לאחר שהפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר ישראל ביתנו שהייתה אמורה להיערך מוקדם יותר, הודיעה מפלגת הליכוד כי רה"מ זימן את השר לשעבר לפגישה עמו ביום ראשון הקרוב בשעה 17:00. כזכור, הבוקר החל ליברמן את סבב פגישותיו לקראת קבלת ההחלטה לאן מועדות פניה של מפלגתו ונפגש תחילה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. בתום הפגישה אמר ליברמן: "החלפנו דעות ומה שחסר לי הוא הודעה ברורה וחדה של כל ראשי כחול לבן שהם מקבלים את מתווה הנשיא. מנתניהו שמענו 'לא' חזק. שמענו שהוא לא מקבל את כל ההצעה כפי שהצעתי. לא שמעתי לא אבל לא שמעתי כן בצורה חיובית ופוזיטיבית. זה מאוד חסר. אני אמשיך לעשות את המאמץ למנוע מערכת בחירות שלישית ולהקים ממשלה לאומית רחבה".



עוד אמר ליברמן, כי "שני המרכיבים הקריטיים של הממשלה הם כחול לבן והליכוד. אמרתי שאם הם יגיעו לעמק השווה ויקימו ממשלה בלעדינו אנחנו יכולים להעניק שמונה מנדטים ללא תמורה. האתגרים הבטחונים והכלכליים להערכתי כל כך ברורים, שכל בר דעת מבין שאין דבר גרוע יותר מלדרדר את כל המדינה למערכת בחירות".


אביגדור ליברמן ובני גנץ בהצהרה משותפת. צילום: אבשלום ששוני

גנץ אמר בסיום הפגישה כי הוא "מוכן לשקול כל אופציה שתחסוך את הבחירות, בתנאי שתעמוד בעקרונות שלי מבחינת היבטי כתב האישום". לאחר מכן הודיע יו"ר כחול לבן כי הוא יכנס את ראשי המפלגה - יאיר לפיד, גבי אשכנזי ומשה (בוגי) יעלון כדי לדון בתוצאות הפגישה עם ליברמן ובהמשך צעדיה של המפלגה.



בראיון לגל"צ מוקדם יותר הבוקר אמר יו"ר ישראל ביתנו כי הוא מצפה לשמוע מגנץ כי זה האחרון יקבל את המתווה שהציע נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והתייחס להפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי.



"ארגוני המחבלים לא מתכוונים להכריע צבאות בשדה הקרב. כל מטרה של ארגון טרור לשבש שגרת החיים. לפגוע ביום יום של אזרחים. לצערי ראינו שארגון זוטר משבית חצי מדינה או שליש מהמדינה. זה סבב תשיעי ואנחנו מדברים על שלושה מבצעים מאז צוק איתן. ברור לכולם שהסבב הבא זה רק עניין של זמן. אין זבנג וגמרנו. השאלה מה יהיה הסוף עם רצועת עזה. זו שאלה שממנה נתניהו בורח כל הזמן. נתניהושל  2009 התחייב בכניסה לאשקלון למגר את שלטון החמאס ומאז הוא רק מחזק אותו. ראינו שיתוף פעולה הדוק בין נתניהו לחמאס וזה בא על חשבון האזרחים. חמאס מקבל 30 מיליון דולר באישור ממשלת ישראל.  לחמאס מותר לארגן הפגנות אלימות על הגבול וליזום פיגועים ביהודה ושומרון ובירושלים".



בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. צילום: רויטרס



באשר לפיתרון הסוגיה אמר ליברמן כי "צריך לקיים דיון. אין תכנית. שנתיים ניסיתי לקיים דיון בקבינט בנוגע למדיניות. מה בסוף אנחנו רוצים לראות ברצועת עזה. ברור שעוד כמה חודשים נראה עוד סבב. אנו רוצים להגיע למצב שאין טילים ורקטות ולהתקיים בצורה סבירה, אבל שלום בנוסח סקנדינביה לא יהיה כאן. יש לנו שקט יחסי בגובל מצרים וירדן ולזה צריך להגיע גם ברצועה".



עוד אמר ליברמן, כי "ישראל ביתנו היתה היחידה והראשונה מאז מערכת הבחירות שדיברה אך ורק על ממשלת אחדות. אם כך זה יימשך עוד שלוש שנים חמאס יהפוך לחזבאללה. אנו יודעים בדיוק מה היה לו בסוף צוק איתן. כמה רקטות ומה הטווחים. אנו יודעים היום כמה רקטות מגיעות עד תחנת הכוח בחדרה. כמה הוא מייצר כל חודש. בעוד שלוש שנים מבחינת העוצמה הצבאית חמאס יהיה כמעט כמו חזבאללה של היום. שאף אחד לא יספר סיפורים אחרים. השאלה אם אנו מסכימים שבאין מפריע חמאס יכול להמשיך בהתעצמות ובניין כוח".



"נתניהו מחפש איך לטרפד את המתווה"


באשר למשא ומתן הקואליציוני ולמתווה שהציע הנשיא ריבלין אמר ליברמן כי "הויכוח הוא מי ראשון ומתי נבצרות. לגבי הגוש - פרסמתי במוצאי יום הכיפורים מתווה. הסעיף הרביעי ברור. אחרי שיאושרו קוי יסוד כל מפלגה תוכל להצטרף. קודם כל שתי המפלגות. אין טעם להקים אחדות כששני המרכיבים העיקריים לא ביחד. כרגע מה שמונע זה ויכוח טכני מי הראשון ומתי הרוטציה. זה טירוף מוחלט. מבחינתי קיבלתי את מתווה הנשיא, קרי נתניהו ראשון. לגבי הנבצרות הנשיא הבהיר מתי זה מתחיל. בנושא הגוש אחרי שסיכמנו קוי יסוד ואושר תקציב כולם יכולים להצטרף. צריך לגבש קוי יסוד ותקציב. אחרי זה אפשר לצרף כל מפלגה אחרת".



"נתניהו מחפש איך לטרפד את המתווה", המשיך ליברמן. "אמרתי תקימו שתי מפלגות. נתניהו לא רוצה אותי, אני מוכן להשאר בחוץ. תקבלו שמונה מנדטים חינם. לפי הפרשנות שלי הוא רוצה בחירות. הוא לא תומך בממשלת מיעוט.נתניהו אמר לא לכל הרעיון של האחדות וכל התנאים שהצבתי. אני לא שמעתי שום תשובה חיובית גם לא מהצד השני. חייבים לשמור על ההגינות. גם מהצד השני לא שמעתי תשובה חיובית. כל עוד אני לא שומע פומבית גם מגנץ וגם מלפיד שהם מקבלים את מתווה נשיא במלואו ומוכנים שנתניהו יהיה ראשון והנבצרות היא לפי קביעת הנשיא אז גם הם לא קיבלו. אני עדיין לא שמעתי מהם".



ברגע שנתניהו קיבל על עצמו נבצרות אין חסינות ביחד. זה לא הולך ביחד. כולם הסכימו. שמעתי גם את דרעי וליצמן אומרים שאם תהיה אחדות הם ערבים לכך שהרוטציה תהיה בזמן. אני מאמין שזה אינטרס של כולם שראש הממשלה שהתחייב על משהו יעמוד במילה שלו. אי אפשר לשבור את כל כללי המשחק. כשפנינו בכתב ובעל פה לליכוד בבקשה לפתוח במשא ומתן קואליציוני הם החליטו להתעלם מאתנו. פשוט סרבו להתייחס".