העיר המיוחדת, הגדולה ביותר בלואיזיאנה שבדרום ארצות הברית, היא מרכז מוזיקלי בו משמשים בערבוביה נהדרת סגנונות מוזיקליים ותרבותיים מגוונים ובה נפגשת התרבות האירופאית עם זו של אמריקה הלטינית, האיים הקריביים ואפריקה. ביום ובלילה ממלאים את רחובות העיר שלל להקות מקומיות, מבתי הקפה נשמעת מוזיקה נהדרת ומוסדות התרבות הוותיקים שופעים צלילי ג'אז מיוחדים במינם. כיצד נולדה המוזיקה המיוחדת של ניו אורלינס? מה מאפייניה הבולטים? ומה לא כדאי לפספס בבואכם לבקר בעיר כחלק מהטיול שלכם לארצות הברית

מוזיקת הג'אז: כך הכל התחיל

כדי להבין כיצד נולדה מוזיקת הג'אז, יש לחזור אחורה בזמן אל המאה ה-17. במהלך המאה הובאו לאמריקה עבדים מאפריקה  אשר הביאו עמם רוח מוזיקלית מיוחדת במינה. אם עד אז הכירו המהגרים האירופאים בארצות הברית מוזיקה המבוססת על מקצב בן ארבע פעימות, הרי שקהילת העבדים חשפה אותם למוזיקה שונה, המבוססת על מקצב בן שלוש פעימות, ללא הרמוניה. האפריקאים הושפעו גם הם מהמוזיקה האירופאית השונה כל כך ויצרו ז'אנר מוזיקלי חדש משלהם, שכלל - שירי בלוז, שירי דת ובסופו של דבר בראשית המאה ה-20גם מוזיקת ג'אז. המיזוג המדהים שנוצר בין המסורות האירופאיות לבין המקצב האפריקאי היה מקורי ומרענן ועל אף שנשען על שורשי מארש, בלוז ו"שירי העבודה" של העבדים השחורים  התוצאה הייתה ייחודית שלא דמתה לאף סגנון מוזיקלי אחר . בשנת 1917 הוקלטו שירי ג'אז לראשונה בניו יורק ומאז הם מלווים את הפסקול המוזיקלי המערבי.

כור היתוך מוזיקלי

העיר ניו אורלינס נוסדה על ידי צרפתים ועברה לשליטת ארצות הברית רק במאה ה-18. משני עברי נהר המיסיסיפי התגוררו עמים שונים – אוכלוסייה שחורה שהביאה עמה את הנכסים המוזיקליים שלה, אוכלוסייה לבנה שהייתה קשורה מאוד לתרבות הצרפתית, אוכלוסייה ספרדית שהביאה עמה צלילים מסורתיים משלה ובין לבין התיישבו בניו אורלינס גם מהגרים מאיטליה, גרמניה ואירלנד. התוצאה: כור היתוך תרבותי עצום, שחלחל אט אט למוזיקה המקומית ויצר ז'אנר ייחודי. הג'אז שנוסד בניו אורלינס, כך נראה, לא היה מסוגל להיווצר באף חלק אחר של העולם, אלא רק בתווך שבין התרבות הצרפתית, האפריקאית, הספרדית ויתר העמים שחלפו ועברו בעיר. כשהדגש הוא על קהילת העבדים העצומה שהתגוררה בניו אורלינס שהיוותה את הבסיס למוזיקת הג'אז המיוחדת.

ביקור בניו אורלינס

אם אתם מתכננים לבקר בניו אורלינס, אל תפספסו סיור בסמלים האייקונים של העיר, המזוהים עם התרבות המיוחדת שלה. כך למשל, תוכלו להגיע אל הרובע הצרפתי שכיכב בעשרות סרטים הוליוודיים וביניהם בלהיט הקולנועי "חשמלית ושמה תשוקה". תוכלו לסייר בין הווילות היפהפיות המעוצבות בסגנון קולוניאלי, הניצבות באזור עוד מהתקופה בה שלטו בניו אורלינס הצרפתים והספרדים. וכמובן  לצאת לשייט קסום לאורך נהר המיסיסיפי, שהיווה השראה לגדולי המשוררים, הסופרים והמלחינים לאורך השנים. אם תרצו ליהנות ממוזיקת ג'אז אותנטית, תוכלו לעשות זאת בקלות. ברחבי העיר יש אינספור מופעי רחוב מיוחדים במינם, בהם מנגנים יוצרים מוכשרים, מוזיקאים מקומיים ונגנים שמשקיעים את נשמתם בכלי הנגינה. אם תהיו ברי מזל, תוכלו להיקלע אל מפגש יצירתי של אמני ג'אז המתקיים ברחובותיה של העיר ולקחת חלק ביצירת מוזיקה מקורית ובג'אם מקומי. הבילויים המוזיקליים, כמובן, מתקיימים גם במועדוני המוזיקה והג'אז ברחבי העיר, בהם להקות מוכשרות עדיין פורטות בקצב המיוחד שנולד כאן. המוזיקה המסורתית עדיין נשמעת, המרקם האנושי הייחודי מפעם בקצב והקסם המוזיקלי של העיר לא נדם לעולם  כבר מאות שנים.