בפעם השלישית מאז שנכנסה לתוקף הפסקת האש: אזעקת צבע אדום נשמעה אתמול (חמישי) בעוטף עזה ובשדרות. מצה"ל נמסר כי שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה לשטח ישראל וכי הן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. עיריית אשקלון הודיעה על ביטול הלימודים בשל הירי, כמו כן התבטלו הלימודים גם ביישובי עוטף עזה ונתיבות. בתגובה לכך, במהלך הלילה תקף צה"ל יעדים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.



בין יעדי הטרור הותקף מתחם צבאי ששימש בין היתר כאתר לייצור רכיבים המשמשים לייצור רקטות. כמו כן, הותקפה מפקדת חטיבת חאן יונס של ארגון הטרור בה מספר משרדי מפקדים של הג'יהאד האסלאמי. מדובר צה"ל נמסר כי צה"ל רואה בחומרה רבה את הפרת הפסקת האש ושיגור הרקטות לעבר ישראל, נמצא במוכנות גבוהה וימשיך לפעול, ככל שיידרש, נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל.



בתוך כך, אתמול ביקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחמ"ל המבצעים המיוחדים בשירות הביטחון הכללי במרכז הארץ, ממנו בוצע המבצע לסיכולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, בהאא אבו-אלטעא, ביום שלישי, 12/11/19. יחד עם ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן, הגיעו השניים למפגש עם העובדות והעובדים מהיחידות המבצעיות, הטכנולוגיות והמודיעיניות אשר לקחו חלק מרכזי במבצע. ראש הממשלה שיבח את עובדי השירות ובירך על הפעולה המוצלחת.



נתניהו בחמ"ל ממנו בוצע סיכול בהאא אבו-אלטעא. צילום: תקשורת שב"כ
נתניהו בחמ"ל ממנו בוצע סיכול בהאא אבו-אלטעא. צילום: תקשורת שב"כ






מבצע "חגורה שחורה"



דובר הג'יהאד האסלאמי אבו חמזה התייחס לעימות והמשיך לאיים על ישראל: "ההתנקשות של האויב במנהיג בהא אבו אל-עטא רק תגביר את כוחינו ואת היציבות שלנו. ידי לוחמינו בכל היחידות הצבאיות עדיין על ההדק ואנחנו פועלים בהתאם להוראות הנהגת הארגון. הג'יהאד האיסלאמי הציג בסבב הזה טיל חדש ששמו בוראק 120. אנו מודים לציר ההתנגדות, בראשות איראן".



כזכור, מספר שעות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה, אזעקות צבע אדום נשמעו ביישובי עוטף עזה ובנתיבות. בצה"ל אישרו כי זוהו חמישה שיגורים. לוחמי כיפת ברזל יירטו שני שיגורים. בעקבות האזעקות, צוותי מד"א הוזעקו לטפל בנפגעת חרדה בנתיבות. לאחר הירי, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות, גדודי א-נאסר סלאח א-דין, בצפון הרצועה, נטלה אחריות על השיגורים האחרונים לעוטף ונתיבות.



בתוך כך, במשטרה התקבל דיווח אודות חשד לפריט רקטי במצב נפל אשר אותר בחצר גן ילדים ריק בנתיבות. שוטרים הגיעו למקום ואפשרו לחבלן משטרה את הטיפול.



מוקדם יותר סיכמו בצה"ל את סבב הלחימה האחרון. סה"כ שוגרו לשטח ישראל במהלך הסבב כ-450 רקטות - כ-60% מהן שוגרו לשטח פתוח וכ-90% יורטו. בשיחה עם כתבים צבאיים אמר דובר צה"ל כי פעולת הסיכול הממוקד של אל-עטא שהחלה את סבב את הלחימה. "הוא היה פצצה מתקתקת", אמרו בצה"ל, "היה הנפץ בשטח שמנע את היציבות שרצינו להשיג וזה שהפר את היציבות בפועל. הוא לא היה רק האויב שלנו, אלא גם של תושבי עזה כשפגע בהסדרה".



בנוסף לחיסולו של אל-עטא אמר דובר צה"ל כי הושג סיכול של כ-25 מחבלים מחוליות שיגור רקטות בכ-10 תקיפות, בזמן אמת, במהלך שיגור או היערכות לשיגור רקטות. כמו כן הושגה פגיעה משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, פגיעה במתחמים צבאיים, בתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, מתחמי אימונים, מפקדות, משגרים, כלי שיט של הכוח הימי, פירי מנהרות, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד.
דובר צה"ל הסביר עוד את העיתוי שנבחר לחיסול בכיר הג'יהאד: "גילינו את מיקומו ואת הנזק האגבי המופחת שייגרם מתקיפתו וגם ההתרעות על פיגועים ע"י כוחות קודס בצפון היו בירידה. לכן נוצר חלון הזדמנות לסכלו". ביומיים האחרונים הבינו בצה"ל כי אל-עטא היה בפועל מפקד הזרוע הצבאית בעזה והוכוון באופן ישיר על ידי הנהגת הג'יהאד האסלאמי בסוריה. כמו כן צוין כי נוהל הקרב לחיסולו נמשך כחצי שנה וכלל הכנות רבות."תכלית התוכנית הייתה לשפר את המציאות הביטחונית על ידי פגיעה בג'יהאד האסלאמי, החלשתו ובידול חמאס מהאירוע. בפעולה הזו הנחתנו מכה קשה על הג'יהאד ועל יכולותיו הצבאיות", הוסיפו בצה"ל ואמרו כי מה שהארגון הצליח לממש בשטח, זה פחות ממה שהערכנו".

בנוגע להחלטה להנחות על אזרחים לא להגיע לעבודה לא חיונית, אמרו בצה"ל: "בהערכת המצב היו כל הדרגים הרלוונטיים והיה לנו מידע קונקרטי ולאור כל החלטנו לעשות זאת על הדרך הבטוחה ולא להתחיל את האירוע עם נפגעים בגוש דן - אז בוודאי לא היינו יכולים לסגור את האירוע ב-48 שעות. העדפנו לקחת כמה שעות וללכת על הצד הבטוח".