לדורון סלומון יש קריירת ניצוח חובקת עולם, אך בנשמתו הוא נותר נאמן לגיטרה, הכלי אתו אובחן בגיל צעיר כווירטואוז, ובאמצעותו חבר בלהקת פיקוד המרכז לניצה שאול, אהבת חייו הגדולה. עכשיו, קרוב ליום הולדתו ה-70, הוא עומד להגשים חלום ישן, כמנהל האמנותי של פסטיבל "אני גיטרה" הראשון, שייפתח ביוזמתו בצוותא ב-10 בנובמבר.



"הגיטרה תמיד חלק ממני. אהבה ישנה לא שוכחים", מעיד סלומון, שבה ניגן, לצד הפסנתר וקרן היער, הכלי שאיתו היה אביו, הורסט סלומון, ממייסדי התזמורת הפילהרמונית הישראלית ב-1936. "הצליל שלה ממשיך להקסים אותי ואני אוהב את המגע הפיזי שלה. למרות שהניצוח לקח אותי זה מכבר מהופעות איתה, אבל אני מוזמן מדי פעם לשפוט בתחרויות גיטרה בחו"ל, שבאחת מהן, באלסנדריה באיטליה, אף הוענק לי פרס 'גיטרת הזהב'".



מבחינת סלומון, הפסטיבל הוא מעין תכנית "כבקשתך" שערך לעצמו ובו מובאת הגיטרה מכיוונים שונים, תוך כדי הצגת מגוון פניה. "תכנית הפסטיבל היא לא מקרית וכללתי בו קונצרטים שכחובב גיטרה, לא רק כנגן, הייתי רוצה לשמוע אותם", מדגיש סלומון.



תשתף אותנו?
"בשמחה. הפסטיבל ייפתח במופע שקראנו לו 'הקלאסי פוגש את הג'ז', ובו אנחנו מפגישים את ליאור יקותיאלי, שהתחיל כנגן קלאסי מחונן ובאיזשהו שלב עבר לקריירת ג'ז מרשימה בארה"ב עם יורם זרביב, שכולו בסגנון הקלאסי.



"עוד בערב הפתיחה - פראנץ הלאץ מגרמניה, המתמחה בביצוע יצירותיו של באך בגיטרה, וסוחף קהל כמו כוכב רוק כשבאמתחתו זכייה בפרס הגראמי.


"במקביל נקיים באולם אחר בצוותא, מופע שזכה לכותרת 'הצדעה לאגדות הרוק-פיוז'ן הישראלי'. יופיעו בו, לראשונה על במה אחת, יהודה עדר - יוצא להקת 'תמוז' ומאבות המזון של הרוק הישראלי; ארז נץ - רוקיסט של גיטרה חשמלית; יהודה קיסר - הגיטריסט המוביל של הזמר המזרחי; ויוראי אורון - נגן גיטרת הבס הווירטואוז. הארבעה ינגנו כל אחד לחוד ובסוף ינגנו יחד.



"יומו השני של הפסטיבל ייפתח בהופעתו של בירלי לאגרן, גיטריסט צרפתי, הנחשב כממשיך דרכו של ג'אנגו ריינהארדט האגדי, ממציא הג'ז הצועני.


"אחריו תופיע ליאת כהן, מנגניות הגיטרה המובילות בעולם וזוכת פרסים רבים, שאחרי קריירה מרשימה באירופה, חזרה מצרפת והשתקעה מחדש בארץ. ליאת היא נגנית קלאסית, שתשתף פעולה עם רביעיית המיתרים של הכנרת הדס פבריקנט.



"במקביל יופיע עם הטריו שלו 'סרבה' דודי שאול (אין קשר לניצה שאול - י. ב"א), נגן בסגנון מוזיקת עולם, שהקריירה שלו נעה בין אוסטרליה לישראל.


"יומו האחרון של הפסטיבל ייפתח במופע של זמרת האופרה שירה כרמון והגיטריסט רונן ניסן, שיבצעו מוזיקה ישראלית ושירת לדינו.



ניצה שאול. צלם : גיא הכט
ניצה שאול. צלם : גיא הכט



"הפסטיבל יינעל בהופעתו של הנגן-זמר יונתן אלבלק (בנה של הפזמונאית צרויה להב - י.ב"א), שיבצע את יצירתו לתזמורת ולגיטרה חשמלית של ירון גוטפריד, עם התזמורת הסימפונית אשדוד, שעליה אנצח".



בכך תסתכם הופעתך על הבמה?
"הפעם - כן, בתקווה שבפסטיבלים הבאים המנהל האמנותי יסכים שאופיע בגיטרה".



היכן המנצח שבך?
"אני ממשיך לנצח בעולם. השנה הייתי בברזיל פעמיים, בצ'ילה ופעם ראשונה ניצחתי בסין על תזמורת סינית. גם אנצח על התזמורת הסימפונית בלונדון, דבר מאוד מרגש עבורי".



כבנו של נגן שזכה לנגן תחת שרביטו של המנצח המיתולוגי ארתורו טוסקניני, גדל דורון סלומון על ברכי המוזיקה. לצד נגינה מילדות בחלילית ובפסנתר, הוא התכוון להמשיך את אביו בנגינה בקרן יער, אבל בדרך לכך קרה לו פנצ'ר. כשהתגייס לצבא, לא נמצא לו תקן לשרת עם הכלי והוא נאלץ לשרת עם הגיטרה, שאליה התחבר זה מקרוב, בלהקת פיקוד המרכז מרובת כוכבים, שאחת מכוכבותיה, ניצה שאול, הייתה לאשה של חייו. בנותיהם ממשיכות אותם באמנות - איטן זמרת וגל שחקנית.



אתה יועץ הסתרים של ניצה בתכנית הקלאסית לילדים, "צלילי קסם", שהיא מריצה שנים רבות?
"ניצה הייתה חזקה במוזיקה קלאסית לפני שהכרנו, כך שאין לה צורך ביועץ. אבל כשמתבקש, אנחנו משתפים פעולה גם במוזיקה".