הסערה סביב הגילויים בנוגע לחקירתו של עד המדינה ניר חפץ בתיק 400 נמשכת: גורמים משפטיים שוחחו עם מעריב בנוגע ללחצים שהפעילו חוקרי המשטרה על מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהעיד נגדו, וטענו כי פרסום הלחצים על חפץ והמסע התקשורתי שהחל לאחר הגילוי נועדו לערער את אמון הציבור בתיקי נתניהו.



 על פי אותם הגורמים,  נראה שמדובר במהלך נוסף במישור הציבורי, שמטרתו להשפיע על ההליך המשפטי על ידי ערעור האמינות של עדי המדינה. “תחילה היה זה שלמה פילבר, וכעת חפץ”, אמר אחד הגורמים, והוסיף: “מדובר במהלך נוסף שמטרתו להשפיע על ההליך המשפטי על ידי ערעור האמינות של עדי המדינה”.



כזכור, החשיפה של סגל שלשום בדבר האופן שבו הופעל הלחץ על עד המדינה המשיך אתמול לעורר הדים במערכות אכיפת החוק בישראל. סגל טען שהמשטרה, ולכאורה גם הפרקליטות, פעלו באופן שהחל בלחץ פסול בחקירתו במשטרה ובאמצעים שעל פניו פסולים באופן השגת עדותו ובאופן גיוסו כעד מדינה. בין היתר, עלתה טענה כי מנדלבליט לא היה מודע כלל לאופן שבו גויס חפץ ולאמצעים המיוחדים שהופעלו במהלך החקירה. 



אתמול אמר עורך דינו של נתניהו, עו"ד יוסי אשכנזי בשיחה עם מעריב כי “בעדות של ניר חפץ אפשר לראות את הלחצים הפסולים, המאוד אגרסיביים והבלתי חוקיים, שהופנו אליו לפני שהפך לעד מדינה. לחצים מאוד קשים, שחוצים בהרבה את המותר בחקירה מהסוג הזה”. עוד הוסיף פרקליטו של ראש הממשלה כי  “העדות שלו קורסת והקריסה שלה מאוד משמעותית לתיק 4000".


היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס אתמול גם לפרסום של העיתונאי עמית סגל בחדשות 12 על הסתירות בעדותו של ניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000, והטענות ללחצים שהופעלו עליו, ומסר: “אם נמצא פעולות לא תקינות בחקירת חפץ - נטפל בהן”.  ממשרד המשפטים נמסר אתמול: “ישנו צו איסור פרסום החל על הפרטים הנוגעים לעניין. בימים אלה מנהל היועץ המשפטי לממשלה עם צוותו הליך סדור לבחינת הטענות שעלו בשימוע לצורך קבלת החלטה סופית. בתוך כך נבחנות בכובד ראש גם טענות באי כוחו של ראש הממשלה בעניין דרך גביית עדותו של ניר חפץ".
 
עוד הדגישו: “יש להבחין בין בחינת הטענות הקשורות לעדי המדינה בכל הנוגע לאמירת אמת על ידם לבין הטענות לפעולות לא תקינות במהלך החקירה”. עוד נמסר כי “כמובן שאין זה ראוי וגם איננו מתכוונים לנהל הליך שימוע מקביל בתקשורת. הליך השימוע ובחינת הטענות בעקבותיו הוא הליך מקצועי ונקי מכל השפעה זרה, וימשיך להיות כזה. נזכיר כי היועץ המשפטי לממשלה כתב בשעתו במענה ליו״ר לשכת עורכי הדין, כי נחה דעתו שחוקרי המשטרה הבהירו לעדי המדינה כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת, וכי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון”.
 
ממשטרת ישראל נמסר אתמול בתגובה כי היא “מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים - תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ראש להב 433 וראש אגף החקירות. כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך, נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכל בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות”.

נתניהו התייחס אף הוא לנושא בפוסט שפרסם בפייסבוק אמש. “לפני למעלה משנה וחצי הזהרתי מפני הפעלת לחצים אלימים וחסרי תקדים כדי להביא אנשים לשקר נגדי ולהפוך לעדי מדינה”, כתב. “היום כבר כולם מבינים שצדקתי".