ההתנקשות בחייו של מנהיג דאעש אבו בכר אל־בגדדי וחיסולו של אוסמה בן לאדן דומים בתוצאה המיידית: חיסול שני מנהיגי טרור אכזרים. אבל הם שונים מאוד, בעיקר משום זהות הנשיא שנתן אור ירוק ליציאה למבצע. משני המבצעים האמריקאיים אפשר להסיק שהחיסולים לא שמו קץ לקיומם המאיים של ארגוני הטרור, אבל הניסיון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנצל את המבצע נגד אל־בגדדי כדי להאפיל על ההתנקשות בחייו של בן לאדן כושל ומופרך.
 
שני דברים טראמפ מבקש להוכיח מאז נכנס לבית הלבן: לחסל ולמחוק כל זכר לתקופת כהונתו של קודמו, ברק אובמה, ולהוכיח שהוא טוב ממנו ביוזמות ובמהלכים, במיוחד במדיניות החוץ. אף שמדובר בשתי שאיפות אובססיביות - ועד היום בשיחות פרטיות טראמפ טוען שבטקס הכתרתו לנשיאות היו יותר אורחים מאשר בטקס של אובמה שנוא נפשו - הוא לא הצליח להגשימן באופן משכנע, אפילו לא באופן חלקי. 
 
ההתנקשות בחייו של אל־בגדדי, מנהיג "המדינה האסלאמית", היא הצלחה מרשימה והישג חשוב במלחמה נגד דאע"ש. מבחינתו של טראמפ מדובר גם בעיתוי טוב ומועיל. בזמן שהליכי ההדחה נגדו נמשכים בבית הנבחרים ומצטברות עדויות על קשרים בלתי חוקיים שניהל עם אוקראינה, מבצע החיסול היה עבורו כמו מתנה משמיים. 
 

האופן שבו דיווח נשיא ארה"ב על החיסול במסיבת עיתונאים, שכלל את הפירוט: "הוא בכה וצרח ומת כמו כלב", מוכיח שהוא השתדל להנציח את המבצע כהישג שלו בזמן ש"הדמוקרטים מתנכלים להנהגתי וחותרים להדיח אותי", לדבריו. עוד הדגיש טראמפ שהחלטתו לסגת מצפון סוריה ולנטוש את מיליוני הכורדים שם למר גורלם לא הפריעה ולא מנעה את המבצע לחיסולו של אל־בגדדי.
 
אחרי שנעלמו הכותרות ושככו התגובות על ההתנקשות בחיי מנהיג דאעש, התברר כי הנשיא טראמפ לא בדיוק נחלץ מצרותיו מבית וכי תדמיתו בזירה העולמית לא השתפרה כלל. שעות אחדות אחרי מסיבת העיתונאים הנלהבת שלו, כאשר הגיע למשחק גמר באצטדיון בוושינגטון, נשמעו מהקהל קריאות גנאי נגדו וצעקות "להעמיד אותו לדין".
 
במקביל, עדות המחזקת את טיעוני הדמוקרטים להדחתו נשמעה בוועדת בית הנבחרים, מפי מי שכיהן בעבר בתפקיד בכיר במועצה לביטחון לאומי; עדות שהעצימה את החשדות בפרשת אוקראינה־גייט. מומחים ופרשנים צבאיים בוושינגטון מיהרו לציין שההישג בהריגת אל־בגדדי איננו מחליש ואיננו ממעיט את המשמעות השלילית והמזיקה אסטרטגית של הנסיגה האמריקאית מסוריה ואת הביזיון שבהפקרת הכורדים.
 
צריך לזכור שמהלכים צבאיים נגד ארגון דאעש התחילו בהנחייתו של אובמה. בתגובה על מעשי זוועה של עריפת ראשי אזרחים שצולמו והופצו, הקים אובמה קואליציה בינלאומית במטרה מוצהרת לתקוף ולחסל את "המדינה האסלאמית". המטרה לא הושגה בשלמותה, אבל כבר בתקופת כהונתו תחומי הח'ליפות האסלאמית צומצמו במידה משמעותית והארגון היה בשלבי נסיגה גיאוגרפית. 
 
הריגת אוסמה בן לאדן הייתה מעשה נקמה ותגמול אמריקאי נגד ראש ארגון טרור שיזם את פעולת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות ארה"ב והוביל לקריסת מגדלי התאומים במנהטן ולהפלת מטוס בפנסילבניה, שגרמו למותם של כ־3,000 אמריקאים. דאעש, בהנהגת אל־בגדדי, חטף ורצח צעירה אמריקאית וחיסל אזרח אמריקאי. אובמה, בניגוד לטראמפ, לא ניצל את ההתנקשות המוצלחת בחיי בן לאדן להתפארות אישית ולהאדרת שמו כפי שעושה הנשיא הנוכחי באופן הטראמפיסטי הידוע לשמצה שלו. 
 
אמור לי מי חבריך 
 
אין עוררין על חשיבות ההישג האמריקאי בהריגת אל־בגדדי, אבל מומחים ופרשנים בוושינגטון ובמרכז האו"ם בניו יורק הסתייגו מהשובל הארוך של הצהרות התודה וההערכה שטראמפ הרעיף על רוסיה ועל טורקיה בתור מדינות ש"התנהגו יפה", "שיתפו פעולה" ו"הניחו למסוקים שלנו לטוס בתחומי שליטתם". גם בשלבים של תכנון ההתנקשות בחיי בן לאדן היה שיתוף פעולה בין ארה"ב לגורמי מודיעין של ארצות מערביות. "לשם מה צריך היה טראמפ לצאת מכליו כדי להודות לרוסיה ולטורקיה?", תהה סגן ראש משלחת מערבית במרכז האו"ם בניו יורק בתדרוך סגור. "אלו הן שתי מדינות סרבניות במלוא מובן המילה; שתי מדינות שמשתפות פעולה ביניהן במטרה לנצל את הנסיגה האמריקאית מסוריה לקידום האינטרסים והיעדים המקומיים שלהן". "טראמפ אפילו החמיא לכורדים על עזרתם במבצע נגד אל־בגדדי, ובכך רק חשף את הערך האסטרטגי של הכורדים באזור, אז מדוע מלכתחילה נטש אותם?".
 
ה"ניו יורק טיימס", שאינו מחבב במיוחד את הנשיא טראמפ לא יכול היה שלא להשתתף במפגן תחושות הסיפוק והגאווה בהצלחת המבצע נגד אל־בגדדי ששטפו את אמצעי התקשורת בארה"ב. אבל העיתון פרסם השבוע דיווח ארוך שמציין שהצלחת ההתנקשות במנהיג דאעש "נעשתה על ידי גורמים אמריקאיים שהנשיא טראמפ לועג להם, צוחק עליהם ומבזה אותם". בין היתר נכללים ברשימה זו בכירים בארגוני הביון ובצמרת הצבא. ואת זה אי אפשר לומר על הנשיא הקודם, שמעולם לא ביזה  ארגונים ובכירים בממשל שלו ולא לעג להם.
 
המסקנה המשותפת של מומחים ופרשנים היא שארגון דאעש ימשיך לפעול. יהיה לו מנהיג חדש, ולא יחסרו לו מתנדבים. להערכתם, פעילות הארגון תבוא לידי ביטוי בכוחות קטנים ובשלוחות של הארגון באזור, לרבות מובלעת של דאעש הקיימת בסיני, בגבול עם ישראל ופועלת בעיקר נגד יחידות הצבא המצרי.