החל מאתמול בשעות הבוקר זוהו יותר מ-220 שיגורים משטח רצועת עזה שחצו לשטח ישראל, זאת על רקע החיסול שביצע צה"ל של בכיר הג'יהאד האסלאמי, כשגם הבוקר נמשך הירי לעבר יישובי הדרום. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אמרתי אתמול שפנינו לא להסלמה, אבל שאנחנו עונים על כל תקיפה נגדנו בהתקפה ובתגובה חריפה מאוד. מוטב שהג׳יהאד יבין זאת עכשיו במקום שיבין זאת כשזה יהיה מאוחר מדי בשבילו.  אני מאמין שהמסר הזה מתחיל להיקלט אצל הג׳יהאד האסלאמי. הם מבינים שאנחנו נמשיך להכות בהם ללא רחם. הם מבינים שכוחה של ישראל רב ושכוח הרצון שלנו גדול מאוד". 

עוד הוסיף נתניהו: "אנחנו נחושים להילחם ולהגן על ארצנו, ואם הם חשבו שהמטחים האלה או הפגיעות האלה יחלישו אותנו או ירפו את הנחישות שלנו - הם טועים. ולכן יש להם ברירה אחת - להפסיק את התקיפות הללו או לספוג עוד ועוד מהלומות. בחירה שלהם. אזרחי ישראל, אני חוזר ואומר: זה יכול לקחת זמן. יש להישמע בקפדנות להוראות פיקוד העורף. אני מוסיף מעבר לזה - אנחנו רואים שבסבירות גבוהה מאוד מי שמקפיד על הוראות פיקוד העורף, לא נפגע, וכשיש נפגעים, כמעט תמיד בכל המקרים, אלו אנשים שלא שמעו לפיקוד העורף. ההנחיות הן פשוטות וברורות, ואני מבקש מכל אחד להקפיד עליהן".

מנגד, בג'יהאד האסלאמי אמרו כי תגובתם לחיסול אתמול ממשיכה. "החשבון עם האויב הציוני עדיין נשאר פתוח", איימו בארגון הטרור.
תקיפת צה"ל ברצועת עזה. צילום: רשתות ערביות


על רקע ההסלמה, שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט שיגר איום לארגוני הטרור ברצועה ואמר כי "אתמול לפנות בוקר ביצעו צה״ל וכוחות הביטחון פעולה חיונית לביטחון ישראל. בהאא אבו אל-עטא היה אדריכל טרור של הג׳יהאד האסלאמי שפעל נגד אזרחי ישראל. הוא חוסל. עשינו את זה אתמול, ולא נהסס לפעול גם בעתיד".


עוד הוסיף בנט: "הבוקר אנחנו שולחים מסר ברור לכל אויבינו, בכל הגזרות: מי שמתכנן לפגוע בנו ביום, לעולם לא יהיה בטוח שיעבור את הלילה. הייתם ותישארו על הכוונת. מפקדי צה״ל, ובראשם הרמטכ״ל, לצד ראשי זרועות הביטחון, עושים הכל כדי שכולנו נוכל להמשיך לישון בשקט".

 
השר לביטחון פנים והחבר בקבינט המדיני ביטחוני, גלעד ארדן, ציין בכאן ב' כי אם לא נראה ירידה בהיקף הירי בשעות הקרובות - צה"ל יגביר את עוצמת התקיפות. בנוגע לחיסול הבכיר אתמול, אמר ארדן כי "אני חושב שההחלטה אתמול הייתה נכונה מאוד. הם בעצמם לא רואים תמונת ניצחון. אנחנו לא לוקחים סיכונים על ביטחון האזרחים".
 
בנוגע להסלמה על רקע המשבר הפוליטי המתמשך, ציין ארדן: "אפשר לומר לזכותו של בני גנץ שהוא נהג באופן ממלכתי ונתן גיבוי, יחד עם גבי אשכנזי, לרה"מ ולפעולה, ואני באמת שמחתי על כך. התחושה שאתמול פקדה את כל אזרחי ישראל היא רצון לא לשמוע על ויכוחים פוליטיים, אלא להיות יחד באחדות. הפערים לא גדולים, לא צריך להיות קשר, אבל זה מאוד משהו שממחיש את הצורך שלנו באחדות. גם אם נגיע למבצע רחב, חס וחלילה, מול הרצועה, במקרה שחמאס לא יבין את המסר, זה ברור שרצוי שהוא יהיה בקונצנזוס מלא".

בתוך כך, במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס לא לקח חלק בירי לעבר ישראל, אבל מביאים בחשבון גם את האפשרות שכן. בישראל נזהרים מאוד במתן הערכות לאן יתגלגל סבב ההסלמה הנוכחי, ושאלת המפתח היא אם חמאס יצטרף למתקפת הירי על ישראל. אם לא, להערכת גורמים ביטחוניים סבב ההסלמה אמור להימשך רק ימים אחדים. עם זאת, הצטרפות של חמאס למערכה עשויה לשנות את תמונת המצב. 
 
פעילות חיל האוויר בתגובה על ירי הרקטות מעזה התאפיינה אתמול, בניגוד לעבר, בתקיפת יעדים ומטרות של הג'יהאד האסלאמי ולא בפעולה נגד מטרות חמאס. זאת, בכוונה לבודד את הארגון הג'יאהדיסטי, להשאיר את חמאס מחוץ לסבב ההסלמה הנוכחי ולהימנע מהחרפת המצב בדרום. מדיניות זו גם אושרה בקבינט, אבל במקביל - צה"ל נערך גם לאפשרויות נוספות, שהוצגו בדיונים האחרונים בקבינט המדיני־ביטחוני. חיל האוויר תקף ברצועת עזה עשרות מטרות של ארגון הג'יהאד האסלאמי, בהם מוצבים ומחנות של ארגון הטרור, מחסני אמל"ח, מנהרות ויעדים נוספים. במספר מקרים הצליח צה"ל לסגור על חוליות של מחבלים שיצאו לשגר רקטות לעבר ישראל, לפני הירי ואחריו. הפלסטינים דיווחו על לפחות שבעה הרוגים מקרבם, כולם מהג'יהאד האסלאמי.