24 שנים לרצח: בכיכר רבין בתל אביב נערכה הערב (שבת) העצרת המרכזית לציון 24 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בהשתתפות אלפי בני אדם. הנואם המרכזי היה יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ. עוד נשאו דברים שמעון שבס, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של רבין; ירון זילברמן, במאי הסרט זוכה פרס אופיר "ימים נוראים"; וכן פעילות הארגון נשים עושות שלום - נורית חג'אג', מנאר אבו דחל, ד"ר מרילין סמדג'ה וליאור הדר. רחל רבין, אחותו של יצחק רבין, צפויה להגיע לעצרת אך לא תנאם. 

בנאומו בעצרת, אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ: "מדינת ישראל לעולם לא תיכנע לשנאה. אזרחי ישראל לעולם לא ישפילו את מבטם מול סוכני השנאה.
ילדי ישראל לא יגדלו יותר למדינה שחלק ממנהיגיה מקדשים את השנאה. אני לא אתן לשנאה לנצח. אתם לא תתנו לשנאה לנצח. ישראל תנצח את השונאים. ישראל תנצח את השנאה. חברים, לפני 24 שנים, בשיאו המזוויע של מסע הסתה חסר גבולות של גורמים קיצוניים, ירד יצחק רבין במורד המדרגות שמאחוריי, ורוצח מתועב - יגאל עמיר, ירה בגבו 3 כדורי הולופוינט שנועדו למטרה אחת: להרוג את ראש הממשלה. יצחק רבין נרצח בגלל הפלגנות. יצחק רבין נרצח בגלל ההסתה. יצחק רבין נרצח בגלל השנאה".

"24 שנים אחרי: יצחק רבין כבר לא איתנו אבל לצערנו ולבושתנו, ההסתה מרימה שוב את ראשה המכוער. הפלגנות הופכת אותנו לזרים אחד לשני. והשנאה הפכה שוב לנשק מסוכן בידי פוליטיקאים חסרי גבולות. השנים האחרונות הוכיחו לכולנו שההסתה אינה שייכת למחנה פוליטי או למגזר. והפלגנות אינה בבעלותה הבלעדית של מפלגה כזו או אחרת. השנים האחרונות הציבו לנגד עינינו מראה מכוערת וגסה. החל מאלו הלועגים למבקרים בקברי צדיקים 
ולאלו המהללים את מבצעי תג מחיר- ועד לאלו הרואים ברוצחי ילדים את גיבוריהם הלאומיים, וכלה באלו המעלים בימים האחרונים שוב קריאות שטנה מזעזעות ממרפסת הכיכר התורנית".

גנץ בעצרת. צילום: אבשלום ששוני


"חובתם של מנהיגים מהימין, מהמרכז, ומהשמאל, לשים סוף למי שלשונם אינה יודעת מעצור- ומילותיהם מזינות את תוף הכדורים וממתינות לרוצח הבא הממתין לשעתו. זוהי חובתי. זוהי חובתם של מנהיגי הליכוד. זוהי חובתם של ראשי הציבור הדתי לאומי, חובתם של מנהיגי השמאל וחובתם של מנהיגי הציבור הערבי. הסתה אינה חופש ביטוי, וקריאה לפגיעה באדם אחר מחייבת השתקה. זוהי חובה מוסרית, חוקית וערכית. כראש ממשלת ישראל 
אשאף ואפעל להפוך את העצרת הזו לעצרת ממלכתית ורשמית. עצרת המשותפת לכלל החברה הישראלית. חובתנו לאזן את הכיכר, כך שכל הזרמים ימצאו בה את מקומם וירגישו נוח לבוא ולהתאבל על הרצח הנורא. על מנהיגי המדינה להתייצב באומץ וביושר, לעמוד ולהתחייב שלא לתת יד ליצירת אוירה של הסתה ופלגנות הרסנית ורצחנית. בשנה הבאה אני מתחייב, כראש ממשלת ישראל, להזמין את ראש האופוזיציה ולעמוד כאן יחד- גם אם אנו אולי חלוקים בדעותינו, נעמוד כאן שלובי ידיים ומאוחדים במסר של תקווה ופיוס פנימי".
 
