בכנסת מתקיים כעת (שני) כנס שארגנה חברת הכנסת מרב מיכאלי לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן, על רקע החזרת צופר ונהריים לממלכה ההאשמית. אורח מפתיע בכנס הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפתח בסוג של הרצאה על השלום לסוגיו. "סוג אחד של השלום הוא מול דמוקרטיות מדינות ליברליות שם שלום מתקיים מאליו. הנטיה הטבעית של דמוקרטיות היא לא להילחם. לעומת זאת משטרים לא דמוקרטים להפעיל כוח על שכניהם. לכן שלום מול דיקטטורות הוא לא פשוט. מול דיקטטורות הדרך להשיג שלום הוא קודם כל הרתעה. אם אין לך יכולת הרתעה במוקדם או במאוחר השלום יקרוס. לכן המפתח להסדר עם מדינות ערב היה כרוך בהרתעה שלהן. עד שזה לא בא לידי ביטוי לא יכולנו להתקדם. ההסכם עם סאדאת בא מתוך הבנה כזאת".

"אחרי 67 ו-73, כשהתברר שאנו על גדות הירדן ולא על גדות הים, הנושא של הרתעה נכנס במלוא העוצמה גם מול מצרים וגם מול ירדן", הסביר נתניהו. אם חלילה הוא יישמט לא יהיה שלום. על זה הוספנו נדבכים של שיתוף פעולה בטחוני גם עם מצרים וגם עם ירדן. נדבכים של ערוצי מסחר ושיתופי פעולה בתחומים של מודיעין ודברים אחרים. בפועל השלום נשמר בין שי סוגי ברות שונות ביסודן כשמרכיב הראשון החשוב ביותר הוא הביטחון וההרתעה המתמשכת".

"כשאני נפגש עם הנשיא סיסי ועם מלך ירדן אמרתי שהייתי שם לפני השלום. ישראל חזקה יותר היום, פחות פגיעה ולכן יש נדבך יצוק של עוצמה. יש שיתוף פעולה גם במים. אמרתי בואו נחבר את הרכבות שלנו מחיפה לרשת הרכבות של ערב הסעודית דרך רכב  העמק עד מפרץ חיפה. זה סוג של שיתוף פעולה. אלה סוג הדברים עם בירוקרטיה איומה בצד שלהם. אצלנו קצת יותר טובה. יש כאן אפשרות גם לקחת פרויקטים תשתיתיים אזוריים שיכולים לסייע בינינו לבין ירדן. זה קשר שנבנה. יש משהו אחר שלא נבנה מטבע המשטרים ובגלל העניין הפלסטיני".

"האסאלמיזציה בירדן ומצרים היא כוח חזק מאוד. כשהם מגיעים לשלטון מיד זה מתהפך. כשעלה מורסי לשלטון הפעולה הראשונה שעשה להכניס טנקים ורק"ם לסיני תוך הפרה של הסכם שלום עם מצרים", הסביר ראש הממשלה. "אני שלחתי לו מסר ואמרתי למורסי יש לך שבעה ימים להוציא אותם אם לא אני הולך לפעול בקונגרס האמריקאי ולהוריד לך את הסיוע והוא הוציא אותם".

עוד אמר ראש הממשלה, כי "ככל שאנו חזקים יותר ומגדילים את העוצמה כך הם איתנו. ואפילו אחד כמו מורסי מחויב לשמור על השלום בגלל אותה עוצמה צבאית ומדינית".

"כשבוחנים את היחס לישראל בדעת הקהל במדינות ערב אנו רואים שינויים מאוד חשובים בעשור הארון. באינטרנט ואנחנו רואים שיש הערכה הולכת וגדולה ליחסים עם ישראל. דבר לא יאומן.  בדרך כלל ככל שאתה מתרחק מאתנו, מירדן וממצרים זה עולה. זה עולה".

"עוזרים לעבדאללה בדרכים סמויות"

"אנו עוזרים למלך בדרכים גלויות ובעיקר לא גלויות. לא חושב שכדאי לפרט", אמר נתניהו בהתייחסות ליחסים עם ירדן, אנחנו מסייעים למנוע מגורמים קיצוניים להשתלט על הטריטוריה שלהם". נתניהו הוסיף כי "מסגד אל אקצא זה הנפץ של המזרח התיכון. יש מי שבתוך ירדן עושה את זה. יש לנו אינטרס מובהק לשמור על היציבות בירדן. השמירה על השלום היא אינטרס שלנו ושל המשטרים שם". 

