יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסר היום (שלישי) תגובה מעניינת למעריב, בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד וההסלמה בדרום, ואמר כי "לפני שנה דנו באפשרות של הסיכול הממוקד של בהאא אבו אל-עטא, זה היה פורום מצומצם. ראשי מערכת הבטחון תמכו בחיסולו, אני דרשתי זאת גם. מי שהתנגד בתוקף לחיסול היה ראש הממשלה נתניהו. מה נשתנה מאז? אינני יודע".



הדברים באים בסתירה מסוימת לתגובתו של שותפו של ליברמן לרצון להקמת ממשלת אחדות ליברלית, יו"ר כחול לבן, רב אלוף במיל' בני גנץ, שבחר לתת גיבוי מלא לממשלה ולקבינט בהודעה רשמית שהוציא לאור ההתפתחויות הבטחוניות, והודיע כי לפעולה "לא תהיה השפעה על התהליכים הפוליטיים". על בכיר הג'יהאד שחוסל הבוקר אמר מי שפיקד על צה"ל במבצע צוק איתן, כי "המחבל בהאא אל עטא היה בן מוות. בדיוק כמו אחמד ג'עברי רמטכ"ל חמאס, בדיוק כמו כל טרוריסט שמוציא לפועל פעולות רצחניות כנגד אזרחי ישראל".



הרמטכ"ל לשעבר הוסיף כי "למען ביטחון ישראל, הדרג המדיני והביטחוני צריכים לעיתים לקבל הכרעות קשות, תוך הערכת המחיר שיהיה להן. כזו הייתה ההחלטה על המבצע הלילה עליה עודכנתי מבעוד מועד. מדובר בהחלטה נכונה מבצעית ומדינית".



כמו כן, הדגיש גנץ כי "כחול לבן בראשותי תשים תמיד את ביטחון האזרחים לפני הכל. לפעולה זו לא תהיה השפעה על התהליכים הפוליטיים המתקיימים.


אני מבקש להביע את הערכתי לצה"ל ולגורמי הביטחון ולחזק את תושבי הדרום ואת כלל אזרחי ישראל וקורא לכולם להישמע להנחיות פיקוד העורף. הנחיות שיש בהן בכדי להציל חיים".



ההחלטה של גנץ, שעדיין מחזיק במנדט להרכבת הממשלה, לגבות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיעה על רקע ההתפתחויות בזירה הפוליטית, כאשר דובר רבות בימים ובשבועות האחרונים על אופציה של הקמת קואליציית מיעוט של מפלגות המרכז-שמאל וישראל ביתנו, בתמיכת הרשימה המשותפת.



האופציה הזאת נראית ביום כזה פחות ריאלית, עם תגובותיהם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שטענו שהחיסול בוצע על רקע פוליטי. יו"ר המפלגה, איימן עודה, תקף את נתניהו בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "אדם ציני שהפסיד שתי בחירות ברצף ישאיר רק אדמה חרוכה בניסיון נואש להשאר בתפקידו. במשך עשור קם כל בוקר במטרה להעמיק את הכיבוש ולהרחיק את הסיכוי לשלום - וכך עשה גם היום". חברו לרשימה, ח"כ עופר כסיף, צייץ כי "לשם הצלת עורו - נתניהו פונה לדבר היחיד שהוא מסוגל לעשות: הרג, הרס וחרחור מלחמה. שפיכות הדמים - בראשו".



ביקורת נוספת על הפעולה באה מכיוונו של ח"כ עומר בר-לב מהעבודה-גשר, שכתב כי "בשנה וחצי האחרונות היו מספר רב של הזדמנויות לחסל אותו כמו גם בכירים נוספים בג'יהאד ובחמאס אך הקבינט נמנע מלעשות זאת. מדוע שינה נתניהו את עמדתו דווקא עכשיו שבעה ימים לפני תום המנדט של ח'כ גנץ להרכיב ממשלה? והתשובה לצערי ברורה".