יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, נשא היום (שני) דברים בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל לציון 24 שנים לרצח, בנוכחות חברי הצמרת המדינית, ביניהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, ראובן ריבלין.



בתחילת דבריו התייחס נכדו של ראש הממשלה לשעבר להתפטרותו של סבו ב-1977 בעקבות 'פרשת הדולרים', ואמר כי "על אף ההזדמנות ההיסטורית להמשיך ולהוביל את ישראל קדימה, ועל אף שהאמין בכל ליבו שהוא האדם הנכון לעמוד בראש, הוא החליט לקחת אחריות אישית, ולפנות את מקומו. לוותר ויתור אישי כואב, למען הדמוקרטיה הישראלית, כדי שלא יפול בה רבב. כי טובתו של עם ישראל קודמת לטובתו האישית של כל אדם, גם טובתו של האדם שעומד בראשה".


בהמשך נאומו, קרא בן ארצי למנהיגי המדינה כיום לקחת דוגמא מסבו, ורמז כי "זה הזמן לקחת אחריות, ולתת דוגמה אישית. שנות שלטון רבות גרמו לכם לשכוח מה זה להיות בן אדם. תהיו בני אדם. קחו אחריות על מעשיכם. אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה. תפרשו מתפקידכם. לכו לביתכם והתמודדו עם הטענות האישיות נגדכם. אם תנוקו - תוכל לחזור. כפי שעשה יצחק רבין".



בן ארצי גם העלה הערכה כי הציבור יעניש את המנהיגים אשר יעדיפו את טובתם האישית על פני טובת המדינה, הוא הזהיר כי "אם תמשיכו לדבוק בפלגנות על פני האחדות, ולגרור אותנו עמוק אל מערכת בחירות נוספת של שנאה, של הסתה, של הרס הדמוקרטיה, אזרחי ישראל יענישו אתכם. אם תעדיפו את טובתכם האישית על פני אחדות ישראל, עם ישראל יוקיע אתכם ויפנה לכם עורף".


בסיום דבריו אמר כי "אזרחי ישראל אוהבים את המדינה, ומעדיפים את טובת המדינה על פני כל דבר אחר. הם לא יהססו לנהור לקלפיות בכל הכוח, להתייצב כביום פקודה ולשלוח הביתה את מי שידרוש אותם לסמן לו קו וגבול. עד כאן. מספיק. לא עוד".



שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס הגיב לדבריו של בן ארצי, ואמר כי הוא "עשה שימוש ציני בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, ראש הממשלה של כולנו, שנרצח על ידי בן עוולה לפני 24 שנים. חבל שנכדו של רבין ז״ל, לא למד ממנו מהי ממלכתיות".



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב לדברים בעצמו בהמשך הטקס ואמר כי: "לצערי גם השנה היו מי שניסו לנצל את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית בוטה. זה קרה אחרי שהעצרת בכיכר רבין הפכה למפגן פוליטי של כחול-לבן, ואמרו את זה גם נציגי המחנה שיושב כאן. ידידי, בני גנץ, הייתי מצפה שלא תדבר רק על שנאה, אלא גם על אחדות. רבים פנו אליי והפצירו בי לא להגיע לאזכרה הממלכתית לאחר מה שהתרחש בה בשנה שעברה. ואמרתי להם שאני אגיע, כי ראש הממשלה המנוח רבין היה ראש הממשלה של כולנו. זו אזכרה ממלכתית לראש ממשלת ישראל, וראוי לכבדה".