה הוא מופקד ועל פרקליטים בפרקליטות שמטפלים בתיקיו של שולחו. כל זאת במקביל ללוח זמנים משפטי שמרעיד את קירות בלפור.
 
ובאותו נושא גילינו השבוע פרשה חדשה: הטרדת עד. הטרדת עד היא עבירה חמורה, הטרדת עד מדינה היא חמורה יותר. זאת דווקא בשל היות עד מדינה עד שאינו "תמים", עד שעבר תהליך לא פשוט ומורכב עד לשלב שבו היה מוכן למסור לרשויות החוק את הידוע לו. חשיבות עד המדינה להבנת אופי האירוע והגעה לחקר האמת הינה משמעותית ביותר. ללא קשר למניעיו, האינטרס הוא לפני הכל ציבורי ולא אישי. אינטרס ציבורי של המדינה לגלות עבירות ולהביא לדין חשודים.
 
הטרדת עד אינה סתם פעולה שגורמת אי־נוחות לאדם זה או אחר. יש לה כוונה, יש לה מטרה: לשבש הליך משפטי. מבצע העבירה ושולחיו מנסים לסכל הליך משפטי, להתערב ולפגוע בו. הטרדת עד הינה פעולה עבריינית פלילית. כאשר מדובר בעדי מדינה בתחום ארגוני הפשיעה והפשיעה החמורה בכלל, האיום הינו בעיקרו פיזי על העד, על בני ביתו וקרוביו. בעדי מדינה ובעיקר בעבירות בתחום טוהר המידות, האיום על העד הינו בעיקרו הוקעה ציבורית, פגיעה בשמו, סביבתו, משפחתו, חבריו וקרוביו בכוונה להרתיעו. עבירה זו לא רק פוגעת בעד ספציפי, אלא גם בעדים עתידיים. היא משרטטת לעדים הבאים מה ממתין להם אם יעזו לשתף פעולה עם רשויות המדינה. זו התנהגות עבריינית וחובה לעקור אותה מן השורש, להוקיע אותה ציבורית.
 

כפי שפורסם, תיאור החשדות חמור, אבל כמו תמיד, נעשים בימים האחרונים ניסיונות לגמדם כאילו הם דברים בטלים. אין זה כך. חובה על המשטרה לחוקרם, וטוב עושים היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה שמפקחים על החקירה מקרוב, על רקע האווירה הציבורית שבה במקום לגנות חשודים, נבחרי ציבור וראש הממשלה עושים בדיוק ההפך ותוקפים את מערכות אכיפת החוק על כך שהן מבצעות את חובתן. אנו נמצאים בתקופה קשה של איבוד עשתונות וכיוון, בתקופה שבה הכל מותר. ישנו חוסר הבנה מה תפקיד מערכת האכיפה ומה חובתם של מנהיגי ציבור.
 
החשד להטרדת עד חייב להיבדק: מי שלח, להיכן שלח, מי הכווין ומדוע. המתקפה הפרועה על החוקרים והתובעים היא המשך לתהליך קשה ומסוכן של דה־לגיטימציה למערכת האכיפה. ראש הממשלה מצייץ בטוויטר כי מדובר ב"פיגוע בדמוקרטיה". אך הפוסל במומו פוסל. במקום לחזק את עבודת הפרקליטים הנמצאים תחת מתקפה פרועה ומכבש לחצים, השר אוחנה החליט לפצל את הפרקליטות ולהאשים אותה במזימות. החשד להטרדת עד הוא חמור ויש לחוקרו עד תום. המתקפה משולחת הרסן של ראש הממשלה ושר המשפטים חמורה אף יותר.
 
הכותב הוא חבר כנסת מטעם כחול לבן, עורך דין, ניצב בדימוס, שכיהן כראש אגף החקירות והמודיעין והקים את יחידת להב 443