ארגוני הנכים קיימו הערב (חמישי) הפגנת מחאה בצומת עזריאלי בתל אביב, כנגד הסחבת, לטענתם, ביישום חוק העלאת קצבאות הנכות. הצומת נחסם לתנועת כלי רכב. בין המשתתפים בהפגנה היה ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי), שאמר: ״מתווה חייב להיות מוצג. כך קבע החוק. לא ניתן לאף אחד לפגוע במה שהושג לאחר מאבק ארוך וממושך. אני קורא שוב לח״כ גפני לכנס את ועדת הכספים בנושא ולזמן לדיון את שר האוצר ושר הרווחה, הלוא הוא ראש הממשלה. הם חייבים לתת תשובות לציבור. עתידם של 250 אלף איש ואישה לא יופקר".


הפגנת הנכים בעזריאלי. צילום: יובל בגנו

אייל כהן, ראש ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", אמר: "הממשלה מחוייבת על פי חוק שהיא עצמה העבירה בכנסת להמשיך בתחילת 2020 בעדכון קצבאות הנכים עד הצמדתן לשכר הממוצע במשק, כפי שהיה עד שנתניהו כשר אוצר ביטל את הצמדת קצבת הנכות ודן את נכי ישראל לעוני מעמיק בשני העשורים האחרונים. לא נקבל מצב שבו השיתוק השלטוני יעכב ולו ביום אחד את התחייבות הממשלה לנכים. בינתיים האוצר ומשרד הרווחה לא נועדו יותר מפעם אחת, פגישה מובטחת שלנו איתם טרם התקיימה והממשלה אמורה לאשר מתווה שעדיין לא קיים להמשך יישום החוק בתוך חודשיים. אם ישראל הולכת לשיתוק של בחירות שלישיות והנכים יאלצו לחכות עוד אנחנו נשתק את המדינה".



ד"ר עמיחי תמיר, מארגון הנכים, אמר למעריב: "תוספת 500 השקלים החודשית לנכה שהתקבלה בשנה שעברה ועליה נאבקנו 20 שנה היא לעג לרש. הקצבה המקסימלית כיום לנכה ללא כושר עבודה היא 3300 ש"ח לחודש, ורחוקה 2000 ש"ח משכר המינימום שהמדינה קבעה כסף קיום בכבוד. אבל היא רחוקה גם 1000 ש"ח מהתחייבות הממשלה עצמה לנכים שאמורה להתקדם עוד צעד בינואר. כרגע התוספת מספיקה לנכה קשה ללא מקור הכנסה נוסף בדיוק כדי לא לגווע ברעב, אבל לא כדי לחיות בכבוד מינימלי ולגמור את החודש עם ראש מעל המים בלי להזדקק לנדבות או להיקלע לחובות. השיתוק שאליו נקלעה המערכת הפוליטית זורק חללים לצידי הדרך ופה מדובר על רבע מיליון חללים יותר מדי. על הממשלה גם כממשלת מעבר לעמוד בהתחייבותה בחוק. בג"צ ייקח זמן יקר שאין לנו. לזעוק זה כל מה שאנחנו יכולים עכשיו בתקווה שכנסת המעבר תתגייס לדרוש דין וחשבון מהממשלה בנושא".



חנן טל, מייסד ומנכ"ל ארגון "נכה לא חצי בן אדם", אמר: "״חוק הנכים״ הוא חוק בספר החוקים של מדינת ישראל, אי תשלום הפעימה הבאה משמעותה, הפרת החוק והחרפת משבר האמון עם ציבור הנכים. הנכים לא יכולים לחכות. התרענו על כך לפני היציאה לשתי מערכות הבחירות, שעלו למדינה מיליארדי שקלים מיותרים. הנוכחות שלנו כאן בצומת קפלן, מבשרת על יריית הפתיחה של מאבק הנכים המחודש, מעכשיו, כך יראו הדברים".



צוות בין-משרדי, הכולל את נציגי משרד האוצר, בנק ישראל, משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי יזמן "בקרוב" את נציגי ארגוני הנכים במטרה לשמוע את עמדתם לקראת גיבוש והצגת המלצות בנושא הגדלת קצבאות לאנשים עם מוגבלות לשרים. כך הודיע  משרד האוצר בעקבות התחדשות המחאה. "לאור החשיבות שהצוות רואה בשמיעת ציבור מקבלי הקצבאות, יצא קול לציבור להגיש הצעות לאופן חלוקת המשאבים בהתאם לצרכי האוכלוסיות השונות. הצוות יקיים בשבועות הקרובים שני ימי פגישות עם הארגונים השונים." נמסר ממשרד האוצר.



במסגרת תיקון 200 לחוק הביטוח הלאומי, שנכנס לתוקף במרץ 2018, נקבע כי שר הרווחה ושר האוצר ימליצו לממשלה עד סוף 2019 על מתווה העלאה לפעימה השנייה של הגדלת הקצבה, בשנים 2020-2021. במסגרת הפעימה הראשונה, גדלה קצבת הנכות בסך של 470-770 ₪ לחודש. באוצר מדגישים: "הצוות הבין-משרדי פועל בימים אלו על מנת לגבש את ההמלצות טרם הצגתן לשרים" אבל למעריב נודע כי הצוות כלל לא גובש או התדיין עד לפני הבחירות החוזרות לכנסת בספטמבר האחרון ורק לאחריהן התקיימו מגעים ראשוניים בין מרכיביו.
השבוע פנה ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בבקשה לכנס בדחיפות את ועדת הכספים על מנת לדון במתווה שאותו אמורים להציג שר האוצר ושר הרווחה בדבר המשך העלאת קצבת הנכות. "לאור העובדה שאין ממשלה מתפקדת כבר זמן מה ואנו מצויים תחת ממשלת מעבר. ישנה סכנה ממשית לכך שלא יוצג מתווה מוסדר עד לסוף השנה אשר יכלול את גובה הפעימות הנוספת וההעלאה המגיעה לציבור מקבלי קצבאות הנכות לא תתקבל" כותב גילאון לגפני ומבקש ממנו לכנס את הוועדה באופן מיידי ולזמן אליה את שרי האוצר והרווחה על מנת שיעדכנו את הציבור בדבר עבודת הוועדה המשותפת למשרדיהם בנושא.
"יש חשש כבד שבשל המשבר הפוליטי ההמלצות לא יתקבלו בזמן או לחלופין שלא יתקבלו בכלל. לא נוכל להשלים עם סחבת כלשהי ביישום החוק", אומרים מארגני ההפגנה. עד כה מימשה הממשלה רק מחצית מהתחייבותה התקציבית בחוק.

בעקבות חסימת הצומת פרסמה המשטרה את הסדרי התנועה במקום, וביקשה מהנהגים שלא לנסוע בדרך מנחם בגין לכיוון צפון (התנועה מופנת לשיקוע) וברחוב גבעת התחמושת מהעלייה מאיילון ועד לקפלן.

כזכור, בקיץ 2017 קיימו הנכים מספר הפגנות רבות משתתפים שהובילו לחתימת הסכם עם משרד האוצר.