חיל האוויר תקף הלילה (שלישי) את ביתו של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בהאא אבו אל עטא והפלסטינים מדווחים כי אל עטא ואשתו נהרגו בתקיפה. הלווייתו החלה ברצועת עזה. בהודעת צה"ל נאמר כי מבנה בו הוא שהה הותקף, והוסיפו כי הבכיר היה אחראי לפיגועים רבים, בהם פיגועי ירי, רחפנים ורקטות, והוגדר כפצצה מתקתקת. לעומת החמאס שבנוי בצורה היררכית ברורה ומעמדו של יחיא סינאוור אינו מוטל בספק, לאל-עטא, שהיה בכיר בארגון הטרור השני בגודלו ובעוצמתו ברצועת עזה, ישנם מתנגדים רבים. 
מבנה הנהגת הג'יהאד האסלאמי שונה לחלוטין, עם הנהגה מדינית שהמפקדה שלה בסוריה, גם למזכ"ל הארגון זיאד נחאלה, שליטה מוגבלת על המתרחש בעזה. אבל ההבדל הגדול אל מול החמאס, שלג'יהאד האסלאמי אין אחריות שלטונית. בדרך כלל בשנים האחרונות הארגון נזהר מאוד מלפעול בניגוד לאינטרסים של חמאס ושני האחרונים פועלים בדרך כלל בתיאום ונזהרים מעימותים אלימים אחד עם השני.
הוא שינה בשנה האחרונה את כללי המשחק. בישראל סבורים כי הוא אינו מרגיש מחויב לאף אחד ומוביל קו עצמאי לחלוטין, שבו הוא רוצה להראות לכולם שכדאי להם לספור אותו, כמוביל קו ההתנגדות האלים נגד ישראל ולא הקו המתרפס לשיטתו של חמאס המחפש את ההסדר המדיני, מתוך עמדה של חולשה. הזיקה לאיראן של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברורה וידועה והוא נהנה מתמיכה תקציבית אף גדולה יותר מזו של חמאס.

למרות זאת בישראל לא מזהים קו הפעלה ישיר בין טהרן לעזה, כמחולל טרור על פי פקודות שמעוברות מאיראן. אבל אבו אל עטא, אולי יותר ממפקדים קודמים, רואה את עצמו כחלק מהמועדון של הציר האיראני - הוא אינו זקוק לפקודות ישירות על מנת לפעול, ולכן ההערכה היום במערכת הביטחון, כי ישנה סבירות גבוהה שבמידה ויתרחש אירוע משמעותי בחזית הצפונית, גם בדרום יבוצע ירי לעבר ישראל. אין אולי הנחיות ישירות, אבל יש זיקות שהולכות ומתחזקות.

במערכת הביטחון היו סבורים כי בשלב מסוים, אל-עטא, שלא בדיוק ספרו אותו כמנהיג או מפקד צבאי משמעותי עד לפני כמה שנים, התחיל כנראה להאמין באמת שהוא סוג של בעל בית ברצועה, במיוחד כאשר חמאס נזהר מאוד שלא לרסן אותו וסביר להניח שבחמאס לא ימהרו להזיל דמעה על עצם החיסול.