הסתיו כבר פה, מזג האוויר קליל ונעים יותר והלחות ירדה. כיף נכון? אבל עם כל הטוב הזה, דווקא בעונה הזו מגיעים גם תסמיני יובש וגרד, האופייניים לעונות המעבר. תסמיני יובש בעור (ואפילו בעיניים), הם תוצר של האקלים שמשתנה: הלחות באוויר יורדת עם צניחת הטמפרטורות והעור הוא הראשון שמגיב לשינויים במזג האוויר. 



לרוב בעונת המעבר, נמצא שיעורים עולים של אלרגיות ותופעות של יובש בעור, אטופיק דרמטיטיס והתפרצויות פסוריאזיס. החדשות הטובות הן, שתופעות אלה הן לרוב עונתיות ויש דרכים לטפל בהן בקלות.



מדוע העור מתייבש?


עור יבש הוא עור שרמת השומניות של השכבה החיצונית שלו (האפידרמיס) צנחה. השכבה החיצונית של העור, היא הראשונה להגיב למזג האוויר ולכן טמפרטורה שצנחה או אפילו שימוש במזגנים, נוטים לייבש את העור. התופעה מחריפה ככל שמתבגרים משום שתהליך ייצור הקולגן הטבעי של העור יורד, מה שהופך אותו לרגיש יותר להתייבשות.



מה עושים?



הימנעו מסבונים. דווקא בעונות המעבר, סבונים בעלי רמת חומציות PH גבוהה, מייבשים את העור. סבוני פילינג למיניהם גם לא מומלצים כעת, שכן העור רגיש יותר ליובש וכל הסרה של תאי עור עלולה להחריף את היובש. 



הימנעו ממקלחות חמות וארוכות. המקלחות, ככל שהן מהנות, עלולות אף הן לייבש יותר את העור. המים הקשים בישראל "מאדים" את רמת השומן הטבעית של העור. ההמלצה - עברו למקלחות במים פושרים והקפידו על שימוש באל - סבון או בסבונים בעלי רמת חומציות PH נמוכה.



השתמשו בדבש. לדבש סגולות מרפא מימים ימימה והוא ידוע בתכונותיו האנטי בקטריאליות. על אף היותו עשיר בסוכר, הוא נוגד חיידקים ידוע, מפוצץ בוויטמינים ונוגדי חמצון ולכן הוא יעיל כל כך בטיפול בגרד, קשקשת של העור ויובש. 



עם זאת, זכרו - שימוש תכוף מדי או לא מבוקר בדבש המונח למשך זמן רב ישירות על העור או על הקרקפת, עלול לייצר דווקא את הפעולה ההפוכה מליחוח ולייבש את העור. הדבש הוא המחטא הטבעי של הטבע, ביכולתו לייבש ולהגליד פצעים ולכן יש להשתמש בו במתינות כאשר מעוניינים ללחח את העור. 


מה עושים? הכל טמון במינון: שימוש בדבש טהור במינונים מבוקרים, מסייע להאצת הלחות הטבעית של העור, חידוש תאים ועידוד ייצור קולגן. שם המשחק כאן הוא דבש במתינות.



איך משתמשים בדבש לתופעות גרד ויובש?



תרופת סבתא ידועה היא שילוב הדבש בחומרים מרככים נוספים כמו שמן זית. צרו עיסה של דבש עם שמן זית ומרחו בעדינות על העור המגורה. תחושו הקלה מיידית.



תרופות אחרות הניתנות ללא מרשם רופא הן תרופות הכוללות דבש רפואי טהור במינונים מומלצים ומבוקרים לטיפול בגרד. משחות המבוססות על דבש טהור מעולות לליחוח העור ללא סכנת התייבשות.



הכותבת היא אחות מוסמכת בחברת CWT