איראן החלה בהזרמת אורניום לצנטריפוגות במתקן הגרעין בפורדו, כך דווח היום (רביעי) בטלוויזיה הממלכתית במדינה. בדיווח נמסר כי הפעולה המהווה חלק מנסיגת טהרן מהתחייבויות הסכם הגרעין, התבצעה בנוכחות פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

הלילה דובר מחלקת המדינה האמריקאית התייחס להודעתה של איראן כי בכוונתה לשוב ולהעשיר אורניום במתקן הגרעין בפורדו ברמה של עד 5%, ואמר כי מדובר בהפרה של הסכם הגרעין ו"צעד גדול בכיוון הלא נכון". עוד הוסיף הדובר כי הממשל האמריקאי מצפה לדוח סבא"א בנושא וכי ארצות הברית תמשיך להפעיל על איראן לחץ מקסימלי עד שטהרן תפסיק את התנהגותה ההרסנית, לדבריו.
 
כזכור, אתמול אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי היום תיכנס טהרן לשלב הרביעי של הפחתת מחויבותה להסכם הגרעין - הפעלת הצנטריפוגות במתקן הגרעיני בפורדו. הוא גם הבהיר כי לארצו יש את הזכות המלאה לפתח כל סוג של צנטריפוגות, דבר המנוגד להסכם הגרעין ועלול לקדם פיתוח נשק גרעיני בהמשך. רוחאני הדגיש עם זאת כי "כל צעדינו החדשים יהיו נתונים לפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) וניתן יהיה לחזור מצעדים אלו, אם האיחוד האירופי יעמוד במימוש הסכם הגרעין".
 
ביחס לתגובה אפשרית מצד הקהילה הבינלאומית למהלך, אמר: "החלטתנו עלולה לגרום לגורמים אחרים לעורר מהומה, ואנו מודעים לרגישותם בכל הנוגע לפורדו ולצנטריפוגות. אנו נפסיק להזרים גז לצנטריפוגות ברגע שהם יעמדו במחויבויותיהם. אלו צעדים הפיכים". אף על פי שגם השלב הרביעי הפיך כביכול, ואיראן מתחייבת לחזור ממנו אם יובטח המשך הסחר ויצוא הנפט שלה, הרי שלדעת מומחים שהתנגדו בשעתם להסכם בנוסח שנחתם, הצעדים האחרונים של איראן חושפים את הפגמים המסוכנים בהסכם הגרעין. 
 
במגעים להסכם דובר על האפשרות לסגור את הכור בפורדו. אולם ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי ויתרו לאיראנים והשאירו את המתקן פתוח (אף שאין לו שום משמעות במסגרת כל תוכנית אזרחית). סוכם שאיראנים יערכו שינויים בפורדו, בפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כדי שהצנטריפוגות יוכלו לפעול רק לצורכי מחקר. אולם, השינויים לא נעשו עד היום – וכעת היא יכולה להעשיר שם אורניום.
 
עוד לפני הודעתו של רוחאני אתמול, הודיעה ארה"ב על הטלת סנקציות נוספות על טהרן, שכוונו הפעם נגד תשעה מקורבים לשליט הרוחני של המדינה, האייתוללה עלי חמנאי, בהם הרמטכ"ל מוחטבה חמנאי.
 
דבריו של רוחאני אתמול הופנו במיוחד לאיחוד האירופי. דובר האיחוד האירופי אמר בתגובה להחלטה: "אנו מודאגים מהכרזתו של רוחאני בנוגע להפחתת המחויבויות בהסכם הגרעין. אנו קוראים לאיראן לחזור בה מההחלטות ולמלא את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין". ועוד הוסיף הדובר כי "ההודעה האיראנית מקשה לשמור על ההסכם".
 
משרד החוץ הצרפתי מסר כי ההכרזה של איראן נוגדת את הסכם הגרעין וקרא לה לחזור בה מהחלטתה. המשרד הבהיר כי צרפת תחכה לדוח של סבא"א בנוגע לפעילות באיראן ותמשיך להיות מחויבת להסכם הגרעין. צרפת ממשיכה להצביע על החשיבות בהפגת המתחים, בחזרה מלאה להסכם ובפתיחת מו"מ מורחב על הביטחון האזורי, ועל פיקוח והמשך תוכנית הגרעין של איראן.
 
גם ברוסיה מעורר המהלך האיראני אי־שקט, ובקרמלין הודיעו כי הם מודאגים בנוגע לכוונות האיראניות להפחית עוד את ההתחייבויות שלהם בהסכם הגרעין.