החשיפה של עמית סגל על חקירתו של עד המדינה ניר חפץ במשטרה הביאה לדרישה מחודשת לסגור את התיקים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בעדות של ניר חפץ אפשר לראות את הלחצים הפסולים, המאוד אגרסיביים והבלתי חוקיים שהופנו לניר חפץ לפני שהפך לעד מדינה. לחצים מאוד קשים שחוצים בהרבה את המותר בחקירה מהסוג הזה", אמר הבוקר (שלישי) עו"ד יוסי אשכנזי, המייצג את ראש הממשלה בכל תיקו, לאילה חסון בתוכניתה ב-103FM.

יש דרך להשיג עדויות מבלי ללחוץ על נחקרים? בכל חקירה מקובל ללחוץ על נחקרים.
"מי שיודע לעשות את זה טוב יכול להשיג את הדברים בלי לחץ. גם אם מפעילים לחץ על נחקרים יש קו. מה שנעשה עם ניר חפץ חוצה את הקו הזה".

למה אי אפשר לדבר על הלחצים שהופעלו עליו?
"כי יצא צו איסור פרסום אתמול בערב. אני אפילו לא יודע מה היו נימוקי הבקשה לצו שכזה. אני רק יודע לומר שהפעולה על ניר חפץ הייתה מאוד חמורה".

מה לא תקין בהפעלת סוג כזה של לחץ על עד מדינה?
"לא תקין לייצר אצל העד מערך של לחצים שבעקבותיו הוא נשבר ומסכים להיות עד מדינה. המשטרה אוכפת את החוק ואנחנו מצפים שהיא תציית לו ותביא לנו עדויות אמת".

כשאתה מכניס אדם לחרדה מסוימת אתה יכול להוציא ממנו מידע.
"חולק עלייך. כשאתה מכניס אדם לחרדה מהסוג שהוכנס אליה ניר חפץ אתה לא יכול לסמוך על שום דבר שהוא אומר. העדות הזאת הושגה מלחצים לא חוקיים. אותה משטרה, שהיום חוקרת הטרדת עד של דוברי ראש הממשלה סבורה שצריך לשמור על העדים כדי שלא יסיטו אותם מהאמת. איפה הייתה החרדה הזו כשחקרו את ניר חפץ".

 

אתה מייחס חשיבות לעובדה שניר חפץ לא זכר את הפגישה המדוברת ואז אחרי שיצא החוצה וחזר פתאום הוא נזכר בתאריכים מדויקים?
"העדות שלו בעניין הזה קורסת. היא לא שווה כלום. הוא מעיד גרסה מסוימת ונותן בה סימנים מסוימים שהתקיימה במועד מסוים שלא מתיישב עם הראיות האחרות. זאת אומרת שהגרסה שלו אינה גרסת אמת. לאחר מכן יושבים איתו ובמקרה הוא קולע לתאריך אחר שכן מתיישב עם הראיות האחרות. זה חסר כל ערך". 

המשטרה לא מבינה שזה בעייתי? היועץ המשפטי לממשלה לא מבין או לא מודע?
"בעקבות השימוע היועץ מודע לכל הדברים האלה. אנחנו דנו על הדברים האלה והוא הקשיב לזה. כל הנושאים האלה עלו בשימוע".

ומישהו הגיב?
"אני לא זוכר לומר לך מי הגיב על מה אך מהתחושה האישית שלי כולם מבינים טוב מאוד שעל העדות של ניר חפץ לא ניתן לבסס כלום".

ועל העדות של פילבר אפשר לבסס את תיק 4000?
"גם על פילבר לא. תיק 4000 קורס כשמסתכלים על הראיות והעדויות".

והקלטות אילן ישועה?
"זה לא נוגע לראש הממשלה בכלל".

על סמך ההדלפות אנחנו למדים שהוחלט בתיק 1000 להגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום על מרמה והפרת אמונים. 
"שמעתי את ההדלפה הזאת אתמול וגם שמעתי הכחשה. אני לא רוצה להתנבא. אני יודע מה יש בתיקים ומה יש בחומר הראיות וחושב שחומר הראיות מצדיק שהתיקים הללו יסגרו".