אוכל הוא הקשר הראשון שלנו עם דור ההורים ודור הילדים. מהרגע שבו נותק חבל הטבור, אנחנו הופכים תלויים בהורינו כדי לשרוד או הופכים לאחראים על הישרדותם של ילדינו. אולי משום כך אוכל מעורר את הזיכרונות המשפחתיים העמוקים ביותר שלנו. הוסיפו על האינסטינקט האנושי והבסיסי הזה את ההיסטוריה היהודית של אלפיים שנות גלות, חלק גדול מהן בעוני, ותקבלו אובססיה לאומית לאוכל. כבר היה מי שחמד לצון ואמר שיהדות אינה דת אלא הפרעת אכילה, משפט שקשה לחלוק עליו כשאנו גוררים רכבת של עגלות מהסופרמרקט אל הרכב כדי להכין ארוחת חג של 20 מנות.



חברות המזון הגדולות הן לא פעם כר נוח לניגוח: יוקר המחיה בישראל נתלה בהן והתעשייתיות של חלק מהמוצרים הופכת אותם לבריאים פחות לצריכה יומיומית. וכשלכל אלו נוספים טרנדיים קולינריים, בריאותיים, סביבתיים ומוסריים כמו צמחונות, טבעונות, הימנעות מבחירה מגלוטן, מסוכר ופחמימות והעדפה של מזון אורגני, הרי שגם הגדולות שבחברות המזון מוכרחות לפתח מותגים מותאמים, לרוב במחירים גבוהים יותר.



הנה החברות שאין מקרר או מזווה בישראל שלא יכילו לפחות מוצר אחד שלהן: 




אסם



מאז הוקמה החברה בשנת 1942, היא חולשת על שוק המזון על כל רבדיו, וכיום היא חברה־בת של נסטלה העולמית. לצד המוצרים המגוונים, החזון של אסם הוא בשמירה על איכות הסביבה, פיתוח התעסוקה בפריפריה ושיפור הערכים התזונתיים במוצרי הדגל.  


מפעל אסם. צילום: יח"צ
מפעל אסם. צילום: יח"צ


שטראוס עלית


חברת המזון השנייה בגודלה בישראל. לאורך השנים התפתח המותג, ועלית נהפכה לשם המוביל בישראל בכל הקשור לממתקים ולחטיפים מתוקים. בעוד שטראוס, המחלבה מנהריה, נהייתה לאימפריה של מוצרי חלב, בטרם התפשטה לתחומים אחרים. מקוטג' ועד מאפים, משוקולד ועד קפה, אין בית בישראל שבו לא יימצאו מוצרי החברה המאוחדת. 



תנובה



קונצרן המזון הגדול בישראל נרכש לפני ארבע שנים בידי קבוצת ברייטפוד, חברת מזון ומשקאות בינלאומית שמושבה בשנחאי. לברייטפוד חברה־בת בורסאית – ברייט־דיירי - והיא בעלת השליטה בתנובה. החברה מתמחה בפיתוח ובייצור מגוון מוצרי חלב ומובילה את שוק מוצרי החלב היוקרתיים המיוצרים בסין. עם זאת, למרות המכירה לסינים, תנובה נתפסת בעיני הציבור כחברה ישראלית־שורשית, כזו שמחברת בין הרפתן מהעמק והחקלאי מהנגב לבין שולחן האוכל שלנו.


תנובה. צילום: רויטרס
תנובה. צילום: רויטרס


החברה המרכזית למשקאות


החברה המרכזית למשקאות או בשמה המוכר יותר – קוקה קולה ישראל - היא הזכיינית הבלעדית בישראל של חברת קוקה קולה וגם מייצרת ומשווקת מגוון משקאות קלים המזוהים עם הקבוצה. חטיבת היין והאלכוהול שלה כוללת את יקב תבור, מפעל המייצר בירות כגון קרלסברג וטובורג באשקלון וכן חברה ליבוא משקאות חריפים המייצגת בישראל את קונצרן־העל דיאג'יו, נוסף על חברות ומותגים אחרים בתחום המזון והמשקאות.



טמפו



ענקית המשקאות הישראלית מחזיקה ביותר מ־60 מותגים המובילים בארץ ובעולם. כחלק מחברות בינלאומיות כמו פפסי והיינקן, מייצרת ומשווקת החברה מגוון משקאות קלים, מייצרת ומייבאת בירות, בהן גולדסטאר, מותג הבירה הנמכר בישראל, וכן מחזיקה ביקבים ברקן וסגל, נוסף על חברה ליבוא משקאות חריפים המייצגת בישראל את תאגיד הענק הבינלאומי פרנו־ריקארד. לטמפו כ־1,000 עובדים ויוצר מ־11,000 נקודות מכירה ברחבי הארץ.