גם אם תחול בעתיד הקלה דרמטית בעומסי התנועה, כבר לא יהיה כדאי להגיע עם רכב למטרופולין תל אביב. "בתוך כמה שנים יהיו רק חמישה מקומות חניה לכל 100 עובדים במגדלי משרדים חדשים שייבנו בעיר", אומר מנכ"ל פארק עתידים בתל אביב, שגיא ניב.



ניב מסתמך על תוכנית המתאר, הקובעת כי באזורים שבהם מבוצעות עבודות הקמה של אחד מקווי הסעת ההמונים (הקו האדום, הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה) התקן יעמוד (במהלך העבודות) על מקום חניה אחד ל־120 מ"ר, ולאחר גמר העבודות התקן יפחת למקום חניה בודד ל־240 מ"ר. "בממוצע, בשטח של כ־1,000 מ"ר מועסקים כ־100 עובדים", מסביר שגיב ומתריע: "אנחנו מצויים במצב חירום תחבורתי ויש להאיץ פתרונות תחבורתיים במטרופולין".



בפארק עתידים מנסים להתמודד עם עומסי התנועה הכבדים באמצעות קווי שאטל לתחנות הרכבת בבני ברק ובאוניברסיטת תל אביב, בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים. "אנחנו מבצעים את השאטלים ללא תשלום, בתדירות של 15 דקות, והם נותנים פתרון לעובדים רבים", מציין ניב. "בשנת 2025 הקו הירוק של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול ותהיה לו תחנה בעתידים, שתביא לשינוי דרמטי".



מיזם נוסף המצוי בשלבי תכנון, הוא פרויקט הקמת חניון "חנה וסע" גדול באזור צומת מורשה, משם ייצאו שאטלים בתדירות גבוהה לעתידים. במקביל, יקודמו תוכניות לשבילי אופניים וקורקינטים חשמליים.



מרכז רפואי חדש
פארק עתידים (מוכר גם כקריית עתידים), הסמוך לאזור התעסוקה רמת החייל, שונה בתמהיל ובאופי שלו. הפארק, בבעלות משותפת של עיריית תל אביב ואוניברסיטת תל אביב, משתרע של שטח של כ־80 דונם, מהם כ־40 דונם בלבד של שטחים בנויים, בהיקף כולל של כ־250 אלף מ"ר ב־11 מבנים שבין חמש ל־35 קומות.



כעשרת אלפים בני אדם מגיעים מדי יום לקריית עתידים, מתוכם כ־7,000 עובדים. בקרוב, צפוי הפארק לעבור שינויים בתמהיל השוכרים. לאחר תנופת פתיחת מרכזי סטארט־אפ, צפוי להיפתח ברבעון הראשון של 2020 בית החולים הפרטי "רפאל".



המרכז הרפואי, שישתרע על שטח של כ־12 אלף מ"ר, מוקם בהשקעה של כ־400 מיליון שקל והוא מיועד לניתוחים מוזמנים. לא הרחק משם, ברמת החייל, כבר פועל בית החולים "אסותא", המשתרע פני כ־30 אלף מ"ר.



ניב מעריך שתחום הביומד יגיע לנתח של כ־20% מהתמהיל בפארק עתידים. "היעד הוא שהמתחם יהיה פעיל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע וגם בתי קפה ומקומות בילוי יגיעו לכאן", הוא מציין. במסגרת תכניות ההתרחבות בעתידים יחלו באמצע השנה הבאה עבודות לבניית מגדל משרדים ותעסוקה בגובה כ־30 קומות, שיכלול כ־60 אלף מ"ר.



המגדל, שעלות הקמתו מוערכת בלמעלה מ־700 מיליון שקלים, יכלול: קומת קרקע למסחר, אולם כנסים ומופעים עם 640 מקומות, ובית מלון עסקי ובו 150 חדרים. "התקן למקום חניה יהיה עדיין גבוהה יחסית - 60 מ"ר", אומרת מנהלת השיווק והמכירות בפארק עתידים, איה טייבלום. "נשווק את המעטפת במחיר של כ־70 שקל למ"ר".



