ההתמודדות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית מקבלת דפוסי התנהלות של מותג הטראמפיזם. זאת האבחנה של העימות הטלוויזיוני האחרון בין המועמדים. אם התופעה הזאת תימשך, סביר להניח שמיליוני אמריקאים יעשו חושבים ויגיעו למסקנה שעדיף להישאר עם המקור בבית הלבן ולוותר על החיקוי.

הדמוקרטים מתווכחים עם עצמם לדעת. העימותים הטלוויזיוניים הם אירועים תקשורתיים המושכים אחוזי צפייה נאים. אבל כשבבית הלבן יושב נשיא חסר מעצורים, הבז לכל נוהל ונוהג ומבזה כל פוליטיקאי יריב בזירה, הוויכוחים הדמוקרטיים האלה הם לוקסוס שהמפלגה לא יכולה להרשות לעצמה. הם המבוא לכישלון בבחירות 2020.

הבעיה בהתמודדות הדמוקרטית היא שרוב המועמדים הם פוליטיקאים מקומיים ואפרוריים, שרמת הטיעונים שלהם לא עולה על ויכוחים שגרתיים שמתנהלים בכל סלון באמריקה. עושה רושם כי הפוליטיקאים האלה מבינים שאין להם שום סיכוי לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אבל מה אכפת להם, בינתיים הם נהנים מחשיפה וזוכים במחמאות מאוהדים במחוזות הבחירה שלהם.

הבעיה הגדולה עוד יותר היא שהמועמדים הרציניים והאיכותיים הבודדים של הדמוקרטים הם הקורבן, שק החבטות, של השיח הזה. הם מהווים יעד להתקפות אישיות, לעלבונות. הבולט שבהם הוא ג'ו ביידן, סגן נשיא לשעבר, שבמשך שבועות הוביל בסקרים כמועמד המועדף של המפלגה לעמוד בראש המחנה וכמי שיכול לנצח את דונלד טראמפ. ככל שמעמדו בסקרים השתפר, התגבר היחס הפוגעני כלפיו מצד חבריו המתמודדים הדמוקרטים. שרבוב שמו בפרשת אוקראינה־גייט, גם כצד חף מכל פשע, פגע בו. ביידן עדיין זוכה לפופולריות, אבל איבד את ההובלה בסקרים לאליזבת וורן. וכעת היא זאת שסופגת אש ובוז מצד חבריה.

בנאומים מתלהמים והצהרות קיצוניות, ברני סנדרס מכתים את ההתמודדות בטראמפיזם. הסנטור היהודי, שאושפז לא כבר בבית חולים בשל התקף לב, משווק הצעות בנושאים חברתיים שהגדרתן כסוציאליסטיות היא לשון המעטה. לדברי מומחים, היוזמות והיעדים שהוא מבטיח בנאומיו אינם ישימים, פשוט כי אין מספיק כסף עבורם. סנדרס יודע היטב שאין לו סיכוי לזכות במועמדות הדמוקרטית לנשיאות, אבל הוא פשוט נהנה. אוהב את מחיאות הכפיים מהקהל הצעיר שלו.

ברני סנדרס. צילום: רויטרס
ברני סנדרס. צילום: רויטרס


נותרה שנה לבחירות לנשיאות. נותרו שלושה חודשים לפריימריז של הדמוקרטים. אם צמרת המפלגה חפצת ניצחון, היא חייבת להגביל את מספר המשתתפים בעימותים הבאים. אפשר להסתפק בביידן נגד וורן. שני מתחרים מעוררי כבוד ובעלי ניסיון בשירות ציבורי שמתמצאים בבעיות שמעסיקות את האמריקאים.

מצד אחד, מובילה המפלגה הדמוקרטית הליכי הדחה נגד טראמפ. מצד שני, היא מאפשרת לקבוצת מתמודדים חסרי כריזמה להבטיח ארבע שנים נוספות לנשיא הנוכחי. הדמוקרטים חייבים להתלכד סביב מועמד אחד, או מועמדת אחת, כדי להיות מוכנים כבר עכשיו לקרב על הבית הלבן.