לאור התלקחות המצב הביטחוני השירותים הסוציאליים ביישובי עוטף עזה, במרכזי החוסן וברחבי גוש דן פועלים מאז הבוקר (שלישי) במתכונת חירום בחמ"לי העיריות ובבתי החולים לסייע לתושבים במצוקה. "פתחתי את העיניים בחמש בבוקר בלי שהתכוונתי, ראיתי שתחנות הטלוויזיה כבר משדרת במתכונת גל פתוח ואז הבנתי כבר לבד שאנחנו נדרשים להיערך, בשש בבוקר כבר הייתי בעבודה", מספרת רונית צור, ראש המינהל לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד, המתפקדת כמו חבריה ברשויות המקומיות האחרות בעתות חירום כמעין 'רמטכ"ל' של צבא עובדים סוציאליים, ובמקרה שלה מדובר בצבא לא קטן של למעלה מ-200 עובדים סוציאליים, שכולו מתוח עד קצה הכוננות בעיתות חירום כשהעיר החמישית בגודלה בישראל עם למעלה מרבע מיליון תושבים, הפכה כבר מזמן לחלק בלתי נפרד ממעגל ירי הרקטות של ארגוני הטרור ברצועת עזה.



בין אזעקה לאזעקה היא מספרת למעריב: "הגעתי למרכז ההפעלה המשוכלל של העירייה באשדוד המאפשר לנו לעבור תוך 40 שניות משיגרה לחירום. אנחנו יודעים בדיוק מה כל אחד צריך לעשות וכך עבדנו. בראש ובראשונה מכיוון שכל העובדות הסוציאליות מגויסות אני פותחת מיד בשש ורבע בבוקר שמרטפייה במרחבים מוגנים עבור ילדיהן כדי שיהיה להן ראש שקט כמה שאפשר לעבודה, ואני ממש גאה בהן. הן מגיעות כל אחת לצוות ההתערבות שאליו היא שייכת כשאנחנו פרוסים בארבעה מוקדים שונים בעיר ואנחנו אלה שמגיעים לתושבים עד הבית, לא הם אלינו. מלפקוד משפחות שמקבלות סיוע בשגרה מהמחלקה ועד בתים באזורי נפילת טילים".



90 סיוע לנפגעי חרדה. צילום: אדי ישראלי, פלאש
90 סיוע לנפגעי חרדה. צילום: אדי ישראלי, פלאש



הרכב האוכלוסייה המגוון באשדוד, שהיא גם היישוב החרדי השלישי בגודלו בישראל, מחייב גם את צור עצמה להיות בקשר בחירום עם כל הזרמים החרדיים בעיר ועומדים לרשותה בצוות לשם כך גם חלק ניכר מהעובדים הסוציאליים שבעצמם מגיעים מהמגזר החרדי בעיר.



"המטרה שלנו היא לייצר חוסן בקהילה בחירום. פתחנו מיד את מרכז נפגעי החרדה שלנו בבית החולים אסותא בעיר ואנחנו מקושרים גם עם כל קופות החולים בזמן אמת" אומרת צור שכבר חושבת על תרחיש כוננות ארוך שעלול למתוח את צוותי הרווחה לקצה: "כשאנחנו נכנסים לנוהל שכזה אני מתחילה להסתמך גם על מתנדבים. מה שעשינו ב'צוק איתן', היה הפעלת למעלה מ-300 מתנדבים שהגיעו למשפחות מוחלשות שאנחנו יודעים שהן בעדיפות ראשונה וגם סייעו לאתר מצוקות. בין היתר הפעלנו אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בהכנת ערכות משחקים לילדי המשפחות הללו והמתנדבים היו מביאים אותן לילדים. אפשרנו ככה להורים להתאוורר קצת כשהמתנדבים עם הילדים. כך שיש לי ניסיון. אני לא יכולה לומר שאני שקטה ושבתרחיש של ירי מאסיבי ובלתי פוסק על העורף לא נגיע להתשה. אבל והיה ו.. יש נוהל מאורגן של תגבורת מול פיקוד העורף ומשרד הרווחה. זה מתורגל. ועדיין, תמיד טוב להיות על המשמר".



כ-350 מסגרות חוץ ביתיות של משרד העבודה והרווחה ומאות נוספות של מסגרות קטנות בקהילה נמצאות במרחבים בהם פיקוד העורף הנחה לא לקיים לימודים ולצאת לפעילות חיונית בלבד. אגף החירום במשרד העבודה והרווחה הנחה את כלל המסגרות לפעול עפ"י הנחיות פיקוד העורף ולשמר רציפות תפקודית ככל הניתן. במחוז דרום פתח המשרד חדר מצב ונציגי המשרד עומדים בקשר עם כל הרשויות המקומיות. לקוחות הרווחה מוזמנים לפנות למוקדי הרשויות המקומיות ולמוקד 118 במידת הצורך. ממשרד הרווחה נמסר כי גם במחוז מרכז נערכים לפתיחת חדר מצב.



"עשרות אלפי לקוחות הרווחה במסגרות החוץ ביתיות הם אוכלוסיה שזקוקה לתשומת לב יתרה בשעת חירום שכן מדובר בילדים, קשישים ואנשים עם מוגבלויות. היערכות ותיאום מאפשרים לנו לפעול באופן מיידי להבטחת בטיחות הדיירים ומתן מענה מקיף וכולל. אנו מחזקים את ידי העובדים במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות ונסייע להם ככל הנדרש".



בתוך כך, מוקד 8840* לפניות אזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי זמין לפניות ונותן מענה לאזרחים ותיקים בשלל נושאים הנוגעים להערכות והתנהגות נכונה בזמן חירום בין השעות 8:00-20:00 וניתן בו מענה בשמונה שפות שונות. קו הסיוע של עמותת נט"ל לתמיכה וסיוע נפשי לנפגעי חרדה זמין כל עוד נמשך מצב החירום 24 שעות מסביב לשעון במספר 1800363363.



אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, מפעילה במתכונת חירום את קו הטלפון של מרכז אלו"ט למשפחה, בטלפון 03-6709094. עמותת איל״ן מקיימת נהלי חירום במסגרתם ירוכזו בקשות מיוחדות של אנשים עם מוגבלויות באזור מגוריהם, יינתן טיפול ראשוני מהשטח והמשך טיפול ע"י הנהלת הארגון שתרכז את כלל הבקשות המיוחדות הקשורות למצב החירום. סניפי "יד שרה" שבמקלטים יהיו פתוחים 24 שעות, עד לרגיעה וזאת בשל פניות רבות למוקד יד שרה ולסניפיה בדרום ובמרכז, בבקשות לכסאות גלגלים כדי לאפשר התניידות מהירה לאוכלוסיה מבוגרת שמתקשה בתנועה.



מאות פניות הגיעו גם למוקד המידע והשירות של ההסתדרות שפעל במתכונת חירום בשל המצב הביטחוני בארץ והנחיות פיקוד העורף לציבור הרחב לגבי הגעה למקומות העבודה ולמוסדות החינוך. המוקד ימשיך לפעול גם היום השעה 18:00 וניתן לפנות אליו בטלפון 2383*. רוב מוחלט (99%) של הפניות שהגיעו אתמול למוקד, היו קשורות להשפעת המצב הביטחוני על זכויות התעסוקה של העובדים.