סיפור אמיתי לשבת. אי־שם בתחילת שנות ה־90 הגיע ארצה כדורגלן זר בשלהי הקריירה, אחד בעל עבר מפואר. כבר בשלב המו"מ הג'וקר הפתיע את מנהלי הקבוצה בדרישה ספציפית: “אני רוצה מכונית פיג'ו 205 GTI".



הנהלת הקבוצה הבכירה כבר שמעה בקשות על בתי ספר מיוחדים לילדים, דירות מפוארות עם נוף לים, אבל על מכונית כזו, ולא תגידו מרצדס או ב.מ.וו., הם טרם שמעו. בואו נגיד שהקריירה הישראלית של השחקן הסתיימה ברגשות מעורבים. הוא שיחק יום עסל יום בסל, אבל מה שכן, בכל פעם שיצא ממגרש החניה, הוא לכד את עיני המעריצים כמו מגנט.
 
ה־205 ההיא כבר ירדה מזמן מפס הייצור והגיעו במקומה ה־206 ואחריה ה־207, ועכשיו הגיע תור הדור השני של פיג'ו 208, שאמור להופיע אצלנו בתחילת השנה הבאה ולטעימה ראשונה ממנו זכינו על הכבישים המרהיבים של דרום פורטוגל. כן, בהחלט יש למה לצפות.
 

על הצרפתים אפשר להגיד הרבה דברים, אבל כשמדובר בעיצוב, נגיעות קטנות של סטייל אירופי, עם מבט חדשני קדימה, הם שם. כמו בפיג'ו 205 ההיא, גם ה־208 תסובב כאן ראשים, זה בטוח.
 
אין מה לעשות, אנחנו אוהבים את הסיאט איביזה, מתפעלים מאיכותה של הטויוטה יאריס, אבל ה־208 היא ממזרה מזן אחר. נהגנו בגרסת ה־GT ליין, שברמת האבזור אמורה להזכיר את ההרפתקה של פעם. ובכן המראה הוא ספורטיבי, סוחף, כזה שאין בו רגע דל.
 
הרכב נבנה על הפלטפורמה החדשה של קונצרן PSA, שמביא לנו בין היתר את פיג'ו, סיטרואן ואופל. מדובר בפלטפורמה המודולרית CMP, שעליה נבנתה גם האופל קורסה, החדשה, שממש בקרוב תיכנס אף היא למעגל התחרות. 
אז פגשנו רכב קומפקטי, נוצץ ומוקפד. גריל מיוחד, בתי גלגלים מודגשים בשחור, תאורה קדמית שמאופיינת בניבים של חתול טורף. זו מכונית שמשדרת וייב אחר, בטח על הרקע המיינסטרימי שמציף את ארצנו. אבל ההרעשה הכבדה, לפחות מבחינתי, הגיעה עם הכניסה לתא הטייס. אומנם לא עודכנו במחיר שה־208 תימכר בארץ, אבל זה אמור להיות בסביבות 100 אלף שקל וצפונה, תלוי כמובן ברמת הציוד הנלווה. 
 
אנחנו נהגנו בגרסה הבכירה, שהוסיפה לא מעט דגשים וחידושים. מצאנו שם מסך מולטימדיה גדול (10 אינץ') ועשיר במידע, שכוונן בזוית קטנה לכיוון הנהג, מחווה צנועה אבל יעילה.
 
עכשיו, לוח המחוונים הוא לא אחד שהייתם מצפים למצוא בז'אנר, העממי, שפוזל לחיסכון. הוא מופיע כאן בתצוגת תלת ממד, הולוגרמה סטייל. זאת אומרת שהמידע הרלוונטי מובלט, השאר נשאר מאחור. מודה שלגאדג'ט הזה צריך מעט זמן כדי להתרגל, כמו להגה הקטום מלמעלה ומלמטה, אבל אין ספק שהוא מוסיף לתחושת הקדמה.
 
