האם סלק נחשב ירק או פחמימה?


“בסלק אחד יש כ־9% פחמימה וכ־7% סוכר, בעוד שבבטטה אחת יש כ־20% פחמימות ו־5% סוכר. מה שמשתמע מזה הוא שאף על פי שיש בסלק קלוריות, הכמות בו היא מינורית ביחס לתפוחי אדמה, בטטות ואורז. במהלך דיאטה אני נוטה להמליץ למטופלים שלי להתייחס לסלק כחלק ממשפחת הירקות וליהנות מהיתרונות הרבים שלו”.



בתקופה האחרונה אני משתדלת להעשיר את התזונה שלי בירקות מבושלים וטריים כאחד. האם ירקות מבושלים משמינים יותר מירקות טריים?


"כשמסתכלים בטבלאות המזון אין הבדל בין גזר מבושל לגזר טרי או בין כרובית טרייה לכרובית אפויה בתנור. אבל כשהירקות מגיעים אל הגוף, הסיפור קצת שונה. זאת אומרת שהקיבה שלנו לא מסוגלת לעכל עד הסוף ירקות קשיחים כמו גזר או ברוקולי, ולכן הם יוצאים מהגוף כמעט כמו שנכנסו. לעומת זאת, בחימום ובבישול הירקות מתרככים, ואז לקיבה קל יותר ללוש אותם למחית ולהפיק מכל פירור את כל הוויטמינים שיש בו, וגם את הקלוריות. חשוב לי לציין שגם אם אוכלים תבנית שלמה של ירקות בתנור, עדיין לא מגיעים לכמות הקלוריות שיש בחצי צלחת אורז או בפיתה אחת. לתפיסתי, אפשר לאכול ירקות בכמות בלתי מוגבלת, גם אם הם מבושלים או בתנור. בנוסף, יש לשים לב לרטבים שנלווים לירקות המבושלים - רסק עגבניות, שמן בטיגון, בצל, שמן שמפזרים על האנטיפסטי. כל אלה עלולים להוסיף למנה עוד קלוריות בלי שנרגיש בכך".





אם אוכלים הרבה יותר קלוריות ממה שצריך, הגוף גם שורף יותר?


"בדרך כלל, כשעושים דיאטה דלה מאוד בקלוריות, הגוף מנסה להגן מפני מוות ברעב, ולכן מסתגל לחיות עם מעט קלוריות, לומד לבזבז פחות קלוריות ושורף פחות. כדי לדעת אם תהליך זה הינו הפיך, בוצע מחקר שבו בדקו מה קורה לאנשים שאוכלים 40% יותר מדרישת הקלוריות היומית של הגוף. 35 אנשים צעירים אכלו יותר במשך שמונה שבועות ונבדקה שריפת הקלוריות היומית של הגוף. על פי התוצאות, לא הייתה עלייה משמעותית בשריפת הקלוריות היומית אף על פי שאכלו יותר, מה שגרם בסופו של דבר לצבירת שומן".