לגבי הפלסטינים, אמר נתניהו כי "אני מאמין בשלום שנובע מהעוצמה הברורה והבלתי מעורערת של ישראל". לאחר מכן הסביר מדוע לדעתו אין שלום עם הפלסטינים: "ההנחה היא שזה בגלל השטחים. רצחו פה יהודים עוד לפני השטחים. היה רצח בחברון. זה נמשך במרד הערבי. הייתה התנגדות עזה לקיום ישות יהודית ועליה יהודית. אחר כך הם שללו את תכנית החלוקה לעצם קיומה של מדינת ישראל. גם כשהחזרנו את סיני ועזה המשיכו ההתקפות. פניתי לפלסטינים ואני שואל אותם למה אתם יורים  עלינו. יצאנו מכל מ"מ של עזה. בגלל השטחים? התשובה שלהם כן, גם בגלל השטחים אבל קודם כל בגלל פלסטין - יפו. הם מדברים על לב פלסטין. תל אביב. אני מסתכל על אבו מאזן ואומר מה איתך. אתה מוכן לקבל מדינה יהודית? מדינת לאום יהודי? הם לא מוכנים. יש להם ויכוח פנימי בתוך הפוליטיקה שלהם. הם רוצים את יפו או את רמאללה?".

"אני תמכתי בהסכם השלום עם ירדן בהתלהבות", הוסיך נתניהו. "היה אצלנו ויכוח האם לוותר על ארץ ישראל המזרחית. זו שלנו וזו גם כן. אמרתי זו המציאות. הם  לא מסוגלים. הרשות הפלסטינית לא יכולה לקבל החלטה כזאת. דבר אחד טוב שהם משתפים אתנו פעולה. אני קיבלתי את בהשלמה שא"י המזרחית הלכה. יש צורך שלהם לקבל שדברים אחרים הלכו. אין לכם זכות שיבה, אין יפו ואין עכו. קודם כל תכירו במדינת לאום יהודית ובזכות קיומה. אנו לא מצליחים לפרוץ את זה. גם אהוד ברק ואולמרט לא הצליחו לפרוץ את זה. כדי לפרוץ את זה צריך להכיר בדבר אחד. אסור לנו שיקרה ביו"ש מה שקרה בעזה. בעזה הוצאנו עצמנו משם ובתוך זמן קצר נכנס החמאס וג'יהאד שבקשר עם איראן. יש לנו הסכמה עם מצרים על סיני. זה לא מונע מסיני להפוך לאזור מוכה טרור של דעאש".

"הבעיה העיקרית במזרח התיכון היא שכל שטח שאתה מפנה נתפס מייד על ידי הכוחות האסלאמיסטיים", טען נתניהו. "אין אפשרות לחזור ביהודה ושומרון בחלק כזה או אחר שלו על מה שעשינו בעזה. אנו לא יכולים לצאת מגבול הביטחון שלנו שהוא הירדן". לדבריו, המזרח התיכון רווי במדינות כושלות. הרעיון שלא תהיה שלנו שליטה ביטחונית מלאה בשטח ממערב לירדן - אסור לנו לעשות את זה. אני לא מתכוון שנהיה פרוסים בקו לאורך הירדן וניכנס למדפים בתוך השטח. באותה מידה אנו אומרים לפלסטינים בתוך הערים שלכם - ככל שאתם תעשו יותר אנו נעשה פחות. למה לא חופרים מנהרות מקלקליה? כי יודעים שבכל רגע ניכנס. לא נוכל להפוך את יו"ש לעזה נוספת. לכן יש התניה בסיסית ביחסים עם הפלסטינים. אמרתי לאבו מאזן: 'אני רוצה שתבין - הטרור יהיה קודם כל עליך'".

"בקיצור, כדי שנוכל להתקדם עם הפלסינים, אנחנו חייבים לשמר את השליטה הביטחונית המלאה מערבית לירדן. אם נעשה את  זה אפשר לבנות הסדרים. עד לרגע זה אבו מאזן לא הסכים לקבל את העקרון הזה".