אני לא מדבר רק על האביזרים הטכנולוגיים, אלא גם על איכות החומרים שמסביב, אופן ההרכבה. 208 נעימה למגע, כמו שאנחנו מצפים. פגשנו ברכב גם את הפיצ'רים היעילים שהכרנו באחות המוצלחת ה־3008, כמו ידית ההילוכים, או מתגי הפסנתר, המסייעים לנהג להשתלט על סביבתו, וזה מבורך במיוחד עבור אלה שעדיין מחפשים את הכפתורים העתיקים מפעם.
 
הסופר־מיני הצרפתית גדלה בממדיה לעומת הדור היוצא, הדברים אמורים במיוחד לגבי אורכה, שם היא זכתה לתוספת של שמונה סנטימטרים. זה עדיין לא הרכב הכי מרווח, אבל לא נתקלנו בצפיפות מיוחדת. תא המטען נשאר צנוע עם מקום ל־311 ליטרים.
 
כעת הצרפתים, כשתכננו את ה־208 החדשה, יצאו בהצהרת כוונות. הם משווקים את הרכב עם שלוש יחידות הנעה שונות, בנזין, דיזל וחשמל מלא, ללא שוני במראה המכונית. החשמל הפך לחלק בלתי נפרד מהמשפחה.
 
נהגנו במהלך ההשקה בגרסת הבנזין החזקה, שגם תגיע אלינו. מנוע 1,200 סמ"ק טורבו, שלושה צילינדרים, 130 כ"ס (תגיע גם גרסה צנועה יותר - 100 כ"ס), תיבה אוטומטית בת שמונה הילוכים. בנוסף זכינו לטעימה קטנה מה־208 החשמלית, שהיא למעשה העתיד, אם עדיין לא שמתם לב.
 
הגרסה החשמלית היא גם זו שהזניקה להשקה לא מעט עיתונאים נורווגים, שם החשמל כבש את הכבישים, ובפיג'ו מעריכים, ובטח מקווים, ש־%15 מרכבי ה־208 שיימכרו יהיו חשמליים.
יצאנו מליסבון דרומה רכובים על גרסת הבנזין, האוטומטית, שעדיין תהיה האס החזק, בטח בכל האמור לשוק הישראלי. מנוע הבנזין נשאר בנפח 1,200 סמ"ק, כמו בדור היוצא, אבל עבר שדרוג. 130 כ"ס, לעומת 110 כשגם המומנט צמח ל־23.4 קג"מ לעומת 20.9, ואת כל הטוב מניידת תיבת אוטומטית בת שמונה הילוכים.
 
זהו רכב זריז (8.7 ש' מ־0 ל־100 קמ"ש), דינמי, מוכן לשתף פעולה גם בדרכים עקלקלות. בולמיו מכוילים על הצד הנוקשה יותר, כך שבעיר אפשר היה להרגיש מעט קפיצות, אולי גם בגלל חישוקי ה־17 אינץ' הגדולים.
 
הנוקשות לא הפריעה יותר מדי לנוחות הנסיעה, סעיף שאליו נצרף את בידוד הרעשים. ב־208 תא הנוסעים לא אטום הרמטית למה שנעשה בחוץ, רוחות ואספלט, אבל גם לא מטריד.
 
אומנם הטעימה הייתה קצרה, כמה עשרות קילומטרים בלבד, אבל אפשר לספר שהגרסה החשמלית של ה־208 לא שונה בצורתה מזו שמונעת על בנזין, אפילו תא המטען זהה בגודלו, מאחר שהסוללות ממוקמות בתחתית הרכב.
 
זו אומנם הייתה נסיעה קצרה, בטח לא מבחן ארוך, אבל שוב הודגש היתרון הגדול של החשמל. השקט שמשתרר מסביב והיעילות המפחידה. המשקל אומנם עלה כאן בכמעט 300 קילו, לעומת גרסת הבנזין, אבל זמינות הכוח (136 כ"ס) היא מיידית. לחיצה על הדוושה - והרכב עף מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 8.1 ש'.
שוב, צריך לזכור שמדובר בחשמל. כמה שיותר תאמצו את המערכת, כך טווח הנסיעה יתקצר. לפי המבדקים הבינלאומיים המחמירים של WLTP, ה־208 החשמלית יכולה לעבור בטעינה מלאה 340 קילומטר, אבל אתם יודעים איך זה, בתנאי מעבדה או בנהיגה במצב חסכוני, בטח לא במצב קרבי.
 
