אתמול פורסם כי לאחר שלושים שנה של מחלוקת ציבורית, תבליט אנטישמי "יודנזאו" יוסר מהכנסיות בגרמניה. בנוסף, השבוע פליקס קליין, הנציב הפדרלי לחיי יהודים בגרמניה, בא בדרישה להסיר תבליט "יודנזאו" מחזית כנסיית העיר האוונגליסטית שבעיר וויטנברג שבגרמניה, כאמור כנסייה בעל עבר אנטישמי מפואר. תבליטי ה"יודנזאו" או בעברית "חזירת יהודים" נחשבים למוטיב חזותי מימי הביניים שהיו נפוצים באומנות הנוצרית והאנטי יהודית וכמו כן בקריקטורות אנטישמיות, הסיבה שבאותם תבליטים אשר נוצרו כבר במאה השלוש עשרה בעיקר בגרמניה, מוצגים דווקא חזירים נובעת מהכוונה לפגוע ולהשפיל את היהודים. אותו תבליט מופיע בעשרות כנסיות ברחבי אירופה ובגרמניה בפרט.



אין ספק שתבליטים אלו מבזים ומעליבים את היהדות, ואף מתסיסים את הציבור ויכולים להתפרש כלגיטימציה שמוענקת על ידי הנצרות. התססה המובילה בקלות לידי אלימות ואירועי אנטישמיות שהולכים ומתגברים בשנים האחרונות. עם זאת, כמי שעומד בראש ועידת רבני אירופה אשר שמה לה כמטרה להילחם בתופעת האנטישמיות, אני מתנגד באופן נחרץ לבקשה הנ"ל. הסיבה לכך היא שאותם תבליטים הינם חלק ממונומנטים היסטוריים וכנסיות בנות מאות שנים, ומציגים את ההיסטוריה, ואת מה שהתחולל פה באותם השנים, אותה היסטוריה מציגה בין היתר את האופן בהם הצטיירו יהודים בעיני הנוצרים ובעיני אירופה.



אז אומנם הם בעלי סממנים אנטישמיים, אך האנטישמיות הייתה ועדיין חלק אינטגרלי של אירופה וכן של הרבה טקסטים נוצריים. הריסת חלקים של בניינים בני 900 שנים אינה שונה ממה שעשו הטליבן בבמיאן בשנת 2001 ,אשר פוצצו פסלים מונומנטליים של הבודהה הגדול והקטן, מתוך כוונה להשמיד כל מה שהוגדר כ"לא אסלאמי".



נשאלת השאלה האם הורדת אותם תבליטים היא הפתרון-האם ניתן למחוק היסטוריה שלמה? במידה וכן, אז הנני סבור שיש להשמיד כל פיסת תרבות אירופאית שמתייחסת לשייקספיר, דוסטוייבסקי, מרתין לותר וכו', כמו כן יש לצנזר כל מה שקשור ליחס לנשים, יחס לשחורים וכל מה שלא 'פוליטקלי קורקט' במונחים של ימנו. האם נתחיל לצנזר כל מה שאמרו באותם שנים? או שמא להתייחס לכך ולומר שמאז העולם התקדם.



הפתרון שאני מציע במציאות של היום, הוא להשאיר את אותם תבליטים, ולצד זאת להניח שלט, בכנסיות הרבות, שמסביר כיצד הייתה החשיבה וההתנהגות באותם ימים כלפי אוכלוסיות שונות וכיצד היא כיום; איך יהודים היו נתפסים בעבר, ואיך הם נתפסים היום, ואולי אפילו כאות אזהרה ולשם מיגור תופעות האנטישמיות, ראוי שיציינו לאן הובילו אותם מונומנטים אנטישמיים עם ציון של נקודות שיא באנטישמיות בעולם. לסיכום, בתרבות האינסטנט שלנו מקובל לחשוב שאפשר ברגע להפוך עולמות, אבל לא תמיד זה נכון וכדאי.