"זה לא פשוט כאתיופי לעמוד בראש פסטיבל, להתנהל מול אנשים ששופטים אותי עם הדעות הקדומות שלהם וזורקים לי: 'אתה מפיק? איזה יופי! איזה חמוד אתה!'", אומר שי אשטו פרדו (44), שחקן, במאי ומייסד פסטיבל הסיגדיאדה לתרבות אתיופית, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב בתיאטרון הקאמרי. "להרבה פגישות אני נאלץ להגיע מלווה באנשים שעבדתי איתם והגיעו לעמדות בכירות. כשהפגישה מתקיימת איתם, מתייחסים יותר ברצינות. להגיד שזה מעליב? כמובן שזה מעליב”.

ייעודו של פסטיבל הסיגדיאדה, המתקיים זו השנה השמינית ברציפות, הוא להעניק לקהל טעימה מהתרבות, המוזיקה והאוכל האתיופי. השנה נטען הפסטיבל במשמעויות נוספות, על רקע מחאת העדה האתיופית שהרעידה את הארץ בקיץ. אך פרדו מתעקש להרגיע ולהביא מסר של שלום: "כל השנה אנחנו נלחמים אחד בשני והחברה מפולגת. בשלושת ימי הפסטיבל אני אומר: 'רעמים וברקים - קול דממה דקה'".

"בואו לחגוג בשלושת הימים האלה את העושר והיופי של החברה שלנו ביחד, ואל תתייחסו בציניות לאנשים עם אמונות חזקות ועקרונות. אני מאמין שאני יכול לשנות את הסביבה שלי, ואני רוצה לבנות גשר במעט הכוח שיש לי. חג הסיגד מתקיים שלושה שבועות מיום הכיפורים. בתנ"ך הוא מופיע כחג הכיסופים של עזרא ונחמיה, ומאז ועד היום יהודי אתיופיה המשיכו לחגוג אותו. לפני חג הסיגד, אני מבקש להזמין את כל עם ישראל לחגיגות מוזיקה ואוכל, כדי להתחבר, להכיר וליהנות".

הפסטיבל נולד בימי המחאה החברתית. "אני כותב, מביים וגם משחק", הוא מספר. "עם זאת, אני פעיל חברתי. לכן במחאה החברתית הגדולה בשדרות רוטשילד ב־2011, רציתי לעשות משהו שאני טוב בו. לא רק ללכת עם שלט. ברוטשילד פינת שינקין הקמנו את 'מאהל הנחמדים', וכל מי שלקח בו חלק, חייך. כשדיברו איתי על המחאה, הייתי מצביע על בית, ואומר: אם המחאה הזו תצליח ושכר דירה של 8,000 שקלים יהיה עכשיו 3,000 שקלים, אתה, הלבן, תקבל את הדירה. לא אני. בואו נפתור קודם את הדברים החשובים, ואז נדבר על מחיר המילקי".

"בפועל הצטרפו ל'מאהל הנחמדים' 62 חברים - נחמנים מאומן, דתיים, אשכנזים, נכים. עשיתי להם הרצאות על ההיסטוריה של העלייה האתיופית, התרבות, המסע לישראל. באופן לא רשמי, התחלתי את פסטיבל הסיגדיאדה שם. זיהיתי הזדמנות בעובדה שחצי מיליון איש מסתובבים ברחובות, ורבים רוצים לדעת על אתיופיה. לדוגמה, אנשים בטוחים שהגענו מהמדבר, אבל אתיופיה הרבה יותר ירוקה מישראל. יש בה נהרות ומפלים. הכרתי את בת זוגי, נופר משה פרדו (כתבת הרווחה של כאן 11), כשעמדתי כמו מטיף ודיברתי על ההיסטוריה והתרבות של יהודי אתיופיה. היא וחבריה באו יום יום למאהל. מאז היא הולכת איתי ועם הפסטיבל יד ביד. היום יש לנו ילד מדהים בן שנה וחצי, שקוראים לו אדם".

אתיופים בתיאטרון

"שאלו אותי: מה הקשר של אתיופים לקאמרי? אמרתי להם שלא כל הפולנים באו עם תרבות מפוארת. חלקם גרו בפחונים, ואני לא מבקש מהם בגלל זה ללכת לאיזה מתנ"ס בבאר שבע", אומר פרדו. "אנחנו עושים את זה במרכז תל אביב, כדי להגיע למיינסטרים. שחקנים שמשתתפים בפסטיבל ומצטלמים עם תמונותיהם תלויות על הקירות, אומרים לי: 'אפילו לאודישנים במקומות האלו לא הוזמנתי. עכשיו אני על הקיר'".

הנושא שיעמוד השנה במוקד הסיגדיאדה יהיה המלך שלמה ומלכת שבא. "הזמרת הוואן מששה מלהקת Ground Heights תבצע שירים מתוך טקסטים עתיקים שקשורים למלכת שבא, עם רקדנים הנמצאים בארצות הברית, באתיופיה ובישראל, שילוו אותה באמצעות טכנולוגיה חדשנית", מספר פרדו. "יהיה מסך חצוי, בחציו מששה ובחציו השני הרקדנים, והוא ידמה את הדרך של מלכת שבא מאתיופיה לישראל; יהיה מופע של להקת FENDIKA, אחת הלהקות הנחשבות באתיופיה שמופיעה ברחבי העולם; הופעה של צמד הברינקס, בוגרי אקס פקטור, בשיתוף אבי גטאון G.A. יהיו הקרנות סרטים, הרצאות, מופע מוזיקלי, הדרכה על ריקוד אתיופי, תצוגת אופנה, מופע לילדים, דוכני אמנות של הקהילה האתיופית, תכשיטים, בגדים. מי שרוצה לדעת מהי התרבות האתיופית, במקום לנסוע לאתיופיה, שלב ראשון שיבוא לתיאטרון הקאמרי כדי לחוות חוויה שמדברת אל כל החושים".

פסטיבל הסיגדיאדה, 9־7 בנובמבר, חמישי־מוצאי שבת, תיאטרון הקאמרי, תל אביב