רכב חשמלי זה גם אומר עמדת טעינה בסביבות הבית או במקום העבודה. על פי היצרנית, במקום ציבורי, שיאפשר טעינה מהירה, תוך 30 דקות אפשר יהיה למלא 80% מהסוללות.
 
אם הגרסה החשמלית תצליח לעבור 340 ק"מ מטעינה לטעינה, רכב הבנזין, שבו נהגנו, גמע ליטר על כל 13 ק"מ. מבחינה בטיחותית פיג'ו מספקת בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בזמן חירום, התרעה על סטייה מנתיב ושמירה עליו.
    
ה־208 מזכירה ימים שבהם קודם כל הלכנו על מראה, רצינו להיות מגניבים ומסובבי ראשים. אומנם לא פעם אכלתי אותה בגדול עם עיניי הגדולות, אבל ה־208, לעומת מקרים שבהם נפלתי, בהחלט יודעת את העבודה.
 
אם לא תישארו מקובעים בעולם הג'יפונים, יש פה אופציה מעניינת לפתיחת פרק חדש במערכת היחסים עם הצרפתייה המצודדת, שהיא גם יפה וגם אופה. 
הכותב היה אורח של פיג’ו

פיג'ו 208. צילום: יח"צ LEXUS
פיג'ו 208. צילום: יח"צ LEXUS
גלגלים רזרביים
לא מזמן נערכה בטוקיו תערוכת הרכב החשובה, ובין היתר לקסוס הציגה את מכונית הקונספט העתידנית LF־30 אלקטריפייד (בתמונה למטה), רכב שאמור לרמוז על העולם המוטורי בעוד 11 שנה, כשהחשמל כבר יהיה השחקן הראשי. רק שהחשמל הוא הבעיה הקטנה לאלה שמפחדים מכפתורים ומטכנולוגיות חדישות. תפגשו פה בינה מלאכותית ומציאות רבודה. במושב האחורי נעשה שימוש בטכנולוגיית שרירים מלאכותיים, המתאימה את צורת המושב לנוסע, ומערכת שמע, שבה בקר רמקול קובע את החללים האקוסטיים האידיאליים להאזנה למוזיקה. שיהיה בהצלחה.
קבוצת לובינסקי חשפה את המחיר של ה־MG ZS EV, או בקיצור הג'יפון החשמלי שיגיע אלינו בקרוב מסין. הרכב יופיע בשתי רמות גימור, ומחירו ההתחלתי הוא 139 אלף שקל.
 
מדובר ברכב חשמלי מלא, והמחיר כולל עמדת טעינה ביתית (לא כולל התקנה) ושני כבלי טעינה. טווח הנסיעה של הרכב, בין טעינות, הוא 263 ק"מ והוא יגיע מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 8.2 ש'. מאז שנפתחה ההרשמה המוקדמת נרשמו לתור הקונים כ־1,500 לקוחות. 
חברת המזרח החלה במכירה מוקדמת של הדיפנדר, הג'יפ האייקוני של לנד רובר, שמיועד במיוחד לחיות שטח היודעות להעריך טיבם של סלעים ועליות מתישות. מחירו יחל ב־495 אלף שקל. הדיפנדר יגיע במספר תצורות ומנועים. חמישה או שבעה מקומות. מנוע דיזל בנפח 2,000 סמ"ק כזה שיודע לנפק 200 או 240 כ"ס, ומנוע בנזין אימתני בנפח 3,000 סמ"ק עם יכולת לספק 400 כ"ס, וכאן כבר מדברים על מחיר של 668 אלף שקל.