מצב חירום הוכרז אתמול בניו סאות' ווילס שבמזרח אוסטרליה בשל עשרות שריפות מסוכנות שיצאו מכלל שליטה בימים האחרונים, כאשר הרשויות הזהירו כי היום (שלישי) צפויים "תנאים קטסטרופליים" שעלולים לאיים גם על אזורים בעיר סידני.  יותר מ־60 דליקות השתוללו אתמול בניו סאות' ווילס וכ־50 שריפות נוספות נרשמו בקווינסלנד, אחרי שבסוף השבוע נספו לפחות שלושה בני אדם ויותר מ־150 מבנים נשרפו כליל ואלפים נוספים נאלצו לפנות את בתיהם. רוחות עזות, טמפרטורות גבוהות ולחות נמוכה תרמו להתפשטות הלהבות, כאשר אתמול העשן הגיע גם לניו זילנד. 
 
בשירות הכיבוי הזהירו כי היום צפויים התנאים להחמיר, בעיקר באזור סידני, ופרסמו אזהרות שריפה "קטסטרופליות", כשהם מפצירים בתושבים באזורים שנמצאים בקרבת יערות וחורשות להתפנות בהקדם על מנת שלא להיקלע לקו האש. "אל תצפו למכונית כיבוי", נמסר. "אל תצפו לדפיקה על הדלת. אל תצפו לצלצול בטלפון". מפקד שירותי הכיבוי שיין פיצסימונס הוסיף כי "תנאים קטסטרופליים הם המצב שבו אנשים מתים - הסיכונים מציאותיים ביותר". 
 
ראש ממשלת ניו סאות' ווילס גלדיס בריקליאן הכריזה אתמול על מצב חירום לשבעה ימים, יממה אחרי שמצב חירום הוכרז גם בקווינסלנד, והורתה על סגירתם של מאות בתי ספר היום. "כולם צריכים לחשוב על המצב הגרוע ביותר ואנחנו לא יכולים להרשות לתחושת הנוחות להשתלט עלינו", אמרה.
 

מי שלא מגלה מעורבות עמוקה באסון הטבע היא הממשלה הפדרלית, כאשר ראש הממשלה סקוט מוריסון הסתפק בשליחת "מחשבות ותפילות" לקורבנות וסירב להתייחס לקשר בין השריפות לבין שינויי האקלים. 
 
אתמול עורר סגנו מייקל מקורמק סערה כאשר הצהיר כי "משוגעים עירוניים" מדברים על שינויי האקלים בעת שתושבי העיירות מתמודדים עם השריפות. קרול ספרקס, ראש עיריית גלן אינס, שאיבדה את ביתה, תהתה בתגובה: "מדוע הוא לא מקשיב למדע?".