מיזם מלבב במיוחד נערך בסוף השבוע האחרון באזור קיבוץ צאלים - חיילים וילדי הקיבוץ שתלו פקעות של אירוס הנגב בגבעה מוגנת, כדי שיוכלו להמשיך להתרבות ללא חשש לנזק שייגרם להם מפעילות צבאית באזור. המיזם נקרא "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", והוא מובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל בשיתוף משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות.
 
במסגרת הפרויקט, חיילי צה"ל, ביחד עם עשרות ילדי קיבוץ צאלים, שתלו לקראת סוף השבוע האחרון פקעות של אירוס הנגב בגבעה מוגנת, שבה יוכלו הפרחים להמשיך להתרבות. "זוהי שיאה של הפעילות, שהחלה בחודש מרץ עם סימון הפרחים הפורחים, המשיכה בחודש יוני עם הוצאת הפקעות הנדירות, וכעת - שתילתן במיקום החדש", מסבירה אילה סניור, רכזת המיזם בדרום הארץ.

שתילת הפקעות, צילום: אילה סניור, מיזם צבא ההגנה לטבע
שתילת הפקעות, צילום: אילה סניור, מיזם צבא ההגנה לטבע

 
פקח רשות שמורות הטבע והגנים, עדן אוליאל, מסביר כי תפוצתו של אירוס הנגב מצומצמת וחופפת לשטחי האימונים של צה"ל. "הוא המין היחיד מבין כל אירוסי ההיכל אשר גדל במדבר הקיצוני, ברמת משקעים של 150 מ"מ גשם לשנה ומטה, והוא מרוכז בעיקר בחולות חלוצה ובחולות ממערב לכביש הגבול עם אוכלוסייה שנחשבת צפופה בסמוך לצאלים". 
 

גיא סלעי, מנהל המיזם, מוסיף: "הקרקע בתחומי שטחי האימונים נרמסת על ידי כלים כבדים בתדירות גבוהה, דבר הפוגע באירוסים. לכן פעילות העתקת הפקעות הפכה למסורת חשובה. מפקדים וחיילים מפלוגת צאלים, שבמשך השנה מתוודעים לייחודיותו של המין, שותלים מחדש את הפקעות בשטחים בטוחים ומוגנים יותר".
 
המיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם" נכנס לשנת הפעילות החמישית, במטרה להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ומעורבות פעילה לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם.