העולם צריך להיפטר מנשק גרעיני, אחרת הוא ב"סכנה קולוסאלית", כך אומר מנהיג ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, בראיון ל-BBC. לפני יותר מ-30 שנה חתם המדינאי הרוסי יחד עם נשיא ארצות הברית דאז, רונלד רייגן, על האמנה האוסרת החזקת טילים גרעיניים לטווח בינוני. לפני שלושה חודשים פרשו שתי המדינות מהאמנה, לאחר שוושינגטון האשימה את מוסקבה בהפרתה. 

המדינאי בן ה-88 אמר כי המתיחות בין רוסיה למערב מהווה איום אמיתי על שלום העולם, בעיקר על רקע המשבר סביב הנשק הגרעיני בין מוסקבה לוושינגטון. "כל האומות צריכות להכריז שחייבים להשמיד את הארסנל הגרעיני. זה לטובתנו ולטובת כדור הארץ".
כזכור, בחודש אוגוסט הכריזה ארצות הברית על פרישה מהאמנה האוסרת על נשק גרעיני לטווח בינוני. עוד לפני כן הזהירה כי תפרוש אם רוסיה לא תנקוט בצעדים כדי ליישמה. רוסיה מצדה הכחישה את הטענות נגדה בדבר הפרת ההסכם וסירבה לוותר על הטיל מסוג "נובטור" 9M729, שבגין פיתוחו הגיעו ההאשמות מצד האמריקאים. כבר בסוף אותו חודש ביצעה ארצות הברית ניסוי בטיל שיוט לטווח בינוני.

 

 "ארצות הברית לא תישאר צד לחוזה שמופר על ידי רוסיה במכוון", אמר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בהצהרה על נסיגת ארה"ב, "אי ציותה של רוסיה לאמנה מסכן את האינטרסים העליונים של ארה"ב, שכן פיתוח של רוסיה מערכת טילים המפרה את האמנה מהווה איום ישיר על ארצות הברית ובעלות בריתנו ושותפותינו", אמר פומפאו.
גם מזכ"ל נאט"ו, יינס סטולטנברג, האשים לאחרונה את רוסיה בהפרת האמנה במשך שנים וטען כי הקרמלין התעלם מקריאות חוזרות ונשנות לציית לה. לדביו, הברית הצפון אטלנטית צריכה לשקול איך לפתח חוקים ותקנים חדשים לגבי בקרת הנשק. "האמנה לא יכולה להבטיח את שלום העולם אם היא מכובדת רק על ידי צד אחד", אמר.