איראן החלה להעשיר אורניום ולהזריק גז לצנטריפוגות במתקן הגרעיני התת קרקעי בפורדו, כך אישרה היום (שני) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. מדובר בהפרה של המגבלות שנגזרו עליה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, בינה לבין חברות מועצת הביטחון של האו"ם והאיחוד האירופי.



הצעדים הללו נעשו בתגובה לפרישתה של ארה"ב מההסכם בשנה שעברה, והסנקציות המחודשות שהטיל הנשיא, דונלד טראמפ, על מעצמת המפרץ הפרסי, כאשר גורמים בטהרן מסרו שהם ישקלו לבטל את ההפרות האלה, רק אם וושינגטון תבטל את הסנקציות.



הכור התת קרקעי בפורדו, שממוקם מעט דרומית לטהרן, מצויד בצנטריפוגות מתקדמות יותר מאלה שהאיראנים השתמשו בהם עד עכשיו, כאשר במסגרת הסכם הגרעין התחייבו שאותו מתקן ישמש רק לצורכי מחקר, ולא לצורכי התחמשות. הפעולות הללו עשויות לגרום למשבר גדול בין משמרות המהפכה לעולם המערבי.



נשיא איראן, חסן רוחאני, הכין את הקרקע למהלך בשבוע שעבר, כשהודיע כי לארצו יש את הזכות המלאה לפתח כל סוג של צנטריפוגות. בנוסף אמר כי "כל צעדינו החדשים יהיו נתונים לפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וניתן יהיה לחזור מצעדים אלו, אם האיחוד האירופי בעצמו יעמוד במימוש הסכם הגרעין".