במערכת הביטחון סבורים כי החיסול של בהאא אבו אל-עטא בתחילת השבוע וסבב ההסלמה שהגיע אחריו, יצרו הזדמנות טובה לקידום הסדרה מול חמאס. עם זאת, אין אשליות שהפעולה האחרונה צפויה לשנות מהיסוד את היציבות ברצועה. המצב בדרום ממשיך להיות רגיש, עם פוטנציאל להסלמה, לצד האיומים הנוספים מהצפון. כאמור, המציאות הפוליטית הנוכחית בישראל, לצד מול מצבו של החמאס, התרחיש המדובר עדיין נראה רחוק. 
בסבב הלחימה המדובר הושגו הישגים מבצעיים טובים יותר, וגורמי הביטחון יודעים לעשות את ההבחנות הברורות בין היכולות הברורות של חמאס, לאלו של הג'יהאד האיסלאמי, שמחזיק בכמות רקטות שהטווח שלהן אינו נופל משל חמאס. אבל, יכולת הפיקוד והשליטה של החמאס וכן הפעלת המערכת בצורה מתחוכמת, יהיו אתגר מורכב וקשה יותר לצה"ל בסבב ההסלמה הבא, במידה וזה יתנהל מולו. 
במהלך שתי היממות של הלחימה זיהו בצה"ל את הבעיות של הג'יהאד האיסלאמי, חלקן קשורות לאיכות הרקטות - שכן היו לא מעט מקרים בהם רקטות נפלו בשטחי הרצועה, וגרמו ללפחות הרוג אחד. בישראל מעריכים כי גם בפגיעה באל עטא לא צפויה לסגור את הסיפור מול נסיונות הארגון הזה להמשיך בהתרסה ובניסיונות להסלמת המצב ברצועה. עם זאת, פעולת החיסול של אל עטא וכן התקיפות האוויריות לאחר מכן, הסבו לארגון בעיות של שליטה בשטח, כאשר חמאס נחשב לארגון מאורגן ואיכותי יותר בצורה משמעותית מהג'יהאד האיסלאמי. 

ההערכה הסבירה ביותר שעלתה בדיונים המקדימים שנערכו הן בצה"ל והן בקבינט המדיני ביטחוני, היתה שישנה סבירות גבוהה לכך שחמאס לא יצטרף ללחימה מנסיבות שונות, בהן כיוון ההסלמה אליו יחיא סינואר והארגון הולכים. כאמור, על פי התפיסה הזו, יש להם יותר מה להפסיד במצב של לחימה. עוד העריכו בישראל כי הגא"פ שאף לסיים את הסבב במהירות ולא להמשיך בו, מפני שהבינו והופתעו מכך שחמאס לא מתכנן להצטרף אליהם. הדבר הוביל לסיום מהיר של הסבב, כאשר הם ספגו מכות קשות מישראל - גם בחוליות השיגור, ברקטות עצמן וכן בתשתיות שלו הארגון. מנגד, הם לא הצליחו להביא לפגיעה בחיי אדם בישראל. העמדה שהוצגה בדיונים השונים היתה שלחימה ממושכת ותקיפה חזקה וקשה יותר של צה"ל, יגדילו את הסיכויים לכך שחמאס יצטרף בסופו של דבר ללחימה. 
במידה מסוימת, ישראל פתרה לחמאס כאב ראש גדול בדמות אל עטא, שעשה כרצונו ולא שעה לקו הכללי שניסה חמאס להוביל בעת הזאת. בחודשים האחרונים המגמה התעצמה והוא גרם לארגון ללא מעט נזק תדמיתי. הדבר עלול להוביל לכך שיהיו גורמים בחמאס שיירצו לנקוט בהמשך בקו לוחמני יותר נגד ישראל. במהלך סבב הלחימה הצליח צה"ל לפגוע בכ-25 מחבלים, מרביתם היו קשורים בצורה כזו או אחרת ללחימה.