מגדלי משרדים צצים כפטריות לאחר הגשם. אתה לא חושש מעודף היצע?
ניב: "מאות אלפי מ"ר של מגדלי משרדים מצטרפים בכל שנה לתל אביב ושיעורי התפוסה הגבוהים של למעלה מ־95% במרכז העיר נשמרים. השוק מאוד הטרוגני והוא ימשיך להערכתי לספוג את הביקושים. רואים לאורך זמן שהפרויקטים מתמלאים מייד ובמרכז העיר תמיד יהיו ביקושים".



והמחירים?
"בשלוש השנים האחרונות היו עליות של כ־15%־20% במחירי השכירות בשוק המשרדים. חברות בינלאומיות מגיעות בגלל המיתוג של תל אביב כבירת העסקים ובירת ההיי־טק של ישראל. חשוב להן שעל כרטיס הביקור יירשם 'תל אביב'. זה לא יקרה בפריפריה ולהערכתי המגמה תמשך".



פורום מנהלים בכירים

ניב אומר שמחירי השכירות הממוצעים במגדלי המשרדים בתל אביב משתנים בהתאם לאזורים. "ברוטשילד, מנחם בגין ויגאל אלון המחירים עומדים על כ־150־120 שקל למ"ר ללא דמי ניהול, כשהממוצע שלהם 30־25 שקל למ"ר. בפארק עתידים המחירים נעים בין 70 ל־100 שקלים למ"ר ודמי הניהול עומדים על 29 שקלים למ"ר, כולל מיזוג אוויר בכל ימות השבוע, שזה שווה לא מעט כסף".



מי מתמקד במרכז תל אביב?
"בעיקר חברות טכנולוגיה וחברות בינלאומיות. חברות שרגישות לכסף לא יישבו במרכז תל אביב".



בניסיון ליצור ערך מוסף, יזמו בפארק עתידים שיתופי פעולה עם העירייה ואוניברסיטת תל אביב, והקימו את פרויקט המחקר והפיתוח הייחודי "סיטיזון", המתמקד בנושאים הקשורים לעיר חכמה.



"15 סטארט־אפים פועלים כאן, ויוצאים מכאן פיתוחים מעניינים שישנו את המציאות", אומר ניב, ומונה כמה מהם: פינוי אשפה עם טכנולוגיות מתקדמות יותר, פיתוח אפליקציה ייחודית להפגת הבדידות לגיל השלישי באמצעות יצירת קשר מיידי עם מתנדבים צעירים, וריחן לרכב שמזהה את הנהג רגע לפני שהוא נרדם ומתריע".



במטרה ליצור אווירה קהילתית לעובדים הוקם במתחם גן ילדים לגילאי 3־0, ש־60% מתוכם הם ילדי העובדים. בגן לומדים כיום 54 ילדים והצפי הוא לגידול במספרם בעתיד. "יצרנו מעטפת לעובד", אומר עוד ניב. "יש כאן מספרה, דואר, כספומטים, שני חדרי כושר ותהיה פתיחה מואצת של מסעדות ובתי קפה. חשוב ליצור סביבת עבודה תומכת".



מיזם ייחודי נוסף היה הקמת פורום המנהלים הבכירים בכ־100 החברות הפועלות במתחם עתידים. "נוצר כאן רובד מנהלים שנפגשים פעמיים בשנה. המפגשים מעניינים ומפרים מאוד", הוא מספר. "ישנם פארקים שבהם חברות בתחומי הטכנולוגיה אינן מעוניינות ביצירת מפגשים בין עובדים מחברות אחרות, מחשש שיעלו דרישות כספיות אחרי שישמעו מה העמיתים שלהם למקצוע מקבלים במקום העבודה הסמוך, או שיעברו לעבוד אצל המתחרים. אצלנו האווירה אחרת".