עם כל הכבוד לרכבי השטח ולמכוניות המיני, לפלח היוקרה ולשוק הרכב החשמלי, הקטגוריה המבוקשת ביותר בענף הרכב הייתה ונותרה הרכב המשפחתי. בשנים האחרונות נדמה שגם בתוך הפלח הזה חלה חלוקת משנה, עת תצורת ה"סלון" פינתה את מקומה להעדפה של הצרכן הישראלי לקרוסאובר המשלב בין מענה לצורכי המשפחה לבין יוקרה מחוספסת מעט, שגורמת לנהג להביט בעמיתיו מגבוה, ביותר ממובן אחד. 



אנחנו מצפים מהרכב המשפחתי שלנו שיהיה קל לנהיגה, נוח ומפנק, אבל יותר מכל, מאחר שאנו מסיעים בו את היקרים לנו מכל, אנחנו דורשים שיהיה בטוח. חבל שמשרד האוצר הסיר את ההקלות במיסוי על אביזרי בטיחות ברכב, אלו שהצליחו להוריד באופן מובהק את מספר הנפגעים בתאונות הדרכים.



פולקסווגן 



פולקסווגן הוא אחד ממותגי הרכב החזקים ביותר בעולם ובשוק המקומי. לחברה יש מורשת עשירה ומגוון מכוניותיה הפכו לקלאסיקה. החל בחיפושית הבלתי־נשכחת, בגולף השובבה וכלה בטרנספורטר ובפאסאט היוקרתית. חידושים טכנולוגיים כגון DSG®,TSI , TDI ו־BlueMotion הציבו סטנדרטים חדשים בענף הרכב והמחישו את האופי החדשני של פולקסווגן ואת הפיכתה למכונית פופולרית גם בישראל, כשבצד אחד נמצא דגם הפולו לצעירים ובצד השני הטוארג המפואר.



פיג'ו



מה שהחל כמותג אופניים במאה ה־19 נהפך למותג הרכב המוביל בצרפת וזכה לפופולריות גבוהה בישראל עוד בשנות ה־70 (זוכרים את ה־404 המיתולוגית?). החידוש האחרון של יצרנית הרכב הוא סדרת מנועי ה־Pure Tech העוצמתיים, השקטים והחסכוניים יותר, המיישרת קו עם המודעות לאיכות הסביבה ומאופיינת בחיסכון בצריכת דלק ובפליטת מזהמים. לאורך השנים קטפה פיג'ו תארים רבים והיא מזוהה מאוד עם ספורט מוטורי.



רנו



קרסו מוטורס היא אחת החברות הוותיקות בישראל בתחום יבוא מכוניות ובעלת תפקיד מרכזי בקידום ענף הרכב בישראל. בשנת 1948 החלה החברה ביבוא מכוניות רנו - יצרן הרכב הצרפתי - ובשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, היא ביססה בהתמדה את מעמדו של המותג בארץ. ציי הרכב כוללים מכוניות סופר־מיני קליאו, את המכונית המשפחתית המובילה גרנד קופה, את דגם ה־SUV קאדג'ר המפנק וכמובן את המכוניות המסחריות. הדגמים מצטיינים ברמות גבוהות של אבזור סטנדרטי ותוכננו כדי להבטיח עלויות נמוכות של תחזוקה, דלק ובעלות. 



סיטרואן



בתעשיית הרכב נחשבת סיטרואן לחדשנית, מקורית, נועזת ופורצת דרך טכנולוגית. לצד הטכנולוגיה החדשנית, סיטרואן יצרה כמה דגמים מהפכניים כמו הדה־שבו וה־DS, שכיכבו ברשימת דגמי המכוניות החשובים ביותר במאה ה־20, והדבר מסביר אולי מדוע הפך המותג לאייקון גם בקרב שחקנים הוליוודיים. גם היום מקפידים בחברה לייצר רכבים ייחודיים שלא מתפשרים על אבזור, נוחות נסיעה ואיכות.


סיטרואן C5. צילום: רונן טופלברג
סיטרואן C5. צילום: רונן טופלברג


מאזדה



מי שללא ספק זכתה לחיבוק חם מהקהל הישראלי היא המאזדה המשפחתית, שנחתה כאן ב־1992 והפכה כמעט מיד לאחד הרכבים הפופולריים בארץ. השילוב בין איכות, אמינות ודיוק יפני לבין האופי הנמרץ והדינמי והמחיר הטוב בשוק הרכב המשומש הפך את מאזדה לאחד ממותגי הרכב המובילים בארץ כבר יותר משני עשורים.



סיאט



הזיכיון על סיאט עבר במלואו לחברת צ'מפיון מוטורס בשנת 92'. בשנים הראשונות נמכרו בעיקר סיאט איביזה וטולדו המשפחתית, והמכירות והפופולריות של הדגמים עלו בהתמדה, הן בקרב משפחות והן בקרב חובבי רכבי המיני. 



