שבועיים חלפו מפתיחת שנת הלימודים האקדמית, וכבר עומדים 30 אלף סטודנטים להנדסה וטכנולוגיה במכללות הטכנולוגיות בפני שביתת אזהרה מחר למשך שעתיים, בין השעות 8:00 ל־10:00.



בשבוע שעבר הודיע פורום המכללות הטכנולוגיות כי 30 מכללות טכנולוגיות יושבתו באופן חלקי במחאה על שוועדת הכספים לא דנה בתקציב שנועד לעבור אליהן כדי ליישם את הרפורמה שעליה הוחלט במכללות. ביום שלישי יתקיים דיון חירום בתל אביב של כל ראשי המכללות הטכנולוגיות ברחבי הארץ, ובו יתקבלו החלטות לצעדים בהמשך.



שביתת האזהרה באה על רקע דיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר, שכלל פנייה של אגף התקציבים ומשרד העבודה להעברת כספים, שמטרתם ליישם את הרפורמה שעליה הוחלט במכללות הטכנולוגיות. הרפורמה הייתה אמורה לצאת לפועל עוד בשנת הלימודים הנוכחית.



ד"ר יוכי פנחסי אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, אמרה: "למרות החלטת הממשלה להחלתה של רפורמה ותקצוב מחודש של המכללות הטכנולוגיות, החלטה שנועדה לשפר את פעילותנו עוד יותר, מתברר כעת שהכספים השוטפים המשמשים לתשלום משכורות, לתשלום לספקים ולתפעול שוטף, לא יגיעו אלינו, שכן ועדת הכספים החליטה לא לדון בנושא. לא ייתכן שהמכללות הטכנולוגיות יהיו בנות ערובה של אינטרסים פוליטיים".



עוד הוסיפה ד"ר אדיב: "אני קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו, האחראי על סוגיית המכללות הטכנולוגיות, להתערב באופן מיידי במשבר ולאפשר למכללות הטכנולוגיות להמשיך להתקיים ולהכשיר את הדור הבא של התעשייה הטכנולוגית הישראלית".



בתוך כך, לאחר שפורסם ב"מעריב" בחודש שעבר כי הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב במל"ג) הודיעה שתפסיק לתקצב את המלגות להנדסאים בסך 4 מיליון שקלים, הודיע משרד האוצר שנמצא התקציב לכך, וכך אלפי סטודנטים יקבלו סבסוד עבור לימודיהם, זאת לאחר לחץ כבד שהפעילה התאחדות הסטודנטים הארצית. יש לציין כי עוד לא ברור מה יהיה מקורו ואם הוא אכן יועבר במלואו, אך אלו חדשות טובות לסטודנטים.



בתוך כך, בכינוס של ראשי ועדי ההורים, ראשיי יישובים, פעילי חינוך ועובדי מערכת החינוך, שהתקיים אתמול במתנ"ס באום בטין, הוחלט שוב להשבית את הלימודים במוסדות החינוך של המועצה האזורית הבדואית אל־קסום. לכן, 34 אלף ילדי הגנים ובתי הספר היסודיים במוסדות החינוך יישארו בבתיהם הבוקר.


ההשבתה באה בגלל טענות על בעיות במערך ההסעות, בטיחות גני הילדים ובתי הספר וכן בעיות תקצוב. כזכור, תחילת המשבר היא במחלוקת בין המועצה האזורית אל־קסום, שנותנת שירותי חינוך לתלמידים אלה, לבין משרד החינוך. מחלוקת זו היא שגרמה להשבתת הלימודים במועצה עם פתיחת שנת הלימודים, ולהשבתת הגנים בשבוע שעבר, וכעת, להשבתה המלאה הבוקר.



עטיה אל־עאסם, ממארגני הכינוס, הסביר כי "המצב בבתי הספר ובגנים של היישובים שלנו בכי רע. הכיתות במצב תחזוקתי נוראי, חברות ההסעה לא מוכנות להסיע בגלל בעיות התשלום ותנאי הדרך. ברוב המכריע של הכיתות אין עמידה בתקני הבטיחות הבסיסיים".