סערת המרצה מבר אילן: ד"ר מוטי קידר, המזרחן והמרצה מאוניברסיטת בר אילן עורר סערה כשטען כי יגאל עמיר לא רצח את ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. נשיא האוניברסיטה, הפרופ' אריה צבן התייחס היום (חמישי) בגל"צ לדברים שאמר המרצה, וטען כי מדובר ב"חוסר אחריות אינטלקטואלית של אדם שמתשמש בתואר ובאוניברסיטה שלו כדי לומר דברים הזויים. אלו דברי הבל שפוגעים במדינת ישראל בלי טעם". 

ידעת שד"ר קידר עוסק בקונספירציית רצח רבין?
"למיטב הבנתי לא מדובר במחקר אלא באמירה אישית של אדם. זה לא קשור לתחום המומחיות שלו. הדברים שהוא טוען הזויים ואינם נכונים. לדברים של פרופ' באוניברסיטה מייחסים משקל. מדובר בדברים מאוד משמעותיים". 
מותר לו להחזיק בעמדות קיצוניות ועדיין להשתתף בכנסים אקדמיים בארץ בחו"ל, או שאסור לו בכלל ללמד בגלל דעותיו?
"אנחנו בסופו של דבר מבחינים בין הדברים שנאמרים. אם אין יושר זה בעייתי. אנחנו מבטאים רגישות לדמוקרטיה הישראלית, לחברה בארץ ולאקדמיה בישראל. חשוב לנו שדברים שפוגעים במדינה לא יהיו קשורים אלינו".


שלשום טען ד"ר קידר במהלך אירוע הפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו כי יגאל עמיר לא רצח את ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. ד"ר קידר סירב לחזור בו מהדברים שאמר, בעוד שרקטורית האוניברסיטה זימנה אותו בשל כך לוועדת משמעת.

יצחק רבין ז"ל. צילום: רויטרס
יצחק רבין ז"ל. צילום: רויטרס

 
הדברים השנויים במחלוקת, שבאו ימים ספורים בלבד לפני יום השנה ה־24 לרצח רבין, עוררו סערה. ד"ר קידר אמר כי ממסמך המסווג "סודי ביותר" שהגיע לידיו, שבו נופף בהפגנה, עולה ש"מי שכנראה על פי החשד והסימנים רצח את רבין היה אדם שראשי התיבות של שמו הם י"ר (לא יצחק רבין). מי שעמד מאחורי העניין הזה הוא כנראה פוליטיקאי מוביל שרצה לחסל את רבין מכיוון שהוא רצה לצאת מהסכמי אוסלו". עוד אמר קידר כי יגאל עמיר מוחזק בבידוד "כדי שלא יגיד את האמת לאף אחד".
 
בראיון שהעניק לגל"צ ביום שלישי אמר ד"ר קידר: "אני עומד מאחורי מה שאני אומר. מה שאמרתי לא נאמר כאיש מחקר בבר אילן, אלא כאזרח המדינה. ישבתי שעות עם אדם שמשמש בתפקידים רשמיים במדינת ישראל, חתן פרס ישראל ופרס משרד המדע, ששמו נחום שחף. הוא הקדיש שנים מחייו לנושא הזה, אסף המון עדויות ועובדות, והוא מציג תמונה שעולה ממנה מה שאמרתי. זה מחייב בדיקה".
 

באוניברסיטת בר אילן, שבה למד בעבר יגאל עמיר, גינו את דברי ד"ר קידר: "הדברים נאמרו על דעתו בלבד ואינם מייצגים את האוניברסיטה ואנשיה. אנו סבורים שאין מקום להתבטאויות מסוג זה בחברה הישראלית". הנהלת האוניברסיטה התכנסה לדון בנושא והחליטה להשעות אותו מייצוג רשמי של האוניברסיטה בכנסים בחו"ל.
 
פרופ' אריאל בנדור, דיקן הפקולטה לתארים מתקדמים וחוקר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, יצא בפומבי נגד התבטאות קידר ואמר ל"מעריב" כי מדובר בדברי הבל. "דבריו הם ההפך ממה שהאוניברסיטה אומרת וחושבת", הסביר פרופ' בנדור, "מדובר בדעה פרטית נפסדת. יש בבר אילן חופש ביטוי, אבל הדברים האלה חורגים מהגבולות. כשאדם משתמש בתואר האקדמי שלו, אנשים יכולים להבין מכך שהוא אומר את זה כחלק מהמחקר שלו, חלק מדברים שהוא מלמד אותם – אבל הוא לא מומחה בזה, ואלה לא המחקרים שלו".
 
ממרכז רבין נמסר בתגובה: "שוב, כמו בכל שנה לקראת יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה, עולה לכותרות חולה פרסום הקונספירציה התורן שקוצר את שבע דקות התהילה. מאחלים לו רפואה שלמה".