בהאא אבו אל עטא, בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל לפנות בוקר ברצועת עזה על ידי ישראל, היה למעשה על הכוונת של המודיעין הישראלי וחיל האוויר כבר במשך תקופה ארוכה. למעשה, עכשיו ניתן להגיד שעוד לפני הבחירות האחרונות והירי לעבר אשדוד במהלך נאומו של ראש הממשלה ערב הבחירות בישראל, אושר חיסולו על ידי הקבינט וניתנה ההרשאה הנדרשת לצה"ל והשב"כ לבצע את החיסול לאור כך ש"זכה למעמד" של פצצה מתקתקת".

הקירבה לבחירות והחשש כי הסלמה ברצועה תפגע ותדחה את הבחירות בישראל, הם למעשה אלה שחייבו את הדיון הנוסף בקבינט. בכל מקרה, על שאלת חיסולו של האיש לא הייתה מחלוקת. שאלת העיתוי ערב הבחירות הקודמות הייתה כבר סוגיה אחרת, אבל בסופו של דבר התקבלה עמדת מערכת הביטחון לדחות את הפעולה.

אבל כל הסוגיות הללו הן כבר היסטוריה. הפעולה יצאה לדרך, ובישראל מבהירים באופן הברור ביותר כי הם אינם מעוניינים בהסלמה מול חמאס ברצועת עזה. יכול להיות שגם לחמאס הגיון דומה משלו, אבל גם אם זה אכן המצב, הנחת המוצא בישראל חייבת להיות שכדור השלג הזה ימשיך להתגלגל, עד כדי אפשרות של מבצע קרקעי ברצועה.

נפילת הרקטה. צילום: דניאל חזן

המרחק למבצע כזה הוא עדיין גדול, אבל באותה המידה בדיוק הוא יכול להתפתח במהירות גבוהה יותר מאשר בסבבי הלחימה הגדולים הקודמים מול רצועת עזה. במידה ויוחלט לצאת למבצע ישאף צה"ל כבר מהתחלה להפעיל יותר עוצמות כנגד ארגוני הטרור ברצועה, מהאוויר, אבל ניתן להניח שגם באמצעות יכולות קרקעיות.

בין מבצע עמוד ענן ב-2012, לחיסול אבו אל עטא לפנות בוקר אומנם ישנן נקודות דמיון, אך גם סוגיה מרכזית שונה. מבצע עמוד ענן שהחל גם הוא הפעולה מפתיעה ובחיסול ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מי שזכה לכינוי רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי, נמשך כמבצע אווירי שבו פגע צה"ל ברקטות פאג'ר תקניות שהיו בידי ארגון הטרור ברצועה. לצד ההצלחה המבצעית בפעולות המודיעין בחיסול ג'עברי ובפגיעה בטילי הפאג'ר, ההמשך כבר קרטע - צה"ל התקשה בכינוס כוחות היבשה לאפשרות שיהיה בהם צורך לפעילות קרקעית ברצועה וניכר שהיו פערים נוספים ברמת המוכנות של הכוחות והתוכניות המבצעיות.

בסופו של דבר המבצע הסתיים לא הפעלת התמרון היבשתי, אבל גם כך היו לצה"ל הרבה מאוד לקחים להפיק מהמבצע הקצר - לקחים שבוודאי לא הופקו באופן מלא לאור הפערים שלעתים חזרו על עצמם ובהיבטים מסוימים אף היו חמורים יותר במבצע צוק איתן.

פגיעת הרקטה בצומת שתולים. צילום: נתיבי ישראל

גם אם ישראל אינה מעוניינת במבצע קרקעי, זו אפשרות בעלת פוטנציאל גבוה בתקופה הקרובה. צה"ל נערך לכך בשנים האחרונות ובפיקוד הדרום עסקו במוכנות לעומק בשנה האחרונה. היחידות התאמנו, תוכניות מבצעיות הותאמו בהתאם לצרכים וניתן להתרשם בזהירות מהרצינות שבה צה"ל ופיקוד הדרום נערכו לאפשרות הסבירה של מבצע קרקעי בתקופה הקרובה.

אבל מידת המוכנות של צה"ל תיבחן בסופו של דבר רק במבחן התוצאה. בצה"ל מבינים היטב שאם הפעם ידרשו למבצע גדול, התוצאה צריכה להיות ברורה לטובתה של ישראל.

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי סבור שאפשר הפעם להביא הישג מובהק, שבידי צה"ל הכלים לכך, גם ללא כיבוש רצועת עזה או הפלת שלטון חמאס. ללא ספק מדובר באתגר הגדול ביותר של הרמטכ"ל מאז נכנס לתפקידו. צה"ל יידרש להוכיח הפעם שיחד עם החיסול של אבו אל עטא, מוצלח ככל שיהיה, הצבא גם היה מוכן כראוי לדקה שלאחר החיסול עצמו ולמה שעוד צפוי לנו כנראה בימים הקרובים.