אשת הרדיו הוותיקה יעל דן תקבל בתחילת השבוע הבא פרס מפעל חיים במהלך כנס העיתונות באילת. מנימוקי הועדה: "דן, אשת רדיו מובילה, מגישה בתחנה למעלה משני עשורים את התכנית "עושים צהריים", העוסקת בחדשות היום בנושאי חברה, תרבות, בריאות וכלכלה. בתכניתה מובילה דן, מתוך רגש חובה ושליחות, מאבקים חברתיים מתמשכים, ובמיוחד מתמקדת במאבק בפגיעות מיניות". לקראת הטקס המרגש, דן היא אשת השבוע שלנו.
"שירתתי בגלי צה"ל כחיילת", סיפרה, "סיימתי כיתה י"ג ולאחר מכן הדרכתי בתנועת נוער. במקביל עשיתי קורס קריינים אצל גדעון לב ארי, שהיה אז אחד הבכירים ברדיו. הוא זה שאמר לי ללכת לרדיו". לדבריה, הוא הפציר במפקד גלי צה"ל דאז יצחק לבני לשמוע אותה. "הוא אמר לי שאני טיפשה שלא רוצה להיות מזכירה ושאני צריכה ללמוד להיות קרובה לצלחת", הסבירה, "למדתי את זה ממנו. לא הסכמתי להיות מזכירה ואחרי המתנה של חודש הפכתי לקריינית בתחנה". 
מה גרם לך להחליט להישאר בגלי צה"ל כל השנים האלה?

"בעיני התחנה היא כלי התקשורת הכי ידידותי למשתמש. לאורך השנים עמדתי בפני פיתויים רבים ולא עברתי לטלוויזיה. אמנם היא אפקטיבית אבל היא תובענית מאוד - היום אני יכולה להתגלגל מהמיטה ולעבוד ולא לקום לפנות בוקר ולהתאפר כמו שנדרש בטלויזיה. אני יכולה לעשות דברים בגל"צ, מה שהכי חשוב לי ומתאים למאזינים, אני יכולה לנצל את הבמה שיש לי לדברים שהם הכי חשובים בעיני".
הרגשת אי פעם שהתייחסו אליך אחרת מעצם היותך אישה? 
"כשרציתי להגיש חדשות הרבה אנשים הרימו גבה ואמרו מה פתאום שאישה תגיש יומן חדשות. לבסוף מפקד התחנה הבא התרצה וחל המהפך בתחום. שידרתי מעולם בו הוחלט במהלך מלחמת המפרץ כי נשים לא יגישו חדשות וטענו שהגברים מרגיעים יותר מהן".
איך זה לעבוד עם חיילים?
"הם שומרים עלי צעירה והשפה שלהם היא הכי עכשיווית שיש. בורכתי ואני תמיד זוכה לקבל את החיילים הכי טובים לתוכנית שלי. אני מאוד נקשרתי אליהם וקשה לי להיפרד מהם בתום השירות שלהם. יש לנו אווירה מאוד משפתית בתוכנית והם נדבקים בתחושת השליחות כשאנחנו במובן מסוים יחידה בתוך יחידה. הם יוצאים אנשים אחרים וזה גורם לי לסיפוק אדיר. החיילים מפתחים את יכולת האמפתיה ולומדים איך ליצור קשר, הם מושפעים מאוד מהעבודה אצלי כי הם מגיעים אלי בשלב שהם עדיין מגבשים את האישיות שלהם. זה שינוי מרענן לעבוד עם צעירים שיש להם להט בעיניים, לעומת אנשים מבוגרים".
מיהו מרואיין החלומות שלך?
'אצלנו שעושים את מה שצריך, אני לא מתעסקת יותר באת מי לראיין".

מהו הרגע המכונן עבורך בשידור?
"אני מציינת 20 שנה למפגש עם אורלי, שהשפיע למעשה על כל מהלך חיי. אורלי עברה טראומה מינית ופיתחה אישיות רבת פנים כולל אישיות של ילדה קטנה".
מאז המפגש עם אורלי דן משקיעה את מיטב זמנה בטיפול באוכלוסייה שעברה טראומה מינית בילדות. "המקור של רוב החוליים החברתיים הוא טראומה מינית בילדות", הדגישה, "בהיסטוריה של האדם, הטראומה המינית היא הגדולה ביותר. יש נטייה לשמור את הסיפור בתוך המשפחה, זאת בזמן שיש צורך לטפל בזה בצורה מיידית, שלא יהיה מאוחר מדי". העיתונאית הוסיפה: "אני גרמתי לכך שבשנה שעברה שינו את החוק שאוסר על נפגעות טראומה מינית בילדות לחשוף את הסיפור שלהן בפנים גלויות. כיום אני נלחמת על דבר הכרחי שזה שינוי סדרי העדיפויות, ואין ספק שהפגישה עם אורלי השפיעה עלי בצורה משמעותית מאוד". 

ספרי על העבודה על התוכנית
"את הצוות מובילה העורכת נורית לויליכט לחיאני, שהתאהבתי בה כשעבדנו ביחד בטלוויזיה. התוכנית למעשה נבנית במהלך היממה שקודמת לשידור, כשכל אנשי הצוות שותפים - המפיקים לא רק מרימים טלפונים לאנשים, זה דו שיח אינסופי שהופך למעשה לליינאפ של התוכנית. האייטמים הכי טובים הם כשמאזין פונה אלינו במטרה לספר את הסיפור שלו".