פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, התראיין לתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, שוחח עם ענת דוידוב על ההחלטה להעברת 40 מיליון שקלים למערכת הבריאות, והתייחס למצבה הקשה של המערכת. בהמשך סיפר על מכון תרפיה תאית לטיפול במחלות קשות שנפתח בביה"ח איכילוב.



המערכת קיבלה זריקת עידוד של 40 מיליון שקלים אך בקיצוץ הרוחבי תאבד 247 מיליון שקלים. זה חלם.
"סגן שר הבריאות ושאר המערכת צריכים להמשיך להתנגד לקיצוצים הללו. אי אפשר לנהל את המערכת הזאת עם האתגרים שעומדים בפניה עם קיצוץ שכזה. אסור לתת שהם יקרו. אני מבין שהמדינה נמצאת בגירעון אך לא מערכת הבריאות גרמה לזה. זו מערכת שיוצרת תשתית רפואית ביעילות בלתי רגילה. קיצוץ בתוך המערכת הזאת, שכבר עכשיו נמצאת על הקצה, יש לה מחיר. המחיר יהיה עלויות גדולות יותר שיגיעו מדרכים אחרות. אין דרך במערכת הזאת להוריד סכומים שכאלה. אני מניח שסגן שר הבריאות מכיר את גישתי".


היית בכל הצמתים, גם כמי שעמד בראש ועדת הסל. כמה כסף חסר בו?
"כשעזבתי את ועדת הסל אמרתי שאני לא חושב שניתן לנהל את ועדת הסל ב-500 מיליון שקלים. הלוליינות שנדרשתי אליה בפעם האחרונה היא לא מקצועית ולא נכונה. אנחנו גורמי מקצוע עם הרבה מאוד ניסיון בכלכלת בריאות ולא ניתן להמשיך כך. ליצמן כבר הרבה שנים בתפקיד אומר את זה ומבין את זה. הבקשה ל-750 מיליון היא בקשה מינימלית. מה שאנחנו עשינו בשנה שעברה היה לא מקצועי".

אם לא תינתן התוספת זה יסכן את החולים, איך הוועדה תפעל?
"יעשו שוב לוליינות ויעשו דברים שהם לא נכונים מבחינה מקצועית. כשאנחנו קובעים אינדיקציה לתרופה אנחנו קובעים אותו בהתאם למי היא מתאימה. אם אומר שהיא מתאימה לא', ב' וג' אך אבל יש לי כסף רק לג' – זה לא עובד. זו לא הדרך לנהל מערכת בריאות ציבורית".

מה המצב באיכילוב?
"יציב מבחינה כלכלית. זה לא פשוט אך אנחנו מנהלים יחד עם כל ההנהלה את האתגר הזה. אנחנו רוצים לשמש כדוגמא למערכת יציבה, כבית חולים שמתאמץ כל הזמן להתייעץ ולמרות כל המוגבלויות לתת את השירות הטוב ביותר.

מה המצב במחלקות הפנימיות?
"על פי המדיניות שאני הפגנתי, של מינימום חולים בפרוזדורים, רוב השנה אין חולים בפרוזדורים. ככל שמתקרבים לחורף אנחנו רואים גם מיטות בפרוזדורים אך ברוב השנה אין כמעט מיטות בפרוזדור.

אתם כבר בתפוסה מלאה?
"זה השלב בו אנחנו מתחילים לאבד את היכולת לקבל מחלקות ללא פרוזדורים. המשימה שלנו היא לצמצם את הפרוזדורים ולקלוט רק את החולים ההכרחיים. זה לא ראוי לאשפז בפרוזדור".

כדי לרפא את מערכת הבריאות צריך להעלות לכולנו את מס הבריאות?
"הדעה שלי היא שבתהליך ארוך תווך הממשלה צריכה להגדיל את ההשקעה שלה בבריאות. לעשות מאמץ גדול בתהליך מסודר ולא מתוך משברים.

אנחנו צריכים לשלם יותר?
"ממשלת ישראל צריכה להגדיל את ההשקעה שלה. אני לא יודע לנהל את כל תקציב הממשלה אך עליית מיסים זה לא משהו שצריך לשלוף אותו אלא אם אין ברירה. התקציב לבריאות חייב לגדול".