אאודי



המותג אאודי, גם הוא מבית צ'מפיון מוטורס, הוא מותג רכב גרמני, מהוותיקים בעולם. חברת אאודי מייצרת מגוון רחב של רכבי יוקרה, רכבי כביש־שטח ורכבים עירוניים, החל ב־Audi A1 הקומפקטית וכלה ב־Audi Q7 וב־R8. מתוך מודעות סביבתית מפותחת, אאודי משווקת גם בישראל את דגמי ה־e-tron המתקדמים, המשלבים הנעה חשמלית. החברה חרתה על דגלה חדשנות טכנולוגית המיושמת בכל דגמיה.



שברולט


שברולט היא הזוכה הגדולה של תחרות JD POWER, עם ארבעה פסלונים בארבע קטגוריות שונות. צי הרכבים שלה מתהדר במאפיינים טכנולוגיים חדשים לחוויית נסיעה מהנה העונה על כל הצרכים למשפחה כגון מערכת למניעת שכחה במושב האחורי, התנעה מרחוק, ביטול רעשים אקטיביים, מנועים חסכוניים ומערכת TEEN DRIVER. 



סקודה



מותג אופניים צנוע שעשה כברת דרך ארוכה, ובשנת 1905 הפך למותג רכב, התפתח במרוצת השנים באירופה והצליח לחדור גם לשוק הישראלי בתחילת שנות האלפיים. בשנת 2016, קצת יותר מעשור לאחר שנרכשה במלואה בידי צ'מפיון מוטורס, חצתה סקודה לראשונה את רף 20,000 המכירות ומיקמה את עצמה בשנה השלישית ברציפות במקום הרביעי בטבלת המותגים וכן כמותג האירופי הנמכר בישראל. 



אופל


אחת מיצרניות הרכב הגדולות ביותר באירופה, המפעילה 13 מפעלים בשמונה מדינות אירופיות ומעסיקה כ־47,000 עובדים. עוד כ־5,000 משרות מאוישות באנשי שירות ומכירות עצמאיים. כמה רכבי פנאי ומשפחה מוצלחים הם אופל גרנדלנד X – אינסגניה החדשה ואופל אדם, אבל אנחנו נזכור לעד את הקאדט, הדגם המיתולוגי ששם אותה על מפת הרכב המשפחתי.



פורד



חברת דלק מוטורס היא יבואנית פורד בישראל. הדגמים הפופולריים בארץ בקטגוריה המשפחתית כוללים בין היתר את פורד פיאסטה ופורד פוקוס. גם בקטגוריית רכבי הפנאי זוכה פורד להצלחה, ובהם אפשר למצוא את פורד אקספלורר, פורד אדג' ופורד קוגה, המשקפים את המעבר של הנהגים בישראל מרכב משפחתי לקרוסאובר.



ב.מ.וו


החברה מתמחה בייצור צי מכוניות פרימיום מובהקות, והיא המובילה בעולם בתחום מכירת רכבי היוקרה. נוסף לכך ב.מ.וו נחשבת ליצרנית המנועים המתקדמת בעולם. החברה זכתה בפרסים רבים המוענקים מדי שנה בקטגוריית "מנוע השנה הבינלאומי". חברת דלק מוטורס היא היבואנית והמפיצה הרשמית בישראל של הרכב שמסמל לא רק מצוינות טכנולוגית אלא גם סטטוס.


מאזדה CX9. צילום: יח"צ
מאזדה CX9. צילום: יח"צ


יונדאי


קצת כמו תעשיית הרכב היפנית בשנות ה־70, גם מותג הדגל הקוריאני התקבל בישראל בחשד קל, לפני שהפך לסיפור הצלחה פנומנלי שהרומן בינו לבין הנהג הישראלי חצה כל גבול. דגמים משפחתיים כמו אלאנטרה או מיני כמו אקסנט פינו את מקומם לסדרות הממותגות מ־10 ועד 40 וכן למגוון מרשים של דגמי קרוסאובר משפחתיים, שזכו מיד לחיבוק חם מהנהגים בישראל והפכו את יונדאי ואת היבואן כלמוביל להצלחה גדולה בישראל.



מיצובישי



המותג הזה שנקרא פעם בפי כל "מיציבושי", היה בעבר שם נרדף למכונית משפחתית. רק שימי הלאנסר הזכור לטוב חלפו והמכוניות המשפחתיות פינו מקומן לקרוסאובר, וכאן יש למיצובישי בהחלט מה להציע: האקליפס, ה- ASX והאאוטלנדר בכמה גרסאות. גם משפחות בתחילת דרכן או עם ילד ראשון ובעיות חניה, יגלו שלספייס-סטאר יש בהחלט מה להציע בקטגורית המיני.