במפלגת העבודה וברשימת המחנה הדמוקרטי הביעו זעם על שראשיהן לא הוזמנו לנאום. פעילים בעבודה - שרבין עמד בראשה עד הירצחו - קראו להחרימה, אולם חברי הכנסת של המפלגה הודיעו כי ינכחו בעצרת. העבודה גם תפתח תערוכה לזכרו של רבין באוהל שתקים בכיכר. בעצרת הוקרנו קטעים מהסרט "ימים נוראים", המתאר את הלך הרוח בארץ ואת המניעים שהובילו את יגאל עמיר לרצוח את רבין ב־4 בנובמבר 1995. הקהל התבקש לעמוד דקת דומייה, והכיכר הוחשכה. 

שמעון שבס, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של רבין, אמר בעצרת: "לפני 24 שנה בלילה שהתחיל באור גדול בכיכר מלכי ישראל והסתיים בחושך גדול עמדתי בכניסה לאיכילוב ואמרתי: 'הלכה לי המדינה'. כשאני עומד כאן הערב בכיכר אני אומר בלב שלם: 'יצחק המדינה חזרה'".

יו"ר העבודה גשר, חבר הכנסת עמיר פרץ, נשא דברים בכיכר, וקרא ליו"ר כחול לבן ללכת בדרכו של ראש הממשלה המנוח: "אני קורא לחברי בני גנץ - בוא ונאזור אומץ ונלך בדרכו המדינית, החברתית של רבין והפוליטית של רבין. אני אתן לך את כל הגיבוי הנדרש"". כמו כן הוסיף: "מודיע שוב - אנו לא נשב בממשלה עם בנימין נתניהו".

עצרת הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. צילום: אבשלום ששוני

 
את העצרת מנחה קורין גדעון, ויופיעו בה אביב גפן והתעויוט, אחינועם ניני, טל רמון, מאור אדרי, רותם כהן ושמעון בוסקילה. להקת צעירי תל אביב תבצע עם לואי עלי את "שיר לשלום". כזכור, את הפזמון שרה מירי אלוני בעצרת השלום שזמן קצר אחריה נרצח רבין. היצירה הפכה לשיר המזוהה ביותר עם האירוע הטראומטי.

רויטל גנץ בעצרת. צילום: אבשלום ששוני

 

אתמול עלו בני משפחת רבין עם חוג "החברים של יצחק" לקברו של ראש הממשלה לשעבר בהר הרצל ויתייחדו עם זכרו. יו"ר העבודה ח"כ עמיר פרץ נאם באירוע וכן האלוף (במיל') עמרם מצנע, יובל פרנקל, ח"כ רויטל סויד, נציגי המכינה ע"ש רבין ונציג "דור ההמשך" איתמר רועי.

עצרת הזיכרון לזכר יצחק רבין ז"ל. צילום: אבשלום ששוני

 
כזכור, השבוע עורר המרצה ד"ר מוטי קידר סערה כשנאם בהפגנת התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שאמר כי לא יגאל עמיר רצח את רבין. אתמול פרסם חגי עמיר, אחיו של יגאל, תחת השם "עמנואל גולדשטיין", פוסט ובו הטיל ספק שאחיו הוא הרוצח. "יגאל עמיר אכן ירה כדי לנטרל את רבין ולעצור את אוסלו", כתב. "העובדות הן שרבין כלל לא הגיב לירי, למרות שמדובר בכדורי הולופוינט שכוונו לעמוד השדרה ממרחק של חצי מטר לכל היותר. הוא חשב שיש איזו תקלה ולכן ירה עוד פעמיים. כל הירי היה במצב עמידה, שלו ושל רבין. מעבר לזה הוא לא יודע כלום. כשהתברר בשנים האחרונות שיש כל מיני מסמכים המעידים על מעורבות של אחרים, הוא הגיש בקשה למשפט חוזר, שנדחתה בקש. עכשיו עובדים על בקשה נוספת. אלה העובדות".