ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, וראש השב"כ נדב ארגמן, מסרו היום (שלישי) הצהרה לתקשורת בעקבות חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל עטא, הלילה ברצועת עזה. לפני כן התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני, כשלראשונה השתתף בישיבה גם שר הביטחון נפתלי בנט, שנכנס לתפקידו היום ב-11:00. יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, עודכן מראש על הכוונה לחסל את אבו אל עטא. 


נתניהו אמר כי "צה"ל סיכל את המחבל הבכיר של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. בשנה האחרונה רב המחבלים הזה היה מחולל הטרור הראשי מן הרצועה. בשנה האחרונה רב המחבלים הזה תכנן וביצע פיגועים רבים, היה בעיצומו של תכנון פיגועים נוספים. הוא היה פצצה מתקתקת". לדברי נתניהו, ההמלצה על חיסולו נדונה בקבינט והמליצו עליה הרמטכ"ל ושאר גורמי הביטחון". 

"ההחלטה אושרה בקבינט פה אחד לפני עשרה ימים. הקבינט הסמיך אותי להורות על ביצועה במועד שיוצע על ידי צה"ל והשב"כ ,אמר נתניהו. "צה"ל והשב"כ אכן זיהו מועד. הם זיהו חלון הזדמנויות ייחודי לבצע את הפעולה עם מקסימום סיכויי ההצלחה ומינימום פגיעה בבלתי מעורבים. לאור זאת, החלטתי לאשר את ביצוע הפעולה. אני מברך את צה"ל והשב"כ ומברך במיוחד את חיל האוויר ואמ"ן על הפעולה המוצלחת והמדויקת. הנחת היסוד של כל הטרוריסטים זהה. הם חושבים שהם יכולים לפגוע באזרחים ובאותה עת להסתתר מאחורי אזרחים, אבל הוכחנו שניתן לפגוע במרצחים במינימום נזק לחפים מפשע. כל מי שחושב שאפשר לחמוק מידנו הארוכה - טועה. מי שיפגע בנו, אנחנו נפגע בו".


ראש הממשלה הוסיף: "אני מבקש גם להבהיר - ישראל אינה מעוניינת בהסלמה, אבל נעשה כל מה שיידרש כדי להגן על עצמנו. אני מראש שזה יכול לקחת זמן. דרוש אורך רוח וקור רוח. צריך לתת לצה"ל לעשות את העבודה".

"אם נצטרך, נעבור גם לסיכולים"

הרמטכ"ל כוכבי אמר כי "באמצעות פעולה משותפת של פיקוד הדרום, שב"כ, אגף המודיעין וחיל האוויר סוכל בהאא אבו אל עטא. הוא היה בפועל המפקד הבכיר של הג'יהאד ברצועה. הוא האיש שאחראי למרבית הפיגועים שיצאו מהרצועה במהלך השנה האחרונה ולפני כן. הוא אחראי לאירועי צליפה וירי, ולעשרות רבות של אירועי ירי רקטי. הוא אחראי לירי הרקטי לפני 10 ימים ולעוד סדרה ארוכה של פיגועים. הוא האיש שבמידה רבה ערער את הביטחון והיציבות בדרום הארץ ובמיוחד בעוטף עזה. הוא האיש שפעל בכל דרך לחבל בניסיונות להרגעה מול חמאס. הוא היה פצצה מתקתקת חיה, וגם בימים האלה ממש הוא עבד ותכנן פיגועים, והתכוון להוציא אותם לפועל".
 
לדבריו, "ניסינו למנוע את הפעולות שלו בדרכים אחרות ללא הצלחה, והחלטנו להמליץ לסכל אותו. הפעולה הייתה ממוקדת, מדויקת, ולצד זאת אין לנו עניין בהסלמה. עם זאת, אנחנו נערכים להסלמה מבחינה קרקעית, אווירית וימית, ונערכים להמשך ההתקפה. אם נצטרך, נעבור גם לסיכולים". כוכבי גם התייחס להתנהגות של העורף: "אני מסיים בכך שבשעות האחרונות אנחנו מגבים גיבוי מהעם. הגיבוי הזה, פשוטו כמשמעו, חשוב לנו לביצוע המשימה".


"הגענו למיטה שלו". בהאא אבו אל עטא, המחבל שחוסל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
"הגענו למיטה שלו". בהאא אבו אל עטא, המחבל שחוסל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל


"הגענו למיטה של אבו אל עטא"

ראש השב"כ ארגמן אמר כי "אבו אל עטא הוא באמת מחולל הטרור המרכזי בשנה האחרונה. הוא האיש שעמל על פיגועים עתידיים, הוא האיש שעומד מאחורי מרבית הפיגועים בשנה האחרונה. הוא לא מקבל את ההסדרה עם חמאס. הוא היה עם מוטיבציות גבוהות מאוד. המבצע הזה הצליח כתוצאה מעבודה מאוד מאומצת של אנשים בשב"כ, באמ"ן ובחיל האוויר. המבצע אפשר להגיע למיטה שבה הוא ישן והסתתר. זה אדם שהתנהג כמבוקש, ועבר בין דירות מסתור. בסופו של דבר הוא הגיע לדירה שבה הוא סוכל".

לדבריו, "הסיכול התאפשר כתוצאה מיכולות מאוד גבוהות, במטרה לפגוע בו ורק בו במינימום פגיעה בחפים מפשע ובאפקטיביות מקסימלית. הסיכול צלח היטב. הוכחנו שאנחנו יכולים להגיע לכל גורם שיערער את הביטחון של אזרחי ישראל".

כאמור, במהלך הלילה תקפו מטוסי חיל האוויר את ביתו של אבו אל עטא וחיסלו אותו ואת אשתו. בתגובה, שיגרו הפלסטינים עשרות טילים לעבר שטח ישראל ואזעקות נשמעו גם באזור גוש דן ובמודיעין. 


בנט נכנס למשרד הביטחון

בתוך כאמור, נכנס הסוקר נפתלי בנט לתפקידו כשר הביטחון. אמש הוא נועד עם הרמטכ"ל כוכבי, ועם ראש השב"כ, נדב ארגמן, וקיבל מהם סקירות ועדכונים ביחס למבצע המתוכנן. והוא מצוי בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
 
בנט נמצא בבור בקריה החל משעות הבוקר המוקדמות בהתייעצויות והערכות מצב, ובתוך כך נועד גם עם ראש הממשלה נתניהו ועם בכירי מערכת הביטחון. עם תום ישיבת הקבינט, ממשיך השר את הדיונים בבור באופן רציף.