מרצדס



מה נגיד על מרצדס שלא נאמר עוד? השם הזה הפך שם נרדף ליוקרה, איכות והצלחה. אלא שבמקביל לכל אלה, נדמה שבמרצדס החליטו לחזר גם אחרי משפחות צעירות ונהגים צעירים שרוצים להתחיל מגבוה, בתקווה להתקדם ביום מן הימים מנקודה A לנקודה C שלא לדבר על למעלה מכך. במילים אחרות: לא רק למשפחות עשירות, אלא גם למשפחות ששואפות להיות כאלו.



לקסוס



ממש כמו מותג מרצדס, גם הלקסוס נתפש בעבר כמיועד רק למשפחות עשירות – וגם המותג הזה מנסה לגרום למשפחות צעירות שחולמות על עושר ומעמד, להתרגל לטוב כבר בראשית הדרך. לקסוס CT ובמידה מסוימת אפילו UX, נמצאות כבר בהישג ידן של משפחות שחולמות לעבור יום אחד לדגמים עוד יותר יוקרתיים.



טויוטה



אחד המותגים המוצלחים בהיסטוריה של תעשיית הרכב, כזה שמציע איכות מוקפדת במחיר נגיש, שמירה על ערך ובעיקר פונקציונליות מבורכת. טויוטה היא בדיוק מה שמשפחה ממעמד הביניים הישראלי צריכה: קורולה ספייס, קורולה אקסייט, C-HR ואפילו הפריוס למשפחות "ירוקות", מכוונות היטב אל משפחת ישראלי על שלל העדפותיה.



הונדה



הסיוויק המיתולוגית על שלל תצורותיה עודנה עמנו, גם הג'אז הצעירה שיכולה להתאים למשפחות שמתגוררות בלב הערים, אבל עם כל הכבוד לשני אלה, הרי שדווקא HR-V ו- CR-V הן בדיוק מה שדרוש לנהגי ישראל כדי לחשוב גם על משפחתם, אבל גם על עצמם ועל חוויית הנהיגה שלהם.



סוזוקי


כמו אצל יתר יבואני הרכב, גם בסוזוקי יודעים שעם כל הכבוד ל"אס" כמו בלאנו, האהבה של הישראלים לגוף גבוה ורחב הפפכה לאובססיה. למרבה המזל יש לה שני דגמים שמיועדים בדיוק למשפחות שרוצות להרגיש גבוהות. כמה גבוהות? זה כבר עניין של תקציב, אבל הגראן-ויטארה, דגם אהוב שעבר מתיחת פנים מעולה והדגם שנקרא בפשטות קרוסאובר, פונים בדיוק אל המשפחות האלה.



קיה



בשלוש מילים: ספורטאז', ספורטאז' וספורטאז'. כן, לקיה יש עוד דגמים מוצלחים, חלקם אפילו מיועדים לפלח המשפחתיות, אבל בעידן הקרוסאובר נדמה שאין עוד כספורטאז' כדי לסמל את המשפחה הישראלית ממעמד הביניים הגבוה, זאת שבה שני ההורים קרייריסטים, מנהלים שאוהבים לשדר את ההצלחה הזאת החוצה מבלי לקפוץ מעל לפופיק. לא בכדי מדובר באחד מדגמי הקרוסאובר המצליחים בישראל בשנים האחרונות.


קיה ספורטאז'. צילום: רונן טופלברג
קיה ספורטאז'. צילום: רונן טופלברג


הרץ



הרץ היא חברת השכרת הרכב הגדולה בעולם. אין כמעט מדינה או עיר על פני הגלובוס שבה תבקרו – ולא ימצא בה סניף של הרץ. בישראל היא שייכת לחברת מאיר (יבואנית וולוו והונדה). גם בישראל הרץ נחשבת לחברה מהמובילות בשוק ההשכרה, אך כמקבילותיה היא מתפעלת מערך מצליח של ליסינג תפעולי, הן לשוק המוסדי והן לשוק הפרטי. במילים אחרות: משפחה שרוצה לבדוק את האופציות שלה בשוק הזה, טוב תעשה אם תברר גם בהרץ.



אלדן


אלדן היא חברה להשכרת רכב, אבל בהקשר המשפחתי שלה, היא רלוונטית בעיקר בהיצע הרכב הגדול שהיא מוכרת – אם בשוק ה-"אפס קילומטרים" או ברכבים משפחתיים משומשים. החברה פרסמה את עצמה במשך שנים רבות כמי שנותנת "את הלב והנשמה", ועל ידי כך הצליחה למצב את אלדן כחברה אכפתית ואמינה, לא דבר של מה בכך כאשר מולה ניצבת משפחה שמחפשת את הרכב הבא שלה.