מועצת עיריית תל אביב אישרה הערב (שני) באופן רשמי את התכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בעיר, לראשונה מאז קום המדינה, ברוב של 19 לעומת שישה מתנגדים, בתום דיון סוער. במחאה על ההחלטה, ובעת הישיבה על אישור היוזמה, השתתפו עשרות בני אדם בהפגנה מול בניין העירייה בכיכר רבין.



בנוסף לארבעת חברי המועצה הדתיים (מהחזית הדתית וש"ס), הצטרפו למתנגדים גם שלמה מסלאווי (הגמלאים), ושולה קשת (אנחנו העיר). תקציבו הכולל של הפרויקט מסתכם בכ-12.5 מיליון שקל, וחלקה של תל אביב יעמוד על כתשעה מיליון שקל במימוני.



המשתתפים בהפגנת המחאה נגד המהלך, שבהם נכללו בעיקר תושבים מסורתיים ודתיים, הניפו שלטים עם ציטוטים של המשורר הלאומי ותושב העיר לשעבר, חיים נחמן ביאליק, ושל ראש העיר הראשון, מאיר דיזנגוף, בעד שמירת השבת. אחד המארגנים מסר כי "השבת היא אבן יסוד ויש לה ערך לאומי, הצביון היהודי חייב להישמר". הוא הוסיף כי "באופן פרטי כל אחד שיפעל על פי אמונתו, אבל אסור להסכים לתחבורה ציבורית". לבסוף המפגינים התפזרו מהמקום, מבלי שדווח על אירועים חריגים או אלימים.



מפגינים מול עיריית תל אביב. צילום: באדיבות מארגני המחאה
מפגינים מול עיריית תל אביב. צילום: באדיבות מארגני המחאה



במהלך דיון המועצה, ציין ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כי "יש טלוויזיה בשבת וגם עסקים פתוחים בשבת. מדוע שלא יהיה גם מערך היסעים בשבת שיאפשר לכל אחד להתנייד?". בהמשך עורר סערה בין הנוכחים כאשר אמר: "כמו שאין ספסל היהודים, גם אין מדינת היהודים". בהמשך מיהר לשלוח מסר מרגיע ואמר כי הוא "מכבד את הציבור הדתי בעיר, ושכל תושב ינהג על פי השקפת עולמו". בנוסף הודיע כי "הקווים לא יעברו בשכונות הדתיות, כדי לא לפגוע ברגשות של אף אחד".



חבר המועצה, משה חיים מש"ס, אמר כי הוא "מסרב להאמין שהגענו עד הלום. במבט היסטורי ההחלטה הזאת היא בכי לדורות". נציג החזית הדתית, הרב נפתלי לוברט, תקף בחריפות את ההחלטה ואמר כי "במשך עשר שנים זה יעלה לקופת העירייה כ-90 מיליון שקל. מדברים על חמלה לתענוגות, כדי לאפשר לכל אחד לנסוע בשבת, אבל יש חמלה גם לאלפי משפחות שחיות בתל אביב מתחת לקו העוני, למכורים לסמים הזקוקים לגמילה ולהפגת בדידותם של קשישים".



שירות ההיסעים במטרופולין של תל אביב בימי שבת, נקבע במטרה לחבר בין אזורים שונים בעיר, כאשר רמת החייל, המשתלה, רמת אביב, פלורנטין, יד אליהו וכפר שלם, יהיו חלק מהשכונות בהן תופעל תחבורה ציבורית כחלק מהיוזמה החדשה. ההחלטה על גיבוש התכנית הושפעה מהתנהלות העיר השכנה, רמת גן, בה כבר החלו לפעול קווי אוטובוס בסופי שבוע.