"הפיצוי לא אוטמטי": שר האוצר משה כחלון התחייב לטפל במהירות וביעילות בכל נפגעי הרכוש באירועים הביטחוניים השבוע, אך עם זאת, בשיחה עם "מעריב" אמר שפיצוי בגין נזקים במקומות שהם מעבר לטווח 40 ק"מ מגבול הרצועה - במיוחד עבור אובדן ימי העבודה - לא יינתן באופן אוטומטי.
 
לדברי השר, "יש את תקנות מס רכוש הרגילות, שלפיהן נפעל כמובן, ויש מקרים חריגים. יש לנו מגבלות תקציביות, וכמובן שאם הפיצוי יגיע למיליארדי שקלים, הוא לא יינתן. יש שיקולים של מספר ימי הלחימה, האם מדובר במקרים חריגים וכדומה". "האוצר מתואם עם פיקוד העורף, שהגיע למסקנה שיש לנהוג משנה זהירות בהשבתת המשק מעבר לקו 40 הקילומטרים", ממשיך כחלון ומוסיף: "ב־24 שעות הלחימה הראשונות יש לו זכות מלאה, אבל לאחר מכן צריך לדעת לא ללחוץ יותר מדי על הגז".
 
השר טוען שהוא רואה בצורה חיובית את העובדה שהשווקים הפיננסיים לא הגיבו בפאניקה לאירועי השבוע. הדולר והיורו שבו ונחלשו אתמול ב־0.5% לעומת השקל. שוק המניות בבורסה נסחר במגמה מעורבת. לדברי כחלון, הדבר מעיד על עוצמת המשק ואמון המשקיעים בו. עוד הוסיף כי לא קיבל שום איתות מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות, שממשיכות להמתין לאישור התקציב.

הסלמה בדרום. צילום: רויטרס

 

"המשק במצב חזק, ועובדה שהדולר וגם הבורסה הגיבו במתינות רבה", אמר והוסיף: "התוצר במשק עומד על 1.4 טריליון שקל, והתוצר לנפש יגיע השנה ל־42 לאלף דולר. הכלכלה במצב מצוין".
 
הפיצוי כבר תוקצב
בתוך כך נודע שהמסעדנים ובעלי עסקי התיירות ביישובי עוטף עזה יזכו גם הם לפיצוי, ויצטרפו בכך לחקלאים ולבעלי בתי העסקים האחרים. הפיצוי יינתן בעקבות סיכום שהושג אתמול על דעת רשות המסים, בשיתוף ועדת הכספים, האוצר ומשרד הכלכלה.
 
היקף הפיצוי נאמד ב־1.5־2 מיליון שקל. ההחלטה על מתן הפיצוי התקבלה על אף התנגדותו הראשונית של האוצר לאחר שמשה גפני איים שאם הבעיה לא תיפתר, הוא יקדם חקיקה בנושא. כחלון אישר את ההבנות ואמר שסכום הפיצוי כבר תוקצב. נשיא להב, עו"ד רועי כהן: "הודעת רשות המסים מבשרת על התחלה של שינוי ביחס לבעלי העסקים, אבל את הפיצוי יש לקבל מחודש מרץ 2018 ולא מחודש מאי 2019".
 
מניתוח התאחדות התעשיינים שנערך אתמול, מתברר שהנזק הכלכלי למפעלי התעשייה במרכז ובדרום הארץ עד כה נאמד ב־275 מיליון שקל (92 מיליון שקל מתוכם בדרום). הנתון מתבסס על אובדן תוצר, בהנחה ש־85% מהמועסקים במרחב הדרום נעדרו מעבודתם ו־65% מהמועסקים במרכז נעדרו.
 
הנתון המעשי גבוה יותר, שכן האומדן לא הביא בחשבון פגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל וביטול עסקאות בשל אי־עמידה בלוחות זמנים. התאחדות התעשיינים עומדת בקשר רציף עם פיקוד העורף ומפעילה חדר מצב בראשות מנהל מרחב הדרום אביב חצבניי, המעביר את הנחיות הפיקוד לחברות ומטפל בסוגיות נקודתיות.
 
עוד בנושא הכלכלה והאירועים הביטחוניים במדור "שוטף פלוס" מחר ב"מעריב־סופהשבוע"