מפרים את ההסכם ורצים לספר לחבר'ה, ולא במקרה. יום אחד בלבד לאחר שמדינתו הצהירה על השקת 30 צנטריפוגות, מודיע היום נשיא איראן חסן רוחאני כי החל ממחר הם יחלו להזרים גז לצנטריפוגות בכור הגרעיני בפורדו, כור שכזכור התחייבה איראן כי ישמש למטרות מחקר בלבד. מדובר בהפרה חמורה של הסכם הגרעין וגם בתחום זה לצד הפעולות הצבאיות האחרונות במפרץ, האיראנים הולכים ומחריפים את צעדיהם, ולמרות חומרת ההפרה גם צעד זה עדיין אינו נחשב כזה שמקדם באופן מיידי את תכנית הגרעין הצבאית האיראנית.

אבל לצד הפעולות הגלויות שמבצעת איראן, בישראל אין מקום לסימני שאלה, ולכן במערכת הביטחון אצלנו עוקבים מקרוב מאוד אחר ההתפתחויות גם בתחום הגרעיני באיראן. הנחת המוצא המחייבת במצבים מסוג זה, כי גם אם אין בשלב הזה מידע מודיעיני כי איראן מקדמת בנמרצות את התוכנית הצבאית הגרעינית, בדרך לפצצה הגרעינית וליכולת צבאית מוכחת, אם מתרחשים דברים גלויים עליהם מצהירה איראן, ישנה סבירות של התקדמות וצעדים שנוקטת איראן גם בערוצים חשאיים.

יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין והעובדה שהמחויבות האיראנית גם מול המעצמות האחרות הולכת ונפרמת, מחייבת את צה"ל להפעלת מאמצים ומשאבים כבר עכשיו ומחזירה שוב אל שולחן הדיונים. היבטים הקוראים ליכולת הצבאית של מדינת ישראל לפעול, במה שמכונה מעגל שלישי, ביכולת מבצעית מוכחת לפגוע בתוכנית הגרעין האיראני במידה ויעלה צורך כזה.

הסכם הגרעין על מגבלותיו הרבות וההתנגדות המוצדקת לגביו בישראל, סיפק מנגד גם שנים חשובות שבהן תוכנית הגרעין האיראנית קפאה במקום. הנתון הזה אפשר לצה"ל להסיט משאבים לאתגרים אחרים איתם התמודדה ישראל בשנים האחרונות. אל מול ההתפתחויות האחרונות, ישראל כבר לא תיקח הימורים ולפחות ברמת המוכנות ותוכניות אפשרויות, האופציה הצבאית לפעולה במעגל שלישי מול איראן שוב על השולחן וצפוי שיהיה לה ביטוי גם בתוכניות הרב שנתיות של צה"ל.

אבל זו כאמור תמונת המצב העתידית. האיראנים עדיין רחוקים מאוד מיכולת צבאית גרעינית וכך גם פעולה צבאית ישראלית כנגד מתקני הגרעין באיראן עדיין רחוקה.

בשלב הזה, בטווח הזמן המיידי, משמעות הצעד האיראני הוא ברמת המסר למערב ולמדינות אירופה, כי הם מוכנים ללכת רחוק במאבקם כנגד הסנקציות. במקביל להחרפת הצעדים שלהם גם במישור הצבאי, כאשר זו תמונת המצב, בישראל רואים בצד האיראני איתות נוסף כי הם יהיו מוכנים להתקדם גם בצעדים נוספים משמעותיים, בהחרפת הצעדים הצבאיים שלהם, ובוודאי גם בתקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית, שעברה ללא כל תגובה מצד האמריקאים אינה סוף פסוק מבחינתם.

איראן

כאשר זה המצב, בישראל לוקחים בחשבון ברצינות האיראנים יעבירו את המסרים שלהם לעולם גם דרך ניסיון לתקיפת יעדים ישראלים ולכן בשלב הזה הנושא הזה עומד בראש הערכת המצב הביטחונית בישראל לפני כל איום אחר.

במורכבות הזו צה"ל ובעיקר חיל האוויר ממשיך לפעול במה שמכונה המב"מ - המערכה שבין המלחמות, בעיקר בכדי לנסות לעצור את התבססות איראן באזור ונגד פרויקט הטילים המדויקים המשותף לאיראן וחיזבאללה. בתקופה האחרונה, בתקשורת הזרה לא עולים פרסומים על תקיפות מסתוריות המיוחסות לישראל בסוריה, עיראק וביעדים נוספים. בנתון זה אין בכדי להגיד כי ישראל בשל הרגישות והסכנה בהתלקחות אזורית פסקה מלפעול כנגד יעדים אלו, אבל אפשר להניח שמושקעת מחשבה רבה בהורדת רף החתימה על פעולות ישראליות שלכאורה מתרחשות באזור ואולי הן אף מבוצעות בדרכים רבות ומגוונות, שמאפשרות לכל הצדדים לשמור על מרחב העמימות.

גם בלבנון, עוד לפני ניסיון הפלת הכטב"מ הישראלי שכשל, חיל האוויר שאינו מתכוון להפסיק בטיסות המודיעין מעל שמי לבנון, פעל להקטין את מידת החיכוך והקטנת הסיכון בהפלת כלי טיס ישראלי.

את האיום של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, לפעול נגד כל כלי הטיס הישראלים, לקחו אצלנו ברצינות ולכן ביצעו את ההתאמות הנדרשות. התכלית המרכזית היא אומנם קודם כל לאבטח את כלי הטיס על מנת שלא יפגעו ויפלו בידי חיזבאללה, אבל זה רק הזנק הישיר שיכול להיגרם, כי גם ברמה האסטרטגית, הפלת כלי טיס ישראלי יקר ערך מודיעינית וכספית גם אם אינו מאויש על אנשי צוות אוויר, ידרשו מישראל גם להגיב צבאית, ומכאן הדרך להסלמה צבאית הדרך קצרה.

גם בנושא זה גם הפעולות הנוספות שאפשר להניח שממשיך לבצע חיל האוויר נדרש היום צה"ל להיות זהיר במיוחד אל מול האיומים השונים. השקט לכאורה של התקופה האחרונה, אינו מבטא את העובדה שצה"ל הפסיק את פעולותיו מחוץ למרחב האווירי הישראלי, וכנראה שהן רק עוברות בפרופיל תקשורתי נמוך יותר ולא במקרה.