מחפש תשובה: נתונים על נישואי תערובת וגילויי התבוללות אינם מתפרסמים; טענות וביקורת כלפי ישראל, שרווחות בקרב אינטלקטואלים ואקדמאים, אינן חלק מהשיח הציבורי; תחושות הזעם של יהודים רפורמים וקונסרבטיבים נגד האפליה כלפיהם בישראל, והתסכול שהם חשים על שהסדר הנגישות לכותל המערבי, שאושר רשמית על ידי ממשלת ישראל, איננו מתבצע, לא זוכות למענה - אבל הגידול במספר התקריות האנטישמיות העלה את הקהילה היהודית בארה"ב לכותרות.

אומנם העיסוק במצוקות של יהודים אמריקאים הוא התפתחות חיובית, אבל הוא לא מקדם פתרון מעשי למועקות של הקהילה. הליגה למניעת השמצה - שעוקבת אחרי גילויי אנטישמיות בעולם, נבהלה כנראה מהנתונים שאספה, המצביעים על גידול בתקריות האנטישמיות - יזמה את "ועידת ישראל ללכידות חברתית 2019", שהתקיימה השבוע.

מנכ"לית הליגה בישראל קרול נוריאל ומנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ' סיפקו אבחנות נכונות על הסיבות האמיתיות למשבר ביחסים בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב. "שינויים בין־דוריים נותנים את אותותיהם", הסבירה נוריאל. "הדור החדש של היהודים תופס דברים באופן אחר מבחינת גיבוש עמדות ומקום בעולם", טענה אהרונוביץ'.

אלא שאבחנה אחת הייתה חסרה בדבריהן: מצבה של ישראל מבחינה פוליטית וחברתית. ההסתבכות חסרת התקדים בזירה הפוליטית הפנימית, שמונעת הקמת ממשלה, השסע בין חלקי העם היושב בציון והעלאת סוגיית דת ומדינה לראש סדר העדיפויות, גרמו לכך שישראל איננה יכולה, איננה מסוגלת ואיננה כשירה לעזור לקהילה היהודית בארה"ב או לתפוצה יהודית במדינה אחרת.

באותו זמן, המעמד והתדמית הבלתי מחמיאים בלשון המעטה שנוצרו לישראל, הדיווחים באמצעי התקשורת בארה"ב על המחלוקות והמריבות המכוערות בין המחנות הפוליטיים בישראל, גרמו לכך שגם אם ישראל תציע לקהילה עזרה בקידום פתרונות למצוקותיה, ההצעה תידחה בשתי ידיים. "ישראל מצטיירת כיום בעיני הרוב הגדול של יהודי אמריקה כקרוב משפחה השקוע בצרות צרורות ושבקושי מסוגל לטפל בבעיות שלו", אמר בכיר יהודי ידוע.

קיים בקהילה גורם אחד שיכול לפעול במאמץ לחדש יחסי קרבה, תחושות הזדהות ושיתוף פעולה בין ישראל לקהילה: רבני שלושת הזרמים שפעילים ביהדות ארה"ב - הרפורמים, הקונסרבטיבים והאורתודוקסים. היתרון שלהם הוא שהם מקיימים, שומרים ומטפחים קשרים אישיים, ישירים ולעתים אינטימיים עם ציבורים וקהלים גדולים.

ישראל צריכה למצוא דרך להגיע לאותם רבנים הפעילים ביהדות ארה"ב: מגזר גדול כמותית וברובו הגדול מצטיין איכותית. המדינה תופתע הן מהנכונות של הרבנים לפעול לשיקום היחסים בינה לבין הקהילה בארה"ב והן מהיכולת שלהם להתערב במטרה להחיות מחדש יחסים.

משיחות עם רבנים עולה שהם יהיו שמחים למלא תפקיד בתחום הזה. "אני משוכנע שרבנים רפורמים וקונסרבטיבים, שכועסים על האפליה הקיימת נגדם בישראל ומתלוננים על מה שמוגדר בפיהם השתלטות הרבנות האורתודוקסית על חיי הדת בישראל, יהיו מוכנים להניח בצד את התסכול כלפי ישראל ולפעול בתחום שחשוב ומכריע לשני הצדדים", אמר רב רפורמי מניו יורק.