מרעילי הבארות: בשעה שמדברים פה על ממשלת חירום לאומית, על אחדות בעם והתרחקות משנאה והדרה, מתברר שהשוליים הקיצוניים וההזויים הולכים ומתרחבים. הם מגבירים את עוצמת השנאה בין ימין ושמאל תוך כדי תיבול עמדותיהם בדברי איוולת מקוממים וחסרי בסיס. את ההוכחה לכך קיבלנו באופן ברור מדבריהם ההזויים של ד”ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה לערבית באוניברסיטת בר־אילן, ומאיש התקשורת ארז תדמור, ממייסדי תנועת הימין אם תרצו וכותב נאומים של נתניהו. שניהם, כידוע, השמיעו את דבריהם הנלוזים בהפגנת התמיכה בראש הממשלה.
 
בתוכנו מצויים אנשי אקדמיה ומקורבים לראש הממשלה שזורעים שנאה ומייצרים קונספירציות בעזרת תזות שקריות שמחזירות אותנו לימי הביניים. כשבאירופה פרצה המגיפה השחורה בגלל היגיינה לקויה וקטלה מיליונים, היהודים, שהקפידו על היגיינה מטעמי דת ושמירה על דיני טוהרה כמעט לא נפגעו ממנה. עובדה זו נוצלה היטב על ידי השונאים שלהם, והכמרים בכנסיות דאגו לומר מעל כל במה שמקור המגיפה הוא ביהודים המחוסנים בפניה.
 
נכון שעל טיפשות ודברי הבל לא מענישים בישראל, אבל כשמדובר במרצה באוניברסיטה, שמתייצב מדי יום לפני סטודנטים שבאים לרכוש ממנו חוכמה ודעת, אין מקום למחילה וכפרה. אבוי לאוניברסיטה שאלה הם המרצים שלה. איך הוא יכול להעלות על דעתו קונספירציה שבה הוא מטהר את הרוצח יגאל עמיר מרצח רבין ז”ל? הוא כנראה מושפע מסיפורי אלף לילה ולילה. הדאגה הגדולה יותר היא מעדת התומכים הלא קטנה שהתייצבה לחזק את עמדתו, להגן עליו מעונש מטעם האוניברסיטה שבה הוא מועסק.

הייתי פוסח על דברי השנאה של תדמור, שבאותה הפגנה הציג את נערי השמנת מהשמאל כמשתמטים משירות קרבי ומנגד הציג את אלה שבאים מהימין כמי שמתנדבים לשרת ביחידות לוחמות. אבל יש לי עניין להפנות את מי שפועל להחריף את השנאה בעם לנתונים הסטטיסטיים שמתעדכנים מפעם לפעם בנושא הגיוס לצה”ל. למשל נתוני הגיוס ביישובים כמו מודיעין־מכבים־רעות, קריית אונו, גבעתיים, רמת גן; מועצות אזוריות כמו גלבוע, מבואות חרמון, שדות נגב, עמק המעיינות ושער הנגב, שם יש יותר מ־60% הצבעה עבור השמאל, לצד קרוב ל־70% התגייסות ליחידות לוחמות. מנגד, ביישובים כמו דימונה, באר שבע, עכו, רמלה, לוד ובני ברק אחוז מצביעי הימין חוצה את ה־60 ואילו אחוז המתגייסים ליחידות הלוחמות מגרד בקושי את ה־35.
 

כמה רחוק אפשר לקחת את השנאה כלפי כל מי שלא מיישר קו עם עמדות הימין, בפרט הימין הקיצוני? הזרם הזה, של מפיצי קונספירציות ועובדות שקריות, הוא האיום החמור ביותר על החברה בישראל. מרעילי הבארות האלה מסיתים כידוע גם נגד מערכת המשפט, גורמי אכיפת החוק והתקשורת. הכל מגיע מלמעלה, מראש הממשלה וסביבתו. ככה זורעים שנאה וקוצרים ופילוג בעם.