תיאוריית השקט: ימים חולפים, שנה עוברת, ובדרום אין חדש. רקטות על שדרות? קטן על הממשלה הזו. אולי לא נוח לה פוליטית ותקשורתית במצב הנוכחי, אבל היי, הכי נוח בעולם כאשר לא מתנהל שום משא ומתן ממשי על המצב; נוח לה כאשר חמאס והרשות הפלסטינית לוחמים אלה באלה; ובייחוד נוח לה כאשר אזרחי ישראל, שוטים ומשוטים, סבורים שחמאס הוא ארגון טרור שכל מה שהוא רוצה זה להשמיד אותנו. 
 
עובדה: יחיא סנוואר אמר השבוע כי אם ישראל לא תפעל להקלת המצור ברצועת עזה, הדבר יוביל לפיצוץ וכי הפלגים הפלסטיניים ברצועה ערוכים לכל עימות - יש בידם כוח צבאי שיאפשר להם לתקוף את תל אביב במשך שישה חודשים רצופים. "לא נסכים", המשיך סנוואר, "שהמשבר יימשך, לא נסבול את המצב הזה לעד. הגיעו מים עד נפש". הוא הוסיף כי לחמאס רשת מנהרות באורך מאות קילומטרים, נשק נגד טנקים ומערך רקטות שיוצר בעזה. 
 
לא מפחיד? לא מחייב תשובה יהודית גאה? אבל הממשלה שותקת. מי שמנסה להתוות פתרון הוא אלוף במיל' אמנון רשף, נציגם של מאות בארגון מפקדים למען ביטחון ישראל. רשף מעריך כי "היענות לצורכי הרצועה בטווח הקצר תאפשר לסנוואר להמחיש שהאסטרטגיה שלו מניבה הישגים ואולי תסייע באכיפת המחויבות להפסקת אש על ארגונים אחרים ברצועה”. 

יחיא סינוואר. צילום: AFP

 

נשמע מעולה, פרט לעובדה שרשף מדבר על "היענות לצורכי הרצועה בטווח הקצר", כאשר בפועל יש כבר שורה של מחוות שאמורות לספק את הסחורה, כלומר את השקט, ואין בינן ובין המצב הכללי ברצועה מאומה. 
 
הצעתו היא להניח אגד מדבק על קרע בכלי דם מרכזי. הפתרון האמיתי הוא כמובן ניהול משא ומתן מסודר וישיר מול סנוואר, הניה ושות', במגמה להגיע להפסקת אש מוסכמת או הודנה, שבה יוסכם על פתיחת הים ותנועה חופשית בין עזה לגדה כמנה ראשונה ומהיום להיום. זה יסייע לחמאס להתגבר על הג'יהאד או להוכיח לו ולאזרחי הרצועה שהדרך של הארגון שלו, השולט בעזה, יעילה יותר. 
 
אני חושד בחמאס ובג'יהאד בשיתוף פעולה סמוי. צה"ל והפוליטיקאים נמנעים בחוכמת מאוימים מלעסוק בו, אחרת ייאלצו לצאת למלחמה. נותר עוד עניין רגיש והוא סוגיית השבויים והנעדרים. בנושא הזה יש לממשלות ישראל לדורותיהן מסורת ארוכה של כניעה ויש בהחלט מקום לכבד אותה גם כיום. ואם זה לא ילך, לעולם יהיה לנו את צביקה יחזקאלי שאמר ברדיו כי "רק חטיפה של סנוואר תוביל לשחרור הנעדרים”. מילא התעוזה והיצירתיות, אלא שאין ברצועה שום "נעדרים", יש חללים ועצורים שגם בעניינם נוח לממשלת ישראל לברוח מהחלטות.