בינואר אשתקד הכריזו בגאווה שר האוצר משה כחלון ושר החינוך דאז נפתלי בנט על תוכנית "בתי הספר של החגים" והודיעו: "אנחנו שמחים לבשר לכם שאנחנו מתאימים את החופשות להורים ומקצרים את ימי החופשה בעשרה ימים בשנה. הורים לא יצטרכו עוד לבחור בין פרנסה לבין הילדים".



מטרת התוכנית הייתה קיצור חופשות פסח וחנוכה, 5 ימים בכל חופש, עבור ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'ג' והענקת מסגרת חינוכית מסובסדת מהבוקר עד 13:00, כשהתשלום עליה דיפרנציאלי - אשכולות למ"ס 4-1 - ללא תשלום, 7-5 - 20 שקלים ליום פעילות (100 ש"ח לכל התוכנית) ו-10-8 - 30 שקלים ליום פעילות (150 ש"ח לכלל התוכנית).



כמעט שנתיים חלפו מאותה הכרזה חגיגית שהביאה עמה בשורה אמיתית להורים ולהשתתפות של כ590 אלף תלמידים, אולם, פחות מחודשיים לחופשת החנוכה, כשההורים עוד לא התאוששו מחופשת חגי תשרי הארוכה ובהיעדר ממשלה שתוכל להעביר תקציב לתוכנית, ההורים יצטרכו לפתוח את הארנקים ולחפש אחר סידור לילדיהם בחופשה הקרובה, כאשר החשש הוא שגם עתיד התוכנית בחופשת הפסח, שלכאורה נראית עוד רחוקה, לוט בערפל אם יתקיימו בחירות נוספות, שלישיות בחודש מרץ.



כזכור, שבוע וחצי לפתיחת שנת הלימודים ולפני סבב הבחירות השני, הודיע משרד החינוך כי כדי ששנה"ל תיפתח כסדרה ולאחר שהתגלה מחסור תקציבי לילדי החינוך המיוחד, הוחלט להשהות את התוכנית לסבסוד חופשת חנוכה ולהעביר את הכסף לחינוך המיוחד. המשרד הדגיש כי הוא ממתין להקמת הממשלה כדי להביא את הנושא לדיוני התקציב אך מאז עדיין לא הוקמה כאמור ממשלה, והתקציב עבורה הנאמד בכ300 מיליון שקלים לא הועבר.



הרשויות ערוכות להפעיל את ביה"ס של החגים, אך בהיעדר סבסוד המדינה, רובן, במיוחד ביישובים החלשים הזקוקים לסיוע זה יותר, לא יוכלו לעמוד בתשלום המקורי.



צריך להדגיש כי לא רק החופשות בסכנה אלא גם בניית כיתות בשל עיכוב תקציבים ייעודיים לכך, בעיה שאת השלכותיה נראה כבר בשנת הלימודים הקרובה עם מחסור בכיתות ושימוש במבנים ארעיים. כרגע במרכז השלטון המקומי מסבירים כי עיכוב בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים מונע בניית כ1,200 כיתות לימוד הנדרשות בכל שנה.



חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, שהודיע על השבתה ביום חמישי הקרוב של כלל הרשויות המקומיות, אומר: "היום עומדות הרשויות המקומיות ומתריעות על פערים אדירים בבינוי מוסדות חינוך שנובעים מחוסר תפקוד הממשלה. נעמוד על כך שהתקציבים הדרושים יוקצו והחינוך לילדינו לא ייפגע".



משרד החינוך מסר כי עם כינונה של ממשלה, המשרד יביא את הנושא באופן מיידי לדיוני התקציב.