סבב ההסלמה האחרון ברצועת עזה ככל הנראה מאחורינו אך אלפי התושבים של העוטף נותרו להתמודד עם החרדות שנשארו. היום (חמישי) מתברר שעשרות הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים והמטפלים בעוטף יאלצו לחכות לשכר לפחות עד חודש דצמבר. עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה לאיכות השלטון הסביר מדוע. בנוסף, דורון היימן, פסיכולוג חינוכי בעוטף עזה, סיפר על ההתמודדויות הקשות של תושבי העוטף והמטפלים. השניים עלו לשידור בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM.

עו"ד תומר נאור: "מדובר בסוגיה לא ברורה, שקשורה לממשלה המושבתת במדינת ישראל, שלא מעבירה תקציבים. במקרה הזה מדובר במשרד החינוך. אנחנו רואים איך המשחקים הפוליטיים פוגעים במי שזקוק לעזרה יותר מכל".

העובד אמור לקבל את השכר ממשרד החינוך?

"יש מתווך ביניים שאליו מועבר הכסף שמגיע למרכזים. ברגע שלא מעבירים את הכספים, אין איך לשלם. עובדים סוציאליים שנמצאים בעוטף מדברים איתנו ואומרים לנו שהם רוצים לעזור לנזקקים והופכים לנזקקים בעצמם. אני לא יודע איך אנשי מקצוע יכולים להחזיק מעמד שלושה חודשים ללא משכורת".

הם מועסקים אצל המדינה, שאמורה להיחשב למקום התעסוקה היציב ביותר. איך זה קורה.

"זה הזוי. יכול להיות שאם לא היינו נכנסים לסבב הלחימה האחרון לא היינו נחשפים לבעיה הזו. אחרי מבצע צוק איתן בספטמבר 2014 הממשלה קיבלה החלטה להעביר כספים למיגון הדרום. היום אנחנו כבר בנובמבר 2019 ועד היום לא הועבר אף תקציב. מדובר על כיפוף ידיים בין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון. אף אחד לא מדבר על זה עד שמתעורר עוד סבב. בשגרה זה לא מעניין אף אחד. אנחנו פנינו בפניה בהולה למשרד החינוך שיעבירו את הכספים במהירות. במידה ולא יועברו נפנה לבג"ץ. היום הרשות השופטת היא היחידה שיכולה לדרוש מהממשלה לקיים את הבטחותיה".

דורון היימן: "מדובר בילדים שכל חייהם חיו במציאות הזאת. המעבר מחירום לשגרה ולהיפך הוא חד מאוד. הדברים האלה מוציאים מאיזון והם קשים מאוד. מדובר באוכלוסייה שזקוקה לתמיכה תמידית. אנחנו פוגשים ילדים ומבוגרים שחוזרים שוב ושוב לקבל תמיכה, גם בטיפול פסיכולוגי וגם בטיפולים מורכבים, ואין להם מרפאה לבריאות הנפש שקיימת לאורך זמן. כל שנה מגיע תקציב לכמות מסוימת של נוער וילדים בעוטף עזה. כך אי אפשר לתכנן את התקציב קדימה לאורך שנים. נוצר מצב בו קשה לגייס גם מטפלים מומחים לתחומם כי אין הבטחה להמשך העסקתם. מדובר באוכלוסייה שזקוקה כל הזמן לטיפול".

אז גם בבריאות הנפש אין תוכנית ארוכת תווך אלא כל שר דואג לקדנציה שלו.

"גם אם מחר בבוקר יפרוץ השלום, יש כאן אוכלוסייה שזקוקה לאנשי המקצוע לידה. נדרשת מדיניות. הממשלה צריכה לקבל החלטה בנושא. אנשי המקצוע כיום לא יכולים לתת מענה לאורך זמן".