שתי ההכרזות של איראן השבוע גרמו לקפיצה משמעותית בדרך לנשק גרעיני, אם כי עדיין לא מדובר בפריצת דרך של ממש, כאשר הרפובליקה האיסלאמית עדיין לא העזה לבצע אף אחד מהצעדים הגדולים שנראה היה שהיא מתכוונת לעשות השבוע. היא לא החלה להעשיר אורניום עד 20%, וגם לא העיפה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מכל מתקני הגרעין הגדולים. אלה פעולות שהיו יכולות לשדר סימנים מסוכנים, לכך שטהרן החליטה לנסות להתקדם לעבר פיתוח פצצה גרעינית.



מצד שני, הם עשו צעדים יותר גדולים לעבר התחמשות גרעינית, כאשר הם השתמשו באלף צנטריפוגות IR-1 נוספות, המיועדות להעשרת אורניום, וביצעו הוספה של מתקנים מתקדמים יותר. הדבר יעלה את איראן מעל 7,000 צנטריפוגות פוטנציאליים מתוך 6,000.



מאז מאי, כאשר ארה"ב הפסיקה לאפשר למדינות לחרוג מהסנקציות נגד איראן, הרפובליקה האסלאמית הודיעה על הפרה חדשה של הסכם הגרעין לשנת בכל חודשיים. עם זאת, גם לאחר חצי שנה של הפרות אלה, מעצמת המפרץ הפרסי עדיין מחזיקה בסביבות ה-500 קילוגרם של אורניום מועשר, ורק ברמות נמוכות יחסית, כאשר לפני ההסכם מ-2015 היה לרשותם יותר מפי 20 מכמות האורניום המועשר, והיא הפעילה כ -19,000 צנטריפוגות, כולל מספר רב של IR-2ms, שהן מתקדמות יותר מזו של ה- IR-1.



הפרה נוספת הייתה להתחיל להשתמש בציוד מתקדם יותר, אך המספר היה כה קטן עד שהוא לא ממש הצליח לקצר את הזמן בו יצליחו בטהרן לפתח נשק גרעיני. כמו כן, אם יתווספו עוד 1,000 צנטריפוגות ומעלה בחודש הבא, ההשפעה המצטברת תהיה משמעותית.



כעת גם נחשף המידע שהצנטריפוגות החדשות נמצאות בבונקר בפורדו, שדרומית לטהרן, ומכיוון שהוא נמצא עמוק מתחת לאדמה, קשה יותר לתקוף שם צבאית, אפילו רק ברמה התאורטית. המתקן התת קרקעי הזה הוסתר מהקהילה הבינלאומית, ועבודת המודיעין שחשפה אותה הייתה חלק ממה שאילץ את האו"ם להטיל סנקציות קשות נגד מדינת המפרץ. 



למרות שהעשרת האורניום במתקן התת קרקעי אינה שונה מבחינה טכנית מזו שבעיר נתנז (שם התרחשה רוב ההעשרה מאז ההסכם), היא משדרת מסר סמלי ומאיים לישראל ומדינות המערב, ועל פי דעת כל המומחים, פצצות הבונקר-בסטר האמריקאיות, שעד כה לא סופקו לישראל על פי הדיווחים, הן כלי הנשק היחיד המסוגל להרוס את הבונקר בפורדו, והמשמעות היא שישראל אינה יכולה לפגוע בהעשרת האורניום שם.



השאלות הגדולות הן האם איראן תצמד לתוכנית הישנה שלה, שהיא להלחיץ את העולם בעזרת ההתחמשות שלה, אך לא תגיע לפריצה דרמטית בדרך לנשק גרעיני לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, או שמא הפרותיה המצטברות יגרמו למשבר בחודשים